مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش‌وپرورش:

معلم اثرگذار باید زیست‌بوم تربیتی جدید را بشناسد

تهرات (پانا) - مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش‌وپرورش گفت معلم باید شناخت کافی از زیست‌بوم جدید تربیتی و موجودیت آن داشته و با داشتن شخصیت مؤثر و مهارت‌های مدیریت کلاس، تبدیل به معلمی اثرگذار شود.

کد مطلب: ۱۳۴۷۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد
معلم اثرگذار باید زیست‌بوم تربیتی جدید را بشناسد

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش؛ حجت‌اله الماسی در دوره آموزشی معلمان جدیدالاستخدام و خرید خدمات شهرستان فلاورجان و منطقه پیربکران اظهار داشت: اگر در ذهن خودمان به گذشته برگردیم و دوران تحصیل را مرور کنیم با نام‌هایی آشنا می‌شویم که محبوب و ماندگار هستند و به‌طور ویژه‌ای برای آن‌ها احترام قائل هستیم.

وی ادامه داد: امروز هم برای ما این سؤال مطرح است که چگونه تعدادی از همکاران ما ماندگار و برای همیشه نامشان در ذهن شاگردانشان حک می‌شود؟ معلم تأثیرگذار چه ویژگی‌هایی دارد و در این شرایط سخت معیشتی چگونه از حرفه خود لذت ببریم؟

الماسی ۳ مؤلفه را جهت پاسخ به این سؤالات الزامی دانست و بیان کرد:‌باید شناخت مؤثر از زیست‌بوم جدید تربیتی و موجودیت آن، شخصیت مؤثر و مهارت‌های مدیریت مؤثر در کلاس درس داشته باشیم و اگر به این ۳ عامل برسیم، یقیناً معلمی تأثیرگذاری خواهیم شد.

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش‌وپرورش اضافه کرد: باید بدانیم با چه نسلی در کلاس درس مواجهیم و مخاطبان ما چه ویژگی‌هایی دارند. اگر به شناخت نرسیم، طراحی آموزشی، طرح درس و زحمات فرهنگیانی که شغل آن‌ها با هیچ حرفه و شغل دیگری قابل‌مقایسه نیست به اهدافش نمی‌رسد.

الماسی گفت: خیلی از بخش‌های تصمیم‌گیرنده در کشور درک نکرده‌اند که حرفه معلمی چه ویژگی‌هایی دارد که قابل‌مقایسه با هیچ بخش دیگری نیست.

وی اظهار کرد: بر اساس یکی از نشریه‌های معتبر جهانی ۶۵ درصد از کودکانی که امروز وارد مدارس می‌شوند در مشاغل کاملاً جدیدی که امروزه وجود ندارند، مشغول به کار می‌شوند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ۵۰ درصد از دانشی که یک دانشجوی رشته فنی در سال اول تحصیل کسب می‌کند در دوره فارغ‌التحصیلی، منسوخ‌ شده و تا ۱۰ سال آینده بیش از یک‌سوم از مهارت‌های موردنیاز برای اکثر مشاغل امروزه حیاتی نیستند یا در دستور کار قرار ندارند.

الماسی بابیان این سؤال که جهان به‌سرعت در حال تغییر و تعویض موقعیت‌ها است؛ چه باید کرد؟ گفت: ساختار مدارس باید متناسب نیازهای جامعه باشد و در این امر تردیدی نیست. ما دست‌اندرکاران باید سناریوهای آینده‌نگر داشته باشیم که بتوانیم نسلی تربیت کنیم که برای فردا آماده باشند. لازمه این مسئله این است که بدانیم نسلی که با آن روبه‌رو هستم چه ویژگی‌هایی دارد.

مدیرکل دفتر وزارتی با اشاره به ویژگی‌های نسل جدید گفت: فراموش کردیم که این نسل، نسلی است که چند توانایی دارد، درحالی‌که ما نداریم: از همان سال‌های اول زندگی با حجم انبوهی از اطلاعات روبه‌رو هستند، مرتب در حال انتخاب کردن در فضای مجازی هستند. این نسل می‌تواند کارآفرین‌ترین نسل بشر باشد، چون عموماً در معرض انتخاب کردن، ریسک کردن و شکست خوردن است. مرتب دارد انتخاب می‌کند و حرکت می‌کند و به عقب برنمی‌گردد و مرتب در فضای مجازی تجربه کسب می‌کند.

