در گفتوگوی کارشناس مسائل اقتصادی با پانا :
همکاری مستمر مدارس و شرکتهای صنعتی دانشبنیان با هدف استفاده عملی از علم و فناوری برقرار شود
رویکرد دانشبنیانی به رشتههای تحصیلی آموزش و پرورش بسیار مهم است
تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت ارتباط مدارس و صنایع عنوان کرد، شرایط همکاری مدارس با شرکتهای دانشبنیان فراهم شود تا دانشآموزان بتوانند نحوه استفاده از علم و فناوری را در عمل بیاموزد.
علی قنبری، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با پانا با اشاره به اهمیت رویکرد دانشبنیانی به رشتههای تحصیلی آموزش و پرورش گفت: «در موضوع دانشبنیان کردن رویکرد آموزش و پرورش آنچه اهمیت دارد این است که این نهاد بتواند مراکز کار و دانش و هنرستانها را با مفاهیم دانشبنیان آشنا کند.»
وی افزود: «بعد از آشنایی دانشآموزان با این مفاهیم باید در بعد عملی شرایط همکاری مدارس با شرکتهای دانشبنیان فراهم شود تا دانشآموزان نحوه استفاده از علم و فناوری را در عمل بیاموزد.»
قنبری پیشنهاد داد در کنار دانشآموزان، حتماً معلمان آنها هم با مفاهیم دانشبنیان آشنا شوند تا بتوانند در خلاقیت و نوآوری دانشآموزان مؤثر باشند.
نوآورشدن هنرستانها به خانوادهها و دانشآموزانشان انگیزه میدهد
این کارشناس اقتصادی یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر نوآورشدن هنرستانها و مراکز کار و دانش را آشنایی خانوادهها با تأثیرگذاری عملکرد این مراکز عنوان کرد و گفت: «با نوآور شدن دانشآموزان در مراکز کار و دانش و هنرستانها که پایه آن انجام کار عملی تخصصی و حرفهای است قطعاً خانوادهها اعتمادشان به این مراکز جلب شده و اجازه تحصیل دانشآموزان علاقهمند در این مراکز را میدهند.»
جای خالی ارتباط صنعت و مدارس
قنبری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید محتوای درسها را مهارتمحور کند، عنوان کرد: «در سالیان گذشته رهبری همواره به ارتباط صنعت و دانشگاه تأکید داشتند و به نظر میرسد یکی از موضوعات مهمی است که آموزش وپرورش باید جدی بگیرد. آشنایی دانشآموزان با صنعت به معنای عام کلمه مهم است.»
وی افزود: «در این صورت هم برای اشتغال دانشآموز بهعنوان یک نیروی انسانی آینده شغلی ایجاد میشود و هم برای ایجاد فکر اقتصادی به دانشآموز کمک کردهایم تا درآینده در حوزه اقتصادی خلاق باشد.»
تشکلهای صنفی به کمک ارتباط صنایع و مدارس بیایند
قنبری اظهار کرد: «در این سالها خروجی و انتظار لازم از هنرستان و کار و دانش وجود نداشته و این موضوع بهشدت مورد غفلت واقع شده است. باید مرجعی فراهم شود تا پیگیر ارتباط مدرسه با صنعت باشد و برای این مهم تشکلهای صنفی آموزش و پرورش میتوانند بسیار مؤثر باشند.»
ارسال دیدگاه