یکی از معلمان منتخب سال ۱۴۰۱ قزوین:
به مسائل آموزش و پرورش باید به صورت ملی نگاه شود
تهران (پانا) - یکی از معلمان منتخب سال ۱۴۰۱ قزوین میگوید متاسفانه مسائل آموزش و پرورش را به مسئله درونسازمانی تقلیل دادهاند، باید این نگرش تغییر کرده و به تربیت به عنوان دغدغه و امری ملی نگاه شود. فاطمه هادیها با ۲۸ سال سابقه کاری و پنج سال سابقه مدیریت اموزش و پرورش ناحیه یک استان قزوین و تدریس در مدارس متوسطه این شهرستان، بهعنوان یکی از معلمان منتخب سال ۱۴۰۱ شناسایی و معرفی شد.
فاطمه هادیها با ۲۸ سال سابقه کاری و پنج سال سابقه مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک استان قزوین در مورد عناوین کسبشده خود در طول خدمت در آموزشوپرورش گفت: نویسنده کتاب داستانهای رتبهدار در سطح کشور با نام همراز، کسب رتبه اول منطقه استان و کشور در پنجمین دوره جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری با تاکید بر روشهای تدریس مجازی و محور نوآوری در رسانههای پرشمار، رتبه اول روایت نگاری درس عربی، کسب رتبه اول و دوم پژوهی در دو سال اخیر، معلم منتخب سال ۹۸در منطقه، کسب رتبه برتر استانی در تولید محتوای الکترونیکی متوسطه اول عربی هشتم، رتبه برتر کشوری در تولید محتوای عربی، همکاری با نهضت سواد آموزی، همکاری با بسیج فرهنگیان ناحیه یک و معرفی به عنوان بسیجی فعال از سال۸۰تا هم اکنون و کسب رتبههایی و مقامها در مسابقات و فراخوانهای عمومی این حوزه و دریافت تشویقی از ریاست سازمان بسیج، کسب تقدیر نامه جهت ارائه تجربه موثر درس پژوهی و نظارت بالینی، از جمله موفقیت های بنده است.
وی ادامه داد: کسب تشویقی ریاست ناحیه جهت ترویج و آموزش و یادگیری در حوزه درس پژوهی، رتبه اول گروههای آموزشی در بین نواحی استان سال۱۴۰۰، کسب رتبه اول جشنواره الگوهای برتر تدریس، طراح برتر سوال ۱۴۰۰، تقدیرنامه جهت معلم پژوهنده ۱۴۰۰، نفر برتر در جشنواره تجربیات برتر حوزه سنجش و ارزشیابی، کارگاههای درس پژوهی در سطح منطقه استان و کشور، مدرس کارگاههای ساحتهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سطح منطقه استان و کشور، ثبت تولید محتوای الکترونیکی در سامانه رشد آموزش عربی هفتم، بارگذاری بیش از۱۰۰مورد تدریس در سامانه رسمی کشور با عنوان تدریس نمونه در متوسطه اول در دروس پیام و عربی، لوح سپاس از دفتر تالیف کتب درسی گروه معارف کشوری به علت بارگذاری سوالات عملکردی و روش تدریس نوین در سامانه شاد، از دیگر اقدامات من در دوران معلمی ام است.
این معلم بیان کرد: کسب رتبه دوم منطقه معلم پژوهنده، رتبه برتر کشوری درس عربی(استوری لاین)، کسب رتبه اول تولید محتوا در کشوری درس عربی، نفر اول موشنگرافی استان و ارسال اثر به سطح کشوری، تهیه کلیپ و متن جهت درس پژوهی در سطح استان ناحیه و کشور، رساندن ساحتهای سند تحول بنیادین به کف کلاس و اجرای آن در سطح کشور همراه با دانش آموزان، شرکت در وبینارهای تخصصی و عمومی در سطح استان و کشور، برگزاری کارگاه استانی کشوری جهت آموزش موشن گرافیک و انیمیشنسازی برای همکاران عربی و معارف، مدرس تلویزیونی شبکه هفت شبکه آموزش درس عربی هفتم، همکاری در ویراستاری کتب آموزشی عربی هفتم، نفر برتر در قصه گویی کانون کودکان و نوجوانان استان قزوین و عضو کانون قصه گویان، عضو فرهنگی خادمیاران امام رضا و تدریس رایگان به دانش آموزان، همیار طبیعت و همکاری با اداره منابع طبیعی به عنوان مروج افتخاری و نفر برتر جشنواره تجربیات برتر حوزه سنجش و ارزشیابی از وزارتخانه، ازجمله عناوین مهمترین افتخارات کسبشده در طول ۱۸ سال خدمتم است.
وی افزود: به تمام معلمان جوان توصیه میکنم جهانی بیاندیشید و بومی عمل کنید هر روز پنجره دیدتان را وسیعتر کنید به مسائل بدون تعصب و قضاوت شخصی نگاه کنید بدون مرز و قومیت پرستی به دانش آموزان درس بدهید و فرامنطقهای آموزش دهید. در دانش آموزانتان روحیه پرسشگری کنکاش بحث و گفتگو تعامل و هماندیشی را تقویت کنید نگذارید دچار عادت روزمرهگی معلمی شوید هر روز، را روز اول کارتان بدانیم و هرروز بیاموزید و بیاموزانید تا مسموم عادت نشوید و مغموم عواقبش نگردید در مسیر آموزش خود به دنبال جهش و راهکار باشید با درس پژوهی و توجه به ساحتهای سند تحول بنیادین تفکری نو را بیافرینید تا آموزش را نجات دهید آموزشی که میتواند در سوت و کوری خود از بین برود این سوت و کوری را با خلاقیت و نوآوری بشکنید و چشمان بسته آموزش را باز کنید پنجرهای رو به علم برای دانشآموزان باشید تا حیاتی تازه و حیات طیبه را برای فرزندان ایران فراهم کنید.
وی ادامه داد: متاسفانه مسائل آموزش و پرورش را به مسئله درونسازمانی تقلیل دادهاند باید این نگرش تغییر کرده و به تربیت به عنوان دغدغه و امری ملی نگاه شود همچنین توجه به سند تحول بنیادین باید برنامه اصلی و زیرنظام همه امور باشد. نیروهای جوان و کاری و خلاق که در سمت پاره وقت و غیررسمی هستند گزینههای خوبی برای جانشینی، استخدام و رفع این کمبود میباشند. همچنین بسط و گسترش رشتهها و مراکز تربیت معلم میتواند در این امر یاریرسان باشد .
خانم معلم منتخب تصریح کرد: منزلت معلم احترام مثبتی است که افراد جامعه به لحاظ ذهنی برای معلمان باید قائل باشند و این منزلت اجتماعی در پرتو تحولات آموزش و پرورش و نوع نگرش دستگاه آموزش و پرورش به معلمان میتواند شکل بگیرد معلمان مهمترین ارکان تحولات اجتماعی سیاسی فرهنگی و اقتصادی بودند و هستند که در بهبود ارتقای آگاهی در زمینههای مختلف میتوانند فعالیت داشته باشند احترام به طبیعت احترام به انسانیت احترام به جامعه و احترام به تمام جهانیان در فعالیتهای مختلف معلمان در جامعه مشهود است. اگر آموزش و پرورش به این قشر اهمیت دهد این فعالیتها میتواند پررنگتر گردد یک معلم تنها یک معلم نیست بلکه کارگشا و فعال اجتماعی سیاسی مذهبی اقتصادی است که عملکرد او نگاه جامعه را نسبت به جامعه عوض خواهد کرد .حال معلم که خوب باشد حال جامعه هم خوب میشود اگر میخواهیم حال جامعه خوب باشد و جامعه مسیر تعالی را طی کند باید به معلم و مدرسه و نظام تعلیم و تربیت اولین توجه و خاصترین توجه را داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که چه راههایی برای انعکاس هرچه بیشتر عملکرد معلمی در جامعه پیشنهاد میدهید؟ بیان کرد: باید فعالیت فوق برنامه را تعریف کرد این فعالیتها نگرشهای دانش آموزان و معلمان را نسبت به درس و کیفیت و بهبود شرایط آموزشی تغییر میدهندفعالیتهای هنری و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی که با میل و اشتیاق و به قصد و منظور ظهور استعدادها و خلاقیتها و مشارکتها آغاز میگردد میتوانند در بهبود و ارتقاء سطح آموزش به آموزش و پرورش و معلمان کمک بسزایی نمایند هدف این فعالیتها فقط کاهش سختی آموزش نیست بلکه فرصتی است برای توسعه تجربیات آموزشی و تربیتی و توسعه تجربیات آموزشی در بین معلمان که میتواند نقش بسزایی در پیشبرد و پیشرفت کیفیت آموزشی داشته باشد. ایجاد کارگاهها و جلسات جهت توجیه این امور و دادن امکانات مناسب باعث ترویج فعالیتهای فوق برنامه خواهد شد. برپایی نمایشگاه از آثار همکاران و فعالیتهای همکاران و ارائه تجربیات و به دید و نظر سایر همکاران قرار دادن کارها در آموزش و پرورش و پررنگ کردن آن فعالیت میتواند به ارزش قائل شدن آن فعالیت توسط همکار تاثیر مثبتی داشته باشد.
ارسال دیدگاه