در نشست هیأت امنای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛
حاجی میرزایی: کانون پرورش فکری راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت است
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در نشست هیأت امنای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت» را «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» دانست.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی صبح امروز، در نشست هیأت امنای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: وقتی به مسائل دیروز، امروز و فردای کشور می اندیشم، هیچ راهی بهتر از بهره مندی از نیروی انسانی با کیفت و مناسبات خوب بین آن ها، برای حل مشکلات آموزش و پرورش پیدا نمی کنم؛ بنابراین غفلت از این موضوع آسیب زاست.
وی افزود: میزان تعهد یک جامعه به پیشرفت را باید در میزان توجه آن به «نیروی انسانی با کیفیت» و «ساماندهی مناسبات بین انسان ها»، جست و جو کرد؛ در تقسیم بندی ملی نیز کار «تربیت نیروی انسانی با کیفیت» را به نظام تعلیم و تربیت سپردند تا شخصیت فردی و ملی افراد، در این نظام پرورش یابد و پایه گذاری تمدن و فرهنگ شکل گیرد.
وی خدمت در این حوزه تعلیم و تربیت را یکی از درخشان ترین خدمت ها، توصیف و عنوان کرد: هر چه تلقی سطحی و کوچک از این مأموریت وجود داشته باشد، باز هم چیزی از ارزش های آن نمی کاهد، و این مأموریت، بسیار خطیر و مهم است.
وزیر آموزش و پرورش، «تریبت انسان ها» را مسئولیتی سنگین و خطیر برشمرد و تصریح کرد: هرچند در این مسیر تنها نیستیم و نهادهای دیگری از جمله «خانواده» نیز سهیم هستند، اما مسئولیت ما با سایر نهادها کاملا ًمتمایر است، زیرا فلسفه وجودی ما انجام چنین مسئولیتی است؛ در صورتی که سایر نهادهای سهیم در تربیت انسان ها، صرفاً برای این مأموریت ایجاد نشده اند.
وی ادامه داد: به عنوان نهاد بزرگ تعلیم و تربیت، مأموریت ها را بین بخش های مختلف تقسیم کرده ایم؛ معتقدم جذاب ترین، خلاقانه ترین، شوق انگیز ترین و هموارترین بخش مأموریت ما به «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» سپرده شده است.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: هرچند فرصت کار با کودکان، بسان پروژه های عمرانی، در جامعه متجلی نیست (مانند احداث یک برج بلند که از همه نقاط یک شهر قابل مشاهده است)، اما می شود انسانی را تربیت کرد که در همه جهان، دیده شود.
وی بر تلاش برای رسیدن «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» به جایگاه واقعی خود، تأکید و عنوان کرد: در این دوران که بسیاری از اهداف نظام تعلیم و تربیت تحت تأثیر «کنکور» و «تفکر دانش محوری» با اخلال مواجه شده است، انتظار می رود در مجموعه کانون با استفاده از نیروی انسانی با کیفیت، برای تحقق اهداف نطام تعلیم و تربیت، بیش از پیش تلاش شود.
حاجی میرزایی اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «تربیت افراد برای زنگی بهتر»، «هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت» است و آن چه در مدارس آموزش داده می شود در راستای «بهتر زیستن» است تا افراد بتوانند در آینده مستقل باشند و از حقوق خود و جامعه، به خوبی دفاع کنند و به قابلیت های ممتاز درون خود، دست یابد.
وی «آماده کردن دانش آموزان برای یک زندگی شرافتمندانه» را کوتاه ترین توصیف از اهداف سند تحول عنوان و اذعان داشت: هر چند کار کردن در گستره نظام تعلیم و تربیت به سهولت امکان پذیر نیست، اما «راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود بیش از ۶۰هزار مدرسه ابتدایی، اظهار کرد: دانش آموزان مخاطبان کانون هستند و حق آن هاست که استعدادهایشان کشف شود، بنابراین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید ابزارهایی داشته و جذابیت هایی ایجاد نماید تا دانش آموزان آزادانه آن را انتخاب و استعدادهای خود را شکوفا کنند.
عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: «توسعه کتاب و فرهنگ کتابخوانی» امری مهم و ضروری است، که کانون باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد؛ هرچند استعدادهای مختلفی بین دانش آموزان وجود دارد.
وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، باید شرایط حضور بزرگان این عرصه را در کانون مهیا کند تا هریک از بزرگان و متخصصان با دیدگاه های متفاوت به درخشش استعدادهای دانش آموزان کمک کنند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: «ارزشمند ترین دارایی» یک جامعه، «مغز افراد» است که آن را در اختیار نظام تعلیم و تریبت و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قرار داده است و باید آن را مغتنم شمرد و برای تربیت و پرورش آن، برنامه داشت.
شایان ذکر است؛ در ابتدای این نشست، مهدی علی اکبرزاده گزارشی از عملکرد و برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارائه کرد.
ارسال دیدگاه