مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

تحول در برنامه‌های تربیتی، نیاز به شناخت شخصیت‌های منحصربه‌فرد دانش‌آموزان دارد

بروکراسی اداری، نظام تعلیم و تربیت را فلج کرده است

تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم اجرای برنامه‌های پرورشی در کلاس‌های درس، خواستار تغییر رویکرد مدارس در شناخت دانش‌آموزان شد و گفت: هر دانش‌آموز، یک شخصیت منحصربه‌فرد دارد و باید برای هر یک شناسنامه تربیتی تهیه شود تا بتوانیم به درستی آن‌ها را هدایت کنیم.

کد مطلب: ۱۵۴۸۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد
تحول در برنامه‌های تربیتی، نیاز به شناخت شخصیت‌های منحصربه‌فرد دانش‌آموزان دارد

اسفندیار صادقی در آیین گرامیداشت هفته امور تربیتی در تالار معلم تبریز با اشاره به نقش کلیدی معلمان در تربیت دانش‌آموزان، خواستار تغییر نگرش به آموزش و پرورش و بازگشت به رسالت اصلی آن شد و گفت: تعلیم و تربیت، دو بال یک پرنده‌اند و اگر یکی را فدای دیگری کنیم، آینده کشور را از دست خواهیم داد.  

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به بنیان‌گذاری امور تربیتی در آموزش و پرورش توسط شهیدان رجایی و باهنر، تأکید کرد: هدف این طرح، پرورش دانش‌آموزانی متعهد و آگاه بود، اما امروز، پس از چهار دهه، باید از خود بپرسیم که آیا به این هدف رسیده‌ایم؟

صادقی، نقش تربیتی معلمان را بسیار مهم دانست و گفت: نباید تصور کنیم که فقط مربیان پرورشی مسئول تربیت دانش‌آموزان هستند. هر معلم، یک مشاور و الگوی رفتاری برای دانش‌آموزان است. اگر معلمان در کلاس‌های درس، فقط به تدریس بپردازند و از پرورش شخصیت دانش‌آموزان غافل شوند، نمی‌توان انتظار داشت که جامعه‌ای سالم و آگاه داشته باشیم.

وی افزود: دانش‌آموزان فقط از گفتار ما نمی‌آموزند، بلکه رفتار ما را نیز الگو قرار می‌دهند. یک جمله مثبت معلم، می‌تواند آینده دانش‌آموزی را بسازد و یک جمله منفی، می‌تواند او را نابود کند. پس ما مسئول سرنوشت تک‌تک دانش‌آموزان هستیم.

صادقی، یکی از ابزارهای مهم تربیتی را نماز جماعت مدارس دانست و گفت: در مدارسی که مدیر و معلمان در صف اول نماز جماعت حضور دارند، دانش‌آموزان نیز به آن جذب می‌شوند. اما متأسفانه در برخی مدارس، حتی یک‌بار هم مدیر به نمازخانه نمی‌رود. نماز جماعت، دانش‌آموزان را در برابر هجمه‌های فرهنگی و اجتماعی بیمه می‌کند و نباید آن را به حاشیه برد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، بروکراسی پیچیده اداری را یکی از بزرگ‌ترین موانع نظام آموزشی دانست و گفت: متأسفانه آموزش و پرورش، به جای تمرکز بر دانش‌آموزان، به سازمانی برای پاسخگویی به بخشنامه‌ها و گزارش‌نویسی تبدیل شده است. اگر این روند ادامه یابد، ما دست خالی خواهیم ماند و نسل آینده را از دست خواهیم داد.

وی تأکید کرد: برنامه‌های پرورشی نباید فقط روی کاغذ بمانند. باید از حالت گزارش‌نویسی خارج شده و در کلاس‌های درس اجرا شوند. ما نیاز به تحول داریم، نه تکرار کلیشه‌ها.

صادقی، خواستار تغییر رویکرد مدارس در شناخت دانش‌آموزان شد و گفت: هر دانش‌آموز، یک شخصیت منحصر‌به‌فرد دارد. نمی‌توان برای همه یک نسخه تربیتی واحد پیچید. برخی دانش‌آموزان سال‌ها در مدرسه حضور دارند، اما کسی از وضعیت خانوادگی آن‌ها خبر ندارد. ما باید برای هر دانش‌آموز، یک شناسنامه تربیتی داشته باشیم تا بدانیم در چه شرایطی زندگی می‌کند و چگونه می‌توان او را به درستی هدایت کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در پایان تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش همچنان درگیر بروکراسی بماند و دانش‌آموزان را فراموش کند، آینده‌ای نگران‌کننده خواهیم داشت.

وی از معلمان، مدیران و مربیان پرورشی خواست تا از رفتارهای کلیشه‌ای فاصله بگیرند، ارتباط مدرسه و خانواده را تقویت کنند و با حضور پررنگ خود در کنار دانش‌آموزان، مسیر زندگی آن‌ها را تغییر دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار