در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

بررسی ارتباط آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان با توانمندسازی اقتصادی جامعه

تهران (پانا) - سال‌هاست کارشناسان مختلف وجود آسیب‌های اجتماعی ناشی از کم‌سوادی اقتصادی در جامعه را به نبود یک آموزش منسجم و برنامه‌ریزی‌شده در حوزه سواد مالی ربط می‌دهند و حتی آموزش و پرورش هم به این باور رسیده است که باید برای این مهم تدبیری بیاندیشد.

کد مطلب: ۱۳۹۰۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
بررسی ارتباط آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان با توانمندسازی اقتصادی جامعه

مدتی قبل وزیر اقتصاد و امور دارایی در گفت‌وگو با پانا بر بالا بردن سواد مالی دانش آموزان و معلمان تأکید و ابراز امیدواری کرد که در این مسیر گام جدیدی برای بالا بردن توانمندی‌های اقتصادی نسل نو برداشته شود.

همچنین کمال اطهاری، اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان به آن‌ها تفکر اقتصادی می‌دهد که منجر به پیشرفت شخصی و اجتماعی‌شان می‌شود، تاکید کرد که در این مسیر نهادهای اقتصادی مانند وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید در کنار نهاد اجتماعی مانند آموزش و پرورش قرار بگیرند تا آموزش اقتصاد در مسیر صحیح خودش باشد.

ورود وزارت اقتصاد به میدان بالا بردن سواد مالی دانش آموزان

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی در گفت‌وگو با پانا ‌با اشاره به اهمیت توجه به سواد مالی در جامعه، گفت: «یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که موردنیاز جامعه ماست و می‌تواند مدیریت اقتصادی خانواده‌ها را بهبود بخشد، تمرکز و تأکید بر بالا بردن سواد مالی و اقتصادی نوجوانان است. نظر به اهمیتی که این مسئله در عملکرد و خروجی تصمیم‌های سرمایه‌گذاری یا تصمیم‌های مربوط به انتخاب فعالیت‌های اقتصادی و نحوه نقش‌آفرینی در بورس و بازار سرمایه و امثالهم دارد، وزارت اقتصاد و امور دارایی پیگیر شد تا بتواند همکاری مشترکی را با وزارت آموزش و پرورش برقرار کند.»

خاندوزی عنوان کرد: «این موضوع با وزیر آموزش و پرورش مطرح شده و مورد استقبال قرار گرفت. دکتر صحرایی نیز از این موضوع استقبال کردند و بنا شد دو نماینده ویژه از سمت دو وزیر، مسئول طراحی نقشه و چارچوب ارتقای سواد اقتصادی و مالی دانش‌آموزان باشند. البته علاوه بر دانش‌آموزان متوسطه در خصوص معلمان و دبیران محترم مدارس هم باید این چارچوب آماده شود و اقدامات لازم برای عملیاتی‌شدن آن در دستور‌کار هر دو وزارتخانه قرار گیرد.»

وی افزود: «امیدواریم با این اقدامات، گام جدید و فصل نویی برای بالابردن توانایی‌های مالی و قدرت تصمیم‌گیری‌های بهینه و بهره‌ور در نسل جدید برداشته شود و بتوانیم متناسب با فناوری‌های نویی که در دنیا شکل گرفته و تجارب اقتصادهای دیگر در زمینهٔ سواد مالی، عقب‌افتادگی‌های گذشته را جبران کنیم.»

تفکر اقتصادی بر پیشرفت فردی و اجتماعی دانش‌آموز مؤثر است

در همین زمینه کمال اطهاری، اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان گفت: «نگاه به موضوع آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان باید با این رویکرد باشد که وارد حوزه عملیاتی آموزش اقتصاد شوند تا در‌ آینده اقتصاد مؤثر باشد.»

اطهاری عنوان کرد:‌ «از آنجایی‌که در تعریف علم اقتصاد توسعه عنوان شده که رشد اقتصادی در کشور با نهادهای اقتصادی و اجتماعی ارتباط مستقیم دارد پس این نوع آموزش‌ها به دانش‌آموزان با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و نهادهای اقتصادی مانند وزارت اقتصاد یا بانک مرکزی و غیره می‌تواند به دانش‌آموزان تفکر اقتصادی بدهد. نتیجه این تفکر اقتصادی نه‌تنها بر پیشرفت زندگی شخصی آن دانش‌آموز مؤثر است بلکه منجر به اعتلای اقتصاد جامعه و بهترشدن شرایط اقتصادی کشور می‌شود.»

تدریس اقتصاد در مدارس نباید صرفاً تئوری باشد

اطهاری با اشاره به اینکه اقتصاد توسعه به سرمایه‌گذاری صحیح افراد در جامعه کمک بزرگی می‌کند، گفت: «مشکل ایران ما این است که درآمد نفتی داریم. همین مانع جدی این است که اقتصاد به سمت دانش برود. آن دانشی هم که هم‌اکنون در مدارس تدریس می‌شود صرفاً تئوری است. ضرورت مطالعه اقتصاد توسعه برای همگان، دانش‌آموز باشد یا معلم یا مدیر و کارگر ساده آن‌جایی خودش را نشان می‌دهد که هر فردی در جامعه به یک سؤال اقتصادی برسد. پاسخ آن سؤال می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی شود اگر بستر و زمینه آموزش صحیح اقتصاد از قبل فراهم‌ شده باشد.»

این اقتصاددان با اشاره به محتوای لازم برای آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان گفت: «در آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان نباید وارد مفاهیم پیچیده شویم. مجموعه دانش‌هایی که برای توسعه پایدار مهم است مجموعه اقتصاد و محیط‌زیست و علوم این‌چنینی است.»

این اقتصاددان درباره اهمیت بالا بردن مهارت نیروی انسانی گفت: «آموزش دانش اقتصاد در دستور کار جامعه نوین امروزی قرار دارد پس باید بالندگی دانش در جامعه مورد توجه قرار بگیرد. خروجی این دانش باید در مهارت و تخصص نیروی انسانی، بازار کار، سواد کارفرما و شرایط اقتصادی جامعه دیده شود. در آن صورت اقتصاد به‌صورت کاربردی آموزش داده شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار