مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:
مسئولان آموزش و پرورش فرصت خدمت را برای تسویه حسابهای شخصی ندانند
تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بر حفظ استقلال آموزش و پرورش و جلوگیری از استفاده تبلیغاتی از آن تأکید کرد.

اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، در اجلاس مشترک شورای معاونین اداره کل و مدیران و رؤسای آموزش و پرورش استان تأکید کرد: از رؤسای پیشین آموزش و پرورش باید دعوت شوند تا از راهنماییها و تجربیات آنان استفاده شود.
وی با اشاره به جایگاه همه کارکنان آموزش و پرورش، تصریح کرد: در آموزش و پرورش، رئیس مفهومی ندارد؛ چه پشت میز، چه جلوی میز، همه معلم هستیم و باید بدانیم که در این مجموعه همه یکسان هستیم، تنها جایگاه و مسوولیتها متفاوت است.
او خواستار آن شد که مسئولان، لحظاتی را که در این جایگاه خدمت میکنند آزمونی الهی بدانند و فرصت را برای تسویهحسابهای شخصی و انجام برخی اقدامات نادرست در نظر نگیرند.
صادقی بر لزوم حفظ جایگاه رفیع آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: استقلال آموزش و پرورش باید محترم شمرده شود و نباید به تابلویی برای تبلیغات دیگران تبدیل شویم. بلکه باید از ظرفیت دیگران برای ارتقای آموزش و پرورش بهره ببریم.
وی با اشاره به تعامل این نهاد با سایر سازمانها، خاطرنشان کرد: همکاری ما با سایر سازمانها باید در راستای کمک به آموزش و پرورش باشد، نه اینکه منابع ما به دیگران اختصاص یابد و خودمان دچار کمبود شویم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان، به امانتداری این مجموعه نسبت به فرزندان مردم اشاره کرد و گفت: والدین فرزندانشان را