«تلألو» جدیدترین شماره فصلنامههای تخصصی رشد
تهران (پانا) - دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی جدیدترین شماره فصلنامههای تخصصی رشد را منتشر کرد.
فصلنامههای تخصصی رشد در دو گروه مجلات علوم انسانی و مجلات علوم پایه و فنی، به عنوان جزئی از بستههای تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی برای معلمان، دانشجومعلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر میشوند.
«عرصه تعلیموتربیت از مهمترین زیرساختهای تعالی همهجانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصههای متعدد است. تحقق این هدف نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات در این مسیر بهصورت شفاف و دقیق مشخص شده باشد. در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزشوپرورش کوشش شده است تا با الهامگیری از اسناد بالادستی و بهرهگیری از ارزشهای بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشمانداز و اهداف تعلیموتربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود.»
در شصتودومین شماره فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد آموزش هنر، پژوهشی با عنوان «سند ملی در حوزه هنر» به قلم سعیده معصومی منتشر شده است. این پژوهش به دو پرسش پاسخ میدهد: نخست؛ با توجه به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، در حوزه هنر چه تأثیرات مثبتی بر تعلیموتربیت صورت میگیرد؟ و دوم؛ عملکرد حوزه هنر در آموزشوپرورش با توجه به سند مذکور چیست؟
اهداف آموزشی درس تربیتبدنی
در هفتاد و ششمین شماره فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد آموزش سلامت و تربیتبدنی مطلبی با عنوان «اهداف آموزشی درس تربیتبدنی» به قلم دکتر طیبه ارشاد منتشر شده است. نویسنده در این مطلب به بررسی اهداف درس تربیتبدنی در سه حوزه شناختی، حوزه عاطفی و حوزه روانی ـ حرکتی پرداخته است.
در بخشی از این مقاله آمده است: «هدف اغلب برنامههای آموزشی تربیتبدنی این است که دستیابی دانشآموزان را به دستاوردهای معین یادگیری میسر کنند. تربیتبدنی اساساً یک حوزه کامل تعلیموتربیت است که از بدن آغاز میشود. تربیتبدنی ریشه در روشها و فنون تعلیم و تربیتی دارد که هدف آن تکمیل کردن دامنه گسترده تعلیموتربیت انسان بوده و بر مبنای فعالیتهای جسمانی همچون حرکت، ورزش و بازی پایهگذاری شده است. در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، آموزش سلامت و تربیتبدنی بهعنوان یکی از یازده حوزه تربیت و یادگیری مورد توجه قرار گرفته است. حوزه سلامت و تربیت بدنی به دنبال برقراری سلامت کامل جسمانی و روانی دانشآموزان بهعنوان امانت الهی، ارتقای تواناییهای بدنی و حرکتی، بهکارگیری روشهای درست انجام فعالیت جسمانی، تبیین روشهای تفریحی سالم، ترویج بهداشت و اصول سالم زیستن و پیشگیری از ایجاد بیماری و اختلال و معلولیتها و توانمندسازی افراد در تسلط بر رفتار خود و حفظ سلامت است»
گروه مجلات علوم پایه و فنی
در یکصد و سیوپنجمین شماره فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد آموزش شیمی در حوزه برنامه درسی، پژوهشی با عنوان «حدود آموزش مباحث شیمی در دوره دوم متوسطه نظری» به قلم دکتر طالب عبدینژاد و دکتر نوید ایراننژاد منتشر شده است.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد در برخی مباحث شیمی یک و دو، مانند نیمهعمر و رفتار گازها، درخصوص مرزهای آموزش هر موضوع میان دبیران دودستگی وجود دارد و لازم است نویسندگان کتابهای درسی حدود آموزش آنها را مشخص کنند. البته در مباحثی هم که حدود آموزش آنها مشخص شده است، هنوز تعداد زیادی از دبیران این حدود را رعایت نمیکنند. در این پژوهش عوامل پایبند نبودن معلمان به حدود آموزش نیز مشخص شدهاند.
در بخشی از این مقاله آمده است: «طبق تحقیقات، آنچه معلمان در کلاسهای درس تدریس میکنند، ممکن است با هدف مورد نظر برنامهریزان درسی و طراحان محتوای آموزشی متفاوت باشد. عوامل متعددی مانند کمبود کتابهای راهنمای معلم، آموزش نامناسب مدرسان، کمبود امکانات و... باعث میشود برنامه اجراشده متفاوت از برنامه قصدشده باشد. علوم پایه به ویژه شیمی، معمولاً موضوعهای متنوع و گستردهای را در بر میگیرد؛ از اینرو، یکی از چالشهای اساسی در آموزش شیمی، تعیین حدود آموزش یک موضوع است.»
روشهای تدریس مسئلهمحور در آموزش ریاضی
در یکصد و چهلویکمین شماره فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد آموزش ریاضی مطلبی با عنوان «روشهای تدریس مسئلهمحور در آموزش ریاضی» به قلم حمیدرضا کاشفی منتشر شده است.
در بخشی از این مقاله آمده است: « حل مسئله به مفهوم کار روی مسئله غیرمعمولی است که حلکننده هیچ طرح یا الگوریتم از پیش طراحیشدهای برای حل آن ندارد. آنچه که ریاضیات واقعاً از آن تشکیل شده، مسئلهها و راهحلهاست. از این رو، حل مسئله برای یادگیری ریاضیات اهمیت دارد و بخشی از برنامههای درسی ریاضیات مدرسههاست. حل مسئله یکی از پنج استاندارد فرایندی آموزش ریاضی است. بر اساس این استاندارد، برنامههای آموزشی از پیشدبستانی تا پایه دوازدهم باید بهگونهای طراحی و اجرا شوند که دانشآموزان را در این زمینهها توانمند سازند: ایجاد و ساخت دانش جدید در ریاضیات از طریق حل مسئله؛ حل مسئله در زمینه ریاضیات و در حوزههای دیگر دانش؛ بهکارگیری انواع راهبردهای مناسب و گوناگون در حل مسئلهها؛ بازبینی و تأمل در فرایند حل مسئلة ریاضی.»
فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامههای تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش میرسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.
ارسال دیدگاه