وی افزود: یکی از راهکارها این است که درس، مفاهیم و موضوعات را با ۳ چیز پیوند دهیم: کار، مدرسه و بازار. انتزاعی صحبت کردن درباره مفاهیم درسی تأثیری ندارد. باید کلاس را به کار و بازار پیوند دهیم.

مدیرکل دفتر وزارتی تصریح کرد: این نسل هوشمندترین نسل در استفاده از فناوری‌های جدید است. آن‌ها بومیان دیجیتال هستند؛ یعنی اصلاً جهان بدون شبکه‌های اجتماعی را نمی‌توانند تصور کنند. در مقابل این ویژگی آیا ما شیوه‌های تدریسمان منطبق با این شرایط است؟ رویکرد پذیرفته‌شده در دنیا رویکرد آموزش و یادگیری تلفیقی و ترکیبی است. با توجه به مسائل و چالش‌های مختلفی مثل آلودگی هوا و... دیگر نمی‌توانیم با یک فرمان ثابت در مسیر آموزش حرکت کنیم.

الماسی با اشاره به اینکه باید ابزارهای دیجیتال را در کنار تدریس قرار دهیم. یادگیری باید از کلاس درس خارج شود و ادامه پیدا کند، ادامه داد: نسل پیش رو اهل سرعت و کارهای سریع است تا کارهای حوصله‌بر. حوصله گفت‌وگوهای طولانی را ندارند. حوصله خواندن متن‌های طولانی را ندارند. حوصله نوشتن‌های طولانی را ندارند؛ بنابراین تکالیف سنتی و چندین صفحه مشق نوشتن دیگر مناسب امروز نیست.

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش‌وپرورش تأکید کرد: این نسل عموماً برخلاف ارتباطات وسیع مجازی که دارند ارتباطات انسانی کمی دارند بنابراین اهل یادگیری انفرادی هستند و دنبال این‌که به‌صورت فردی در فضای محدود خودشان یاد بگیرند.

الماسی متذکر شد: کلاسی که بچه‌ها ساکت باشند، کلاس مرده است. کلاس باید جنب‌وجوش داشته باشد.

مدیرکل دفتر وزارتی اذعان داشت: این نسل عموماً ساختارشکن هستند. چون در فضایی دارند بزرگ می‌شوند که با استفاده از ساختارشکنی رشد می‌کنند. این‌ها قانون از پیش تعیین‌شده را نمی‌پذیرند چون در بازی خودشان قانون تعیین می‌کنند؛ بنابراین باید قوانین کلاس را با این‌ها نوشت، آن‌ها را در قوانین مشارکت داد. دیکته کردن قوانین برای این‌ها جواب نمی‌دهد.

وی افزود: بهترین قانون، قانونی است که با مشارکت بچه‌ها نوشته شود و در این حالت خودشان را مکلف می‌دانند که قانون را انجام دهند. این نسل تنوع‌طلب‌ترین نسل تاریخ بشر هستند چون در فضایی کاملاً متنوع رشد می‌کنند و از تجربه‌های متنوع لذت می‌برند اما متأسفانه ۱۰۰ سال است مدارس ما بر اساس یک طرح ساخته می‌شود و چینش صندلی‌هایمان تغییری نکرده است.

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش‌وپرورش تأکید کرد: فضای یکنواخت دانش‌آموز را کسل می‌کند پس یا نظم کلاس را به هم می‌ریزند یا خوابشان می‌گیرد، باید از لباس پوشیدن خودمان تا روش تدریس برای بچه‌ها تنوع ایجاد کنیم.

وی با اشاره به لزوم شناخت ویژگی‌های شخصیتی دانش آموزان تصریح کرد: بچه‌ها را باید تک‌تک بشناسیم و در صورت امکان برای آن‌ها وقت خصوصی بگذارید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار