تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز در اختتامیه طرح شهید عجمیان؛ لزوم تحول در حوزه آموزش و پرورش

تبریز (پانا) - در مراسم اختتامیه طرح شهید عجمیان، جمعی از مسئولان و خیرین مدرسه‌ساز گرد هم آمدند و بر لزوم نوسازی مدارس، بهبود شرایط آموزشی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود برای توسعه نظام تعلیم و تربیت تأکید کردند.

کد مطلب: ۱۵۵۰۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد
تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز در اختتامیه طرح شهید عجمیان؛ لزوم تحول در حوزه آموزش و پرورش

علیرضا منادی، در مراسم اختتامیه طرح شهید عجمیان که به تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز اختصاص داشت، با اشاره به اهمیت زنجیره تأمین آموزش، اظهار کرد: این زنجیره از سنین صفر تا شش سال آغاز می‌شود، جایی که هفت میلیون دانش‌آموز باید تحت تعلیم قرار گیرند. آموزش از سه سالگی شروع می‌شود و تا دانشگاه ادامه می‌یابد که در حال حاضر ۱۷ میلیون نفر را شامل می‌شود.

رییس کمسیون آموزش مجلس به نقش دانشگاه‌ها در تولید علم و ایده به‌عنوان حلقه‌ای مهم از این زنجیره اشاره کرد و افزود: بخش شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان حلقه چهارم، با گردش مالی بالای ۷۰۰ هزار میلیارد تومان، سهم بسزایی در این چرخه دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی همچنین نوسازی مدارس را به‌عنوان یکی از بخش‌های کلیدی این روند معرفی کرد و گفت: دو دهم درصد از ارزش افزوده مالیات، معادل ۱۶ میلیارد تومان، به نوسازی مدارس اختصاص یافته و هزینه‌های برق، آب و گاز مدارس رایگان شده‌اند.

بهبود شرایط سرایداران و مدرسه‌یاران

وی از افزایش ۵۲ درصدی حقوق سرایداران خبر داد و با اشاره به تصویب این طرح با ۷۰ درصد آرای موافق مجلس و حمایت رئیس مجلس، افزود: حقوق مدرسه‌یاران نیز افزایش یافته و مجوز استخدام ۵۰ هزار مدرسه‌یار که پیش‌تر به نام "بابا" شناخته می‌شدند، صادر شده است. 

منادی با تأکید بر جدیت در مسئله آموزش، خاطرنشان کرد: ما هیچ‌گونه شوخی در این زمینه نداریم و در برابر هر گونه مانعی به‌شدت برخورد خواهیم کرد.

خیرین، آبروی ما هستند

علیرضا نوین نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت نیکوکاری در مدرسه‌سازی، گفت: خیرین هرچه احسان کنند، خداوند ده برابر به آن‌ها برمی‌گرداند. نیکوکاران با این باور دینی، ترسی از انفاق ندارند و خود را مالک پول نمی‌دانند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نامطلوب برخی مدارس، از جمله هزار کلاس آموزشی کانکسی و کاه‌گلی، تصریح کرد: هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل کمبود امکانات از تحصیل محروم شود؛ این امر نه تنها غیرقابل قبول بلکه گناه است.

نوین همچنین به فعالیت‌های وهابی‌ها در مناطق جنوبی کشور اشاره کرد و افزود: طبق وعده رئیس‌جمهور و آقای پزشکیان، سال آینده هیچ دانش‌آموزی در کانکس یا چادر تحصیل نخواهد کرد.

او آذربایجان را «بهشت خیرین» دانست و این نعمت را مایه افتخار استان معرفی کرد.

لزوم رفع چندگانگی مدارس

عل جعفری آذر نیز با تأکید بر نقش حیاتی نظام تعلیم و تربیت، آن را مهم‌ترین دستگاه فرهنگی و آموزشی کشور دانست و افزود: هر قدمی که در این مسیر برداشته شود، باقیات صالحات است.

نماینده مردم تبریز، آذرسهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از چندگانگی موجود در نظام آموزشی، گفت: ما ۲۳ نوع مدرسه دولتی داریم و این تنوع به نفع نظام تعلیم و تربیت نیست، بلکه خیانت به آن است. حتی از لحاظ روانی، دانش‌آموزان جداسازی شده‌اند و نمرات آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

جعفری آذر همچنین به کمبود منابع مالی اشاره کرد و گفت: اگرچه منابع مالی ما ضعیف است، اما باید تلاش خود را دوچندان کنیم تا سرانه فضای آموزشی در استان جبران شود.

ضرورت تحول در حوزه ساخت‌وساز آموزش و پرورش

روح اله متفکر آزاد بر لزوم تغییر ریل حوزه ساخت‌وساز در آموزش و پرورش تأکید کرد و بیان داشت: نباید تنها به کمک‌های خیرین اکتفا کنیم، هرچند که خیرین همواره آماده یاری رساندن هستند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو خواستار مدیریت جامع شهری در این زمینه شد و اظهار کرد: باید به تفکیک حوزه‌های ساخت‌وساز، تجهیز و امکانات، و بهره‌برداری از مدارس پرداخته شود.

به گفته او، برای دستیابی به آینده‌ای بهتر، نیازمند یک تحول جدی در روند و ابزارهای مدرسه‌سازی هستیم.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار