انتشار ماهنامههای دانشآموزی رشد
تهران (پانا) - چند ماهنامه دانشآموزی رشد با نگاه ویژه به آغاز سال تحصیلی 1402-1401 منتشر شدند.
اولین شماره از ماهنامههای آموزشی و تربیتی رشد کودک، رشد نوآموز و رشد دانشآموز از گروه مجلات دانشآموزی رشد ویژه دانشآموزان دوره ابتدایی، به عنوان جزئی از بستههای تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی منتشر شدند.
سردبیر ماهنامه رشد کودک در مهرماه ۱۴۰۱ و به مناسبت آغاز سال تحصیلی کودکان پیشدبستانی و دانشآموزان پایه اول ابتدایی را با خود به مدرسه وحدت در روستای ایگل برده است. نفیسه نجفی قدسی حال و هوای مسیر این مدرسه را اینطور توصیف کرده است: «خیلی خوشحالم که میتوانم بچهها را ببینم. اینجا را نگاه کن! یک رودخانه در راه مدرسه هست. صدای آب چه آهنگ زیبایی دارد. چه لذتی دارد هر روز در راه مدرسه کمی آب خنک به صورتت بزنی! جلوتر که میروم، چند بزغاله را میبینم که مشغول بازی هستند. چه لذتی دارد هر روز در راه مدرسه بزغالهای را بغل کنی! یاد کودکی خودم میافتم. در راه مدرسه ما چقدر صدا بود!...» وی در این شماره از لذت شعر خواندن در راه مدرسه برای کودکان صحبت کرده است.
حرفهای تازه
در دومین شماره رشد کودک، سردبیر مجله به عکسها و نقاشیهای کتابهای درسی پایه اول دبستان اشاره کرده است: «روزی که یک کلاس اولی کتابهای درسیاش را میگیرد، از شیرینترین روزهای مدرسه است. هر کتاب را که بر میدارد، جلدش را خوب نگاه میکند؛ زنبور، درخت و...». نفیسه نجفی از کودکان کلاس اولی خواسته است تا نقاشیها و عکسهای کتابهای درسیشان را با دقت نگاه کنند و به این فکر کنند که این تصاویر چه حرفی برای گفتن دارند. وی در ادامه به کودکان توصیه کرده قصه «آبچال» در صفحه ۱۰ رشد کودک آبان ماه را که ماجرای جالبی بین چند کتاب قصه و کتابهای درسی است را بخوانند. دانش آموزان پایه اول ابتدایی بعد از خواندن این داستان بیشتر از قبل متوجه خواهند شد که عکسها، نقاشیها و نوشتههای کتابهای پایه اول چقدر حرف تازه برای آنها دارند.
مخاطبان اصلی رشد کودک، کودکان پیشدبستانی و دانشآموزان پایه اول ابتدایی هستند که در ابتدای مسیر فراگیری مهارت خواندن قرار دارند. در مجله اولین چیزی که توجه کودک را جلب میکند تصویر است. یکی از مراحل اولیه فرایند خواندن، تصویرخوانی است. والدین باید قبل از خواندن متن برای کودک از او بخواهند تصویرها را خوب ببیند و در مورد آنها حرف بزند. با این شیوه در واقع او را به شنیدن و خواندن متن علاقهمند کرده و با اشتیاق بیشتری متن را دنبال خواهد کرد.
رشد نوآموز؛ مدرسه شروع شد، ما هم آمدیم
مخاطبان رشد نوآموز در مهرماه ۱۴۰۱ مهمان معلمان و دانشآموزان دبستان وحدت روستای ایگل هستند. در این دبستان، دانشآموزان پایههای دوم و سوم با هم توی یک کلاس هستند. نفیسه نجفی قدسی، درباره این مدرسه این طور نوشته است: «از حرفهایشان متوجه میشوم که معلمشان را خیلی دوست دارند. کتابهایشان را ورق میزنم. با خودم فکر میکنم حتماً داستان چغندر پربرکت کتاب فارسی برای بعضی از پایه دومیها در این روستا و روستاهای دیگر اتفاق افتاده است. پایه سومیهای مدرسه وحدت و دیگر روستاها در آبیاری درختان و چیدن میوهها به پدر و مادرهایشان کمک میکنند. مراقبت و غذا دادن به حیوانات روستا یکی دیگر از کارهای خیری است که آنها انجام میدهند...» سردبیر مجله رشد نوآموز از دانشآموزان پایههای دوم و سوم ابتدایی خواسته است امسال کتابهای درسیشان با نگاه تازهای مطالعه کنند و درسهایشان را بیشتر در زندگیشان به کار ببرند.
زنگ شاد در ماه آبان
در دومین شماره رشد نوآموز سردبیر مجله از بچهها میخواهد که زنگ مورد علاقهی خود را در مدرسه برایش معرفی کنند. نفیسه نجفی با یادآوری دوران مدرسه خود، به دانشآموزان میگوید که مانند آنها زنگ مورد علاقهاش زنگ ورزش بوده است! وی با اشاره به اینکه نویسندگان این شماره از مجله سعی کردهاند در دومین شماره رشد دانشآموز همهی زنگها را مثل زنگ ورزش شاد و به یادماندنی کنند، از مخاطبان این مجله خواسته است که مطلب «گل دهان» را بخوانند. در قسمتهای مختلف گلدهان، مفاهیم کتابهای درسی برای دانشآموزان پایههای دوم و سوم ابتدایی قابل استفاده است. دیدن صفحات کتاب درسی که در این داستان به آنها اشاره شده، این قصه را برای دانشآموزان خاطرهانگیز خواهد کرد.
رشد دانشآموز؛ ایران اسلامی، چشم به راه دستهای پرتوان توست
رشد دانشآموز نیز در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مهمان معلمان و دانشآموزان دبستان حکمت در روستای ایگل در اطراف تهران است. در این مدرسه پنجمیها و ششمیها در یک کلاس هستند. سردبیر رشد دانشآموز هنگام ورود به مدرسه یکی از دیوارهای حیاط را میبیند که ریخته و آجرهایی که در یک گوشه حیاط روی هم چیده شدهاند: «وارد ساختمان مدرسه میشویم. دانشآموزان در کلاس مشغول درس خواندن هستند. به دفتر مدرسه میرویم و با مدیر مدرسه گفتوگو میکنیم. به گفته مدیر مدرسه، چند روز پیش قسمتی از دیوار مدرسه خراب شده بود. مردان آینده، یعنی پسران پایههای چهارم، پنجم و ششم دست به کار شدهاند و قرار است به زودی در ساختن دیوار مدرسه کمک بزرگی باشند...» نفیسه نجفی قدسی در اولین شماره رشد دانشآموز از دانشآموزان میخواهد فارغ از اینکه دختر هستند یا پسر و اینکه در کجا زندگی میکنند، به این موضوع فکر کنند که دستهایشان در آینده چه خواهد ساخت.
بازی و یادگیری
در دومین شماره رشد دانشآموز سردبیر مجله خاطرهای از دوران کودکی خود را برای دانشآموزان تعریف کرده است: «یادم میآید وقتی دانشآموز بودم، خیلی وقتها از خودم میپرسیدم چرا مدرسه میروی؟ و همیشه هم جواب آن یک کلمه مشخص بود: بازی! من در مدرسه خیلی بازی میکردم و در تمام مدت زنگهای تفریح با دوستانم در حیاط مدرسه میدویدیم و بازی میکردیم. اما اگر از وضعیت درسی من بپرسید میگویم که همهی نمرههایم خوب بود. خواندن درس فارسی را خیلی دوست داشتم. ریاضی و تمرینهایش را هم دوست داشتم...» وی در مطلب «بازی و یادگیری» به دانشآموزان توضیح میدهد که علاوه بر بازی، یادگیری هم از جمله اهدافی است که در مدرسه محقق میشود.
دومین شماره رشد دانشآموز در آبان ماه ۱۴۰۱ به موضوع یادگیری پرداخته تا خواندن و یادگیری درسها برای دانشآموزان پایههای چهارم، پنجم و ششم شیرینتر شود.
نسخه چاپی ماهنامههای دانشآموزی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش میرسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.
ارسال دیدگاه