دانش آموز خبرنگار شرکت کننده در اردوی مسئله محور پانا؛

راز موفقیت را در اردو پیدا کردیم!

اصفهان(پانا)- دانش آموز خبرنگار مسئله محور پانا از روز اول اردو روایت میکند؛«نخستین روز از اردوی ملی دانش‌آموزی خبرنگار مسئله‌محور با استقبالی گرم و شور و اشتیاقی وصف‌ناپذیر از سوی دانش‌آموزان خبرنگار آغاز شد.

کد مطلب: ۱۵۶۳۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد
راز موفقیت را در اردو پیدا کردیم!

 این اردو که با هدف گرد هم آوردن استعدادهای برتر عرصه رسانه و خبر به منظور یافتن راهکارهای نوآورانه برای مسائل مهم کشور برپا شده است، از همان بدو ورود، نویدبخش یک حرکت ملی ارزشمند بود.»

زینب مشرقی می‌گوید:«دانش‌آموزان پس از ورود به اردوگاه، با استقبال گرم مسئولین روبرو شدند و بسته‌های خوشامدگویی شامل دفترچه پانا، خودکار و سایر ملزومات ضروری در اختیار آنان قرار گرفت. پس از آن، دانش‌آموزان بر اساس محورهای موضوعی انتخابی خود، به خوابگاه‌ها و اتاق‌های مربوطه هدایت شدند.»

مشرقی روایت کرد:«علی‌رغم تاخیر برخی از شرکت‌کنندگان و رسیدن در ساعات پایانی شب، شور و اشتیاق به فعالیت‌های اردو و عشق به خبرنگاری مسئله‌محور، تمامی خستگی‌ها و سختی‌ها را از تن زدود.»

وی ادامه داد:«پس از صرف شام، دانش‌آموزان به اتاق‌های خود رفتند و با رعایت نظم و انضباطی که از یک خبرنگار پانا انتظار می‌رود، راس ساعت ۲۳:۰۰ به خاموشی رفتند تا برای روزهای پربار پیش رو آماده شوند.

مسئولین اردوگاه با اهدای تابلوهایی منقش به نام شهیده آیدا قاسمی دانش‌آموز خبرنگار و قربانی حادثه تروریستی کرمان، به اتاق‌ها، یاد و خاطره این همکار رسانه‌ای را گرامی داشتند. این اقدام، نه تنها ادای احترام به مقام شامخ شهدا بود، بلکه نشان از همدلی، همبستگی و تعهد جامعه رسانه‌ای دانش‌آموزی به ارزش‌های انسانی و ملی داشت. قرار دادن نام "آیدا قاسمی" در کنار نام دانش‌آموزان خبرنگار، یادآور این نکته بود که رسالت خبرنگاری، فراتر از یک شغل، بلکه یک تعهد اخلاقی و اجتماعی است.»

«شروع اولین روز از این اردو در اردوگاه ملی دانش‌آموزی خبرنگار مسئله‌محور، با طلوعی پر امید و همتی مثال‌زدنی آغاز شد. دانش‌آموزان خبرنگار، با الگوگیری از سیره خبرنگاران متعهد و انقلابی پانا، راس ساعت ۴ صبح و همزمان با اذان، از خواب برخاستند و با اقامه نماز صبح، روز خود را با نیایش و امید به فردایی بهتر آغاز کردند.»

در ادامه روایت افزود :«پس از اقامه نماز، دانش‌آموزان با آمادگی کامل و طبق برنامه زمان‌بندی شده، به استقبال نرمش صبحگاهی رفتند. این اقدام، نه تنها باعث افزایش نشاط و شادابی آنان شد، بلکه زمینه را برای شروع یک روز پر انرژی و پربار فراهم کرد.»

مشرقی ادامه داد:«پس از نرمش صبحگاهی،صرف صبحانه در کنار یکدیگر، فرصتی مغتنم برای تعامل، همفکری و تقویت روحیه همدلی بین شرکت‌کنندگان بود. دانش‌آموزان با درک اهمیت نظم و انضباط در زندگی شخصی و حرفه‌ای، به خوبی می‌دانستند که این نظم، تا چه اندازه می‌تواند درتصمیم‌گیری‌های صحیح و کسب امتیازات مثبت در طول اردو موثر باشد.»

