استاندار آذربایجان شرقی:
توسعه عدالت در فضای آموزشی مد نظر باشد
تبریز (پانا) - در نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، بر توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، تکمیل پروژههای نیمهتمام مدرسهسازی، لزوم همکاری خیران و ارتقای سرانه فضای آموزشی تأکید شد.

بهرام سرمست، استاندار آذربایجان شرقی، با تأکید بر اهمیت شورای آموزش و پرورش گفت: با وجود حجم کاری بالای روزهای پایانی سال، هیچ جلسهای مهمتر از این شورا نداریم و فرمانداران موظف به حضور در جلسات آن هستند. همچنین مناطق باید تا پیش از بازگشایی مدارس، جلسات خود را با معتمدان محلی و خیران برگزار کنند.
وی با اشاره به جایگاه نخست استان در مدرسهسازی، بر لزوم حفظ این جایگاه تأکید کرد و افزود: همانگونه که در سایر زمینهها پیشرو هستیم، در نهضت مدرسهسازی نیز باید اولین باشیم. دوم بودن در این حوزه قابل قبول نیست و هیچ توجیهی برای تعلل در این زمینه پذیرفته نخواهد شد.
سرمست همچنین از انعقاد تفاهمنامهای میان استان با گروه اقتصادی بیت رهبر معظم انقلاب و ستادهای ۴۰۴۰ و ۲۰۲۰ برای حمایت از نهضت توسعه عدالت آموزشی خبر داد و این تفاهمنامه را یکی از دستاوردهای سفر رئیس گروه اقتصادی بیت رهبری دانست.
احداث هنرستانهای صنعتی و احیای مدارس ماندگار تبریز
استاندار با اشاره به ظرفیتهای صنعتی استان، بر لزوم احداث هنرستانهای صنعتی متناسب با نیازهای منطقه تأکید کرد و گفت: توسعه رشتههای فنیوحرفهای و مهارتآموزی به دانشآموزان باید در کنار نهضت توسعه عدالت آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین بر احیای مدارس ماندگار تبریز، مکاتبه با اتاق بازرگانی برای احداث ۲۳۴ مدرسه جدید و رسیدگی به وضعیت مدارس فرسوده و حاشیهنشین تأکید کرد.
رسیدگی به مشکلات مدارس روستایی؛ اختصاص اعتبار برای بهسازی راه ارتباطی مدرسه قارخون
در این جلسه، استاندار آذربایجان شرقی در ارتباطی ویدئویی، از فرماندار سراب درباره وضعیت راه ارتباطی مدرسه روستای قارخون سؤال کرد. پس از بررسیها، مقرر شد با تخصیص ۵ میلیارد تومان اعتبار، بنیاد مسکن طی دو ماه آینده اقدام به بهسازی پل ارتباطی این روستا کند تا رفتوآمد دانشآموزان تسهیل شود.
اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، با اشاره به «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی»، آن را فرصتی ارزشمند برای بهرهگیری از ظرفیت خیران و جبران کمبود فضای آموزشی دانست.
وی اعلام کرد که تمامی مدارس سنگی و کانکسی دارای بیش از ۱۰ دانشآموز تا پایان سال به مدارس نوساز و استاندارد تبدیل خواهند شد. همچنین تلاش میشود مدارسی با کمتر از ۱۰ دانشآموز نیز در این طرح گنجانده شوند.
وی با اشاره به حمایت ریاستجمهوری و استانداری از این نهضت، گفت: با همکاری اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس، تا پایان سال آینده فراتر از تکالیف تعیینشده عمل خواهیم کرد.
همچنین از اجرای برنامهای برای ساماندهی مدارس با عمر بیش از ۳۰ سال خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با کمک سازمان مدیریت و برنامهریزی، وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط، دانشآموزان در مدارس ایمن و نوساز تحصیل کنند.
صادقی در ادامه با انتقاد از عدم برگزاری منظم جلسات شورای آموزش و پرورش در برخی مناطق، بر لزوم تشکیل جلسات ماهانه در تمام شهرستانها تأکید کرد و گفت: شورای آموزش و پرورش عالیترین مرجع تصمیمگیری در این حوزه است و باید نقش خود را در تحقق اهداف تعلیم و تربیت بهدرستی ایفا کند.
وی همچنین بر لزوم اجرای ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش و توجه انبوهسازان به تأمین زیرساختهای آموزشی در شهرکهای جدیدی مانند سهند و خاوران تأکید کرد. به گفته وی، بنیاد مستضعفان نیز از نهضت توسعه عدالت آموزشی حمایت خواهد کرد.
۱۸۸ پروژه نیمهتمام و نیاز ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل مدارس
فرهاد فرهودی، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان، از وجود ۱۸۸ پروژه نیمهتمام مدرسهسازی در آذربایجان شرقی خبر داد و اعلام کرد که تکمیل این پروژهها به ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. طبق برنامه عملیاتی نهضت مدرسهسازی، ۷۸ پروژه از این تعداد در سال نخست تکمیل خواهد شد.
وی همچنین از تحویل ۳۱۶ کلاس درس جدید در سال جاری خبر داد و با اشاره به اینکه روزانه دو کلاس درس در استان ساخته و تحویل میشود، گفت: آذربایجان شرقی در میزان تعهدات خیران رتبه دوم کشور را دارد و مجموع این تعهدات در سال جاری ۱۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.
فرهودی با اشاره به پایین بودن میانگین فضای آموزشی در برخی مناطق استان نسبت به میانگین کشوری (۵.۴۵ مترمربع به ازای هر دانشآموز)، بر لزوم افزایش سرانه فضاهای آموزشی در نواحی پنجگانه تبریز، بستانآباد، شهر جدید سهند، اسکو و مرند تأکید کرد.
وی همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت مدارس سنگی و کانکسی در استان گفت: در حال حاضر ۳۱۶ مدرسه کانکسی در آذربایجان شرقی وجود دارد که ۷۴ مورد آن دارای بیش از ۱۰ دانشآموز هستند. از این تعداد، ۶۷ پروژه تا دهه فجر امسال تکمیل شده و مابقی در طول یک سال آینده ساماندهی خواهند شد.
به گفته وی، ۱۴۷ مدرسه سنگی نیز در استان وجود دارد که ۶۲ باب از آنها فعال و مابقی غیرفعال هستند. از این میان، ۴۴ مدرسه دارای بیش از ۱۰ دانشآموز بوده و باید در سال نخست اجرای برنامه عملیاتی نهضت مدرسهسازی ساماندهی شوند.
ارسال دیدگاه