حاجی میرزایی در پیامی به مناسبت «هفته سلامت» تاکید کرد
کنترل پیامدهای منفی ناشی از قرنطینه خانگی برای ساختن جامعهای امنتر
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت «هفته سلامت»، گفت توجه به ساحت زیستی و بدنی، در «ترویج فرهنگ سبک زندگی جدید» و «کنترل تبعات و پیامدهای منفی ناشی از قرنطینه خانگی»، به ساختن جامعهای امنتر کمک میکند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن پیام محسن حاجی میرزایی، به شرح زیر است:
«لاعَیشَ أهَنأُ مِنَ العافِیَةِ
برای انسان، زندگی گواراتر از عافیت و سلامت نیست.(فهرست غرر، ص ٢٥٣)
«سلامت» از مواهب عظیم الهی است که مبنای کلیه کمالات بشری و در برگیرنده سلامت جسمانی، معنوی و روحی و عاطفی است. امروزه حفظ، بهبود و ارتقای سلامت مردم از مهمترین اولویتهای همه نظامهای سیاسی و حاکمیتی است.
ارتقای سلامت دانشآموزان، در حقیقت عالیترین سرمایهگذاری برای نسلهای آینده است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم به عنوان ساحت زیستی و بدنی به آن توجه شده است.
شیوع ویروس مهلک کرونا و فراگیری کووید۱۹، رویدادی اضطراری است که وضعیتی خطرناک و ناپایدار برای جوامع و دولتها ایجاد کرده و باعث به وجود آمدن شرایطی سخت شده است که برای دفع آن به اقدامات اساسی و جدید، نیاز است. اما این بحران علاوه بر اینکه حامل معنی «تهدید» است، محمل «فرصت» نیز بوده است.
کرونا، به موازات آن که نشانگر آسیب، ضایعه و چالش است، یک تهدید نیز هست؛ اما در عین حال فرصتی است برای آزمایش و آموزش تابآوری نظامهای آموزشی و آموزشهای غیرحضوری و مجازی.
کودکان و نوجوانان امروز، عاملان قدرتمند تغییر و نسل آینده سازندگان ایران اسلامی هستند. هر بحران، فرصتی است برای کمک به آنان برای یادگیری، تمرین و افزایش تابآوری و در نهایت، ساختن جامعهای امنتر.
یافتن و دادن اطلاعات درست و به هنگام درباره بیماری کرونا، به از بین بردن ترس و نگرانیهای دانشآموزان نسبت به آن کمک شایانی میکند و آنها را برای مقابله با هرگونه پیامد در زندگی آماده میسازد.
اکثر دانشآموزان ایرانی، از اسفند سال ۱۳۹۸ در پی ظهور این ویروس گزنده و به منظور کنترل آن نتوانستهاند در مدارس حضور یابند؛ اما از نخستین روزهای شیوع این بیماری، فرآیند آموزش در مدارس تعطیل نشد و با اتخاذ روشهای نوین و مبتنی بر دانش و خلاقیت مربیان، معلمان و حمایت برنامهریزان نظام تعلیم و تربیت و با تمهید امکانات جدید و استفاده از ظرفیت رسانهها، شرایطی برای نظام تعلیم و تربیت فراهم شد که دانشآموزان به صورت قابل قبولی بتوانند فرآیند آموزش را طی کنند.
با نیم نگاهی به جرأت میتوان بیان کرد در سال تحصیلی رو به پایان، تلاشهای چشمگیر مدیران، برنامهریزان و مراقبین سلامت مدارس در ترویج فرهنگ سبک زندگی جدید در جهت ارتقای سلامت دانشآموزان و همچنین کنترل تبعات و پیامدهای منفی ناشی از قرنطینه خانگی، بسیار حائز اهمیت بوده است.
«هفته سلامت» که همه ساله با هدف «ارتقای آگاهی و ترویج فرهنگ سلامت» از یکم تا هفتم اردیبهشتماه برگزار میشود، در سال ۱۴۰۰با شعار محوری «ساخت جهانی عادلانهتر و سالمتر» بهمنظور حسّاسسازی جامعه نسبت به حفظ سلامت افراد، خانواده و جوامع در مقابله با ویروس منحوس کرونا، فرصت مغتنمی است تا با تأکید بر اهمیّت و نقش بسیار مهم سلامت و ابعاد آن در رشد و تعالی کودکان و نوجوانان و نگاه مجدد به ظرفیتها، دستاوردها و انتظارات موجود برای پاسخگویی منطقی و شایسته در جهت پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در قالب برنامههای منسجم همراه با سایر دستگاهها در مسیر تحقق سلامت دانشآموزان عزیز گام برداریم .
آموزش و پرورش با داشتن متخصصان خبره و برخورداری از مدیران و مراقبان سلامت مدارس، میتواند گامهای بیشتر و بهتری در جهت ارتقای سلامت جامعه بردارد، زیرا هر یک از دانشآموزان در حال حاضر به عنوان سفیر سلامت، خانوادهها را آگاه به مسائل و پیامهای بهداشتی مینمایند و اینگونه میتوانند در آینده مجریان توانمند سلامت کشور باشند.
رویکرد «سواد سلامت» به مفهوم «ایجاد توانایی در درک مطالب بهداشتی»، یکی از راهکارهای بنیادین در توانمندسازی دانشآموزان، این «سفیران سلامت» محسوب میشود. از این رو، با توجه به شعار «ساخت جهانی عادلانهتر و سالمتر»، عدالت در سلامت، به وسیله سفیران سلامت دانشآموزی در این شرایط از طریق آموزشهای غیرحضوری به همسالان انجام میشود.
اینجانب ضمن ارج نهادن به شهدای مدافع سلامت و قدردانی از تلاشهای ارزنده همه دستاندرکاران بخش سلامت کشور، آغاز هفته سلامت را تبریک میگویم و از خداوند متعال، سلامت، سعادت، سُرور و توفیق روزافزون یکایک مراقبین سلامت، کارشناسان و همکاران حوزه بهداشت و سلامت در مدارس را تمنّا دارم.»
ارسال دیدگاه