شکوفههای خلاقیت و پژوهش در جشنواره «شکوفه نیلوفر» ناحیه ۵ تبریز
تبریز(پانا) - جشنواره «شکوفه نیلوفر» با هدف شناسایی و تشویق دانشآموزان خلاق و ترویج فرهنگ پژوهش در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی، برای دومین سال پیاپی در سطح مدارس ناحیه پنج تبریز به سرانجام رسید.

آئین اختتامیه این جشنواره علمی پژوهشی با معرفی تیمها و دانشآموزان برتر در محورهای مختلف علمی و پژوهشی، پایان یافت.
این رویداد پس از ماهها فرآیند اجرایی شامل جمعآوری آثار، برگزاری نمایشگاههای دانشآموزی، بازدیدهای دورهای از نمایشگاه و داوری تخصصی، با تجلیل از برگزیدگان در محورهای پروژههای علمی دانشآموزی، فرصتهای متنوع یادگیری (جابربن حیان)، رباتیک، برنامهنویسی اسکرچ، نمایش خلاقیتها و دستسازههای ریاضی به کار خود خاتمه داد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان در آئین اختتامیه این جشنواره اظهار کرد: در این جشنواره تلاش شده است تا با ایجاد موقعیتهای یادگیری متنوع و فرصتهای آموزشی خلاقانه، بستری برای رشد دانشآموزان فراهم شود. این جشنواره در تمامی محورهای خود به ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره دارد.
علیرضا اکبری با اشاره به حضور پررنگ دانشآموزان در این رویداد، اعتماد به نفس بالا و روحیه پژوهشگری شرکتکنندگان را نکته قابل توجه این دوره عنوان کرد و افزود: مسئولیتپذیری و تقویت توانایی حل مسئله در دانشآموزان به خودی خود شکل نمیگیرد، بلکه نیازمند طراحی برنامههایی است که ناحیه پنج در این زمینه پیشگام بوده است.
وی همچنین به برنامههای مشابهی مانند جشنواره جابربن حیان اشاره کرد و گفت: این جشنوارهها گامهای تخصصی و مؤثری در مسیر تربیت دانشآموزان پژوهشمحور برداشتهاند و ایجاد بسترهای لازم برای پرورش استعدادهای دانشآموزان و تبدیل ایدههای آنها به آثار علمی ملموس از اهداف اصلی این جشنوارهها است که تحقق آن نیازمند همکاری تمامی نهادهای آموزشی است.
این مقام مسئول در پایان افزود: دبیرخانه استانی جشنواره جابربن حیان در ناحیه سه و دبیرخانه کشوری آن در استان اردبیل واقع شده است و امید میرود دانشآموزان استان و به ویژه ناحیه پنج با ارسال آثار ارزشمند و کاربردی، عملکرد درخشانی از خود به نمایش بگذارند.
میرکلام سیدی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه پنج تبریز نیز در این آئین گفت: این جشنواره با تمرکز بر راهکار ۱۵ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به دنبال ارتقای جایگاه علم، پرورش دانشآموزان خلاق و کارآفرین، تقویت مهارتهای پژوهشی و ایجاد روحیه مسئولیتپذیری اجتماعی در نسل آینده است.
وی در ادامه، نهادینه کردن پژوهش و خلاقیت در رفتار دانشآموزان، توسعه مهارتهای عملی، تفکر انتقادی و فناورانه، تقویت مهارتهای زبانی، اجتماعی و شناختی، استفاده از دستسازهها در بهبود آموزش ریاضی، تعامل با جامعه محلی و جهانی، مشارکت خانوادهها و توجه به تفاوتهای فردی و سبکهای یادگیری را از اهداف کلیدی این جشنواره برشمرد. سیدی با اشاره به حضور و رقابت بیش از ۵۲۰ دانشآموز و گروه در این دوره از جشنواره، از دانشآموزان برگزیده جشنواره «شهریارخوانی»، مدیران منتخب و اعضای کمیته فنی و اجرایی جشنواره «شکوفه نیلوفر» تقدیر کرد.
ارسال دیدگاه