در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

اگر برنامه هفتم توسعه آمایش‌مند باشد تکلیف توزیع رشته‌های هنرستانی مشخص می‌شود

تهران (پانا) - سرپرست گروه پژوهشی آمایش سرزمین سازمان برنامه‌وبودجه با بیان اینکه در سند آمایش سرزمین به موضوع جلوگیری از پراکندگی فعالیت‌های اقتصادی توجه ویژه شده، پیشنهاد داد آموزش و پرورش برای توزیع رشته‌های هنرستانی‌اش به برنامه هفتم توسعه که قرار است آمایش‌مند باشد، مراجعه کند.

کد مطلب: ۱۳۳۴۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
اگر برنامه هفتم توسعه آمایش‌مند باشد تکلیف توزیع رشته‌های هنرستانی مشخص می‌شود

مهرداد کاشف، سرپرست گروه پژوهشی آمایش سرزمین سازمان برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به‌عنوان رکن اساسی کشور است، اظهار کرد: «آموزش و پرورش باید حمایت‌کننده آن چیزی باشد که نهایتاً ما در الگوی توزیع جمعیت‌مان می‌بینیم یعنی باید به‌نوعی باشد که بر اساس الگوی مطلوبی که داریم، آموزش‌ها را در ابعاد مختلف در نظر بگیریم.»

وی افزود: «آموزش‌ها باید به سمت و سویی برود که بر اساس نیاز و امکانات هر منطقه پاسخگوی اقتصاد آن منطقه باشد.»

در توزیع رشته‌های تحصیلی باید الگوی جمعیتی لحاظ شود

کاشف اظهار کرد: «اکنون آموزش و پرورش در هنرستان‌ها یا مراکز فنی و حرفه‌ای و کار و دانش آموزش‌هایی را انجام می‌دهد اما باید به‌گونه‌ای باشد تا به سمت و سویی برویم که بر اساس الگوی جمعیتی کشور تعریف شود. بدین‌صورت که آموزش‌ها طبق آنچه پتانسیل اقتصادی هر استان است، توزیع شود تا بهترین بهره‌وری را داشته باشیم. برای مثال وقتی فولاد را در جنوب کشور مستقر می‌کنیم مطمئنا باید نیروهای متخصص در همان منطقه آموزش‌دیده باشند و از سرمایه نیروی انسانی همان منطقه استفاده کرد و اگر ناگزیر نیروی متخصص از جاهای دیگر کشور به آن منطقه می‌آیند نهایتا اثرگذاری‌اش را روی کیفیت زندگی مردم آنسرزمین بگذارد.»

برای برنامه‌ریزی آموزشی به برنامه توسعه هفتم که آمایش‌مند است مراجعه شود

کاشف با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه قرار است بر مبنای سند ملی آمایش سرزمین باشد، اظهار کرد: «سند ملی‌آمایش سرزمین همه این موارد را در نظر گرفته است. اگر برنامه هفتم توسعه بر اساس آمایش سرزمین طراحی شود قاعدتا مشخص است که در کدام منطقه چه نیاز اقتصادی وجود دارد و آموزش و پرورش می‌تواند بر همان اساس برنامه‌ریزی آموزشی‌اش را انجام دهد.»

وی افزود: «مهم است که از یکجایی به بعد پراکندگی فعالیت‌های مختلف را نداشته باشیم. دیگر نمی توان فولاد را با این وضعیت آب کشور در همه جای کشور پراکنده نگه داریم، پس اگر در برنامه هفتم آمایش‌مندی مبنا قرار گیرد نهایتا آموزش ما هم به سمتی می رود که جهت ده باشد. سند آمایش سرزمینی مبنای برنامه هفتم توسعه است و هر موضوعی که پیگیری می‌شود باید براساس آن باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار