یکی از مربیان دبیرستان نمونه دولتی شرافت شهرستان ساوجبلاغ در گفتوگو با پانا:
تغییر روش آموزشی، راه حل اختلالات یادگیری دانشآموزان است
کرج (پانا) - یکی از مربیان دبیرستان نمونه دولتی شرافت شهرستان ساوجبلاغ بیان کرد تغییر روش آموزشی، راه حل اختلالات یادگیری دانشآموزان است.
فریده ملاحسنی، مربی مراقب سلامت دبیرستان نمونه دولتی شرافت شهرستان ساوجبلاغ در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «با شناسایی سریع بیماری و پیدا کردن بهترین و راحت ترین روش آموزشی، اعتماد به نفس و انگیزه بیشتری برای دانش آموز ایجاد می شود و در نتیجه یادگیری و انجام فعالیت های روزمره برای آن آسان تر می شود بنابراین یکی ازراه حل های درست آموزشی در دانش آموزانی که دچار اختلالات یادگیری هستند تغییر روش آموزشی است که توسط معلم اجرا می شود.»
وی افزود: «اختلالات یادگیری طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری است که میتواند برای هر کودک متفاوت باشد و تشخیص بسیار سختی دارد، اما این اختلالات یک سری علائم مشترک دارند. کودکان در دوره دبستان و پیش دبستانی، در خواندن و نوشتن سردرگم هستند، ضعف حرکتی دارند، نمیتوانند با بچه های همسن خودشان ارتباط بگیرند، از ابزارهای آمورشی درستی استفاده کنند، سخت تر آمورش میبینند و در ترتیب یادگرفتن و گفتن یک سری مسائل مانند ایام هفته ناتوان هستند و همچنین در کارهایی که نیاز به تمرکز دارند به سختی عمل می کنند.»
ملاحسنی در ادامه بیان کرد: «دانش آموزانی که در چنین مسائلی دچار مشکلاتی هستند، اولیای دانش آموز و اولیای مدرسه برای کمک به دانش آموز مؤثرتر هستند. بنابراین باید این مشکل را هرچه سریعتر شناسایی کنند و بپذیرند و به دنبال بهترین و راحت ترین روش آموزشی برای دانش آموز باشند. برای مثال بعضی از دانش آموزان بصری هستند، یعنی یادگیری با چشمانشان راحت تر انجام می شود یا بعضی سمعی هستند، یعنی با توضیح دادن یادگیری بهتری دارند و بعضی نیز جنبشی هستند، یعنی در فعالیت ها و بازی ها و جنبش ها یادگیری بهتری دارند. البته اولیای دانش آموز در هنگام آموزش باید خودشان را کنترل کنند و نگرانی خود را خیلی بروز ندهند و همچنین علاوه بر آمورش، به تغذیه، خواب و استراحت کافی دانش آموز نیز باید توجه کافی داشته باشند.»
این آموزگار عنوان کرد: «مجازی شدن مدارس لطمه بیشتری به دانش آموزانی که اختلالات یادگیری دارند وارد کرده است، چون آنها از محیط اجتماعی دور بودند و در ارتباط گرفتن با بچه ها و معلمان مشکل داشتند. این عامل باعث ضعف بیشتر در مهارت های یادگیری و همچنین باعت اختلال در مسائل اجتماعی، گروهی، دوست یابی و همچنین تنها شدن و گوشه گیر شدن بیشتر آنها شده است.»
وی اظهار کرد: «اولیا و معلمان در این کار باید همسو و هم قدم با دانش آموز قدم بردارند و هر دو باید با هم تلاش کنند و البته معلمان با پیدا کردن نقاط قوت بچه ها میتوانند استرس آنها را کم کنند و به آنها اعتماد به نفس و انگیزه بدهند و در نتیجه این قابلیت را پیدا کنند تا کارهایشان را بهتر انجام دهند و حتی به انجام کارهای گروهی هم بپردازند.»
ملاحسنی در پایان اضافه کرد: «در واقع اولیا و معلمان باید عادات هیجانی ولی در عین حال سالم را در این دانش آموزان ترغیب کنند تا بتوانند راحت تر با دیگر دانش آموزان ارتباط بگیرند و کارهایشان را راحت تر انجام دهند، ولی در عین حال اگر دانش آموزی نیاز داشت وی را به درمانگر معرفی کنند و یا از معلم های دیگر کمک بخواهند و همچنین برای دانش آموز زمان بیشتری را بگذارند و او را به دلیل فعالیت هایش تشویق کنند. بنابراین با این کار استرس دانش آموز کمتر شده و اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری او در کارها بیشتر می شود و انگیزه بیشتری برای انجام کار گروهی پیدا میکند.»
دانش آموز خبرنگار: فاطمه زهرا نصیری
ارسال دیدگاه