در ادامه:«دانش‌آموزان با شور و اشتیاقی وصف‌ناپذیر، به سمت سالن جلسات شهید سلحشور که بنام یکی از شهدای عرصه خبرنگاری بودحرکت کردند.حرکت منظم و یکپارچه آنان، نشان از انسجام، همدلی و پایبندی به اصول و ارزش‌های خبرنگاری پانا داشت. ورود منظم و یکپارچه

دانش‌آموزان به سالن شهیدسلحشور، تداعی‌گر صفوف رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود که با عزمی راسخ و ایمانی پولادین، برای دفاع از کیان و ارزش‌های این مرز و بوم آماده بودند.»

وی ادامه‌داد:«چهره‌های مصمم و نگاه‌های کنجکاو، نویدبخش یک روز پربار و آموزنده بود.

جلسه با اجرای مجری آغاز شد. او با زبانی شیوا و رسا، به اهمیت مسئله‌محور بودن در خبرنگاری پرداخت و داستان‌هایی را از دل جامعه روایت کرد که بسیاری از افراد به سادگی از کنار آن‌ها عبور می‌کنند.»

مشرقی گفت:«پس از افتتاحیه فلاحتکار قائم مقام معاون وزیر سازمان دانش آموزی  با بیانی گیرا و جذاب، به تشریح مبانی خبرنگاری مسئله‌محور، تکنیک‌های شناسایی و پرداختن به مسائل مهم جامعه،  اتفاقات چند سال اخیر در ایران و جهان پرداختند او با ارائه مثال‌های ملموس و کاربردی، دانش‌آموزان را با چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی یک خبرنگار مسئله‌محور آشنا ساخت.»

فلاحتکار در پی گفتگو و تعاملی که بین دانش آموز خبرنگاران پانا در رابطه با ایستادگی  رزمندگان ایرانی در برابر دشمنان برقرار شدگفت:«دعوای ما با اسرائیل دعوای یکی دو روزه نیست

ایران در کنار فرهنگ چیزی دارد به نام انسانیت و سرزمین ایران سرزمین تنومند بوده سرزمین افراد با شرف و مردمان آزاده.»

ودر ادامه:«پس از پایان جلسه ،گروهی از دانش‌آموزان به منظور استراحت و صرف ناهار به خوابگاه مراجعه کردندوبعدبه سوی کلاس آقای محمود مختاری، پیشکسوت روزنامه‌نگاری، حرکت کردند.»

در این جلسه،به بیان نکات کلیدی در خصوص عناصر پیام پرداخت. ایشان با اشاره به اهمیت صدا، تصویر، حرکت، موسیقی و نور به عنوان اجزای اساسی در ایجاد یک پیام مؤثر، تأکید کردند.»

ودر پایان خبرنگار نوجوان پانا افزود:«این کلاس، به‌طور خاص بر انگیزه یادگیری و کسب مهارت در هنرهای ارتباطی و رسانه‌ای تأکید داشت.»

وی گفت:«سوژه‌یابی در رسانه، برنامه‌های متنوعی برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است. پس از میزگرد تولید خبر و انجام نماز و استراحت، روز اول با مشاهده و نقد فیلم به پایان خواهد رسید. این برنامه‌های متنوع فرصت مناسبی را برای تبادل نظر و بهره‌مندی از تجربیات یکدیگر فراهم می‌آورد.

وی ادامه‌داد :« همچنین، به مانند همیشه، در پایان روز و در ساعت ۲۳:۰۰ چراغ‌ها خاموش خواهد شد

تا شروعی هیجانی برای روز آینده برای همه فراهم شود. این روند باعث ایجاد فضایی مناسب برای استراحت و آماده‌سازی ذهنی برای ادامه فعالیت‌ها خواهد شد.

 

خبرنگار : زینب مشرقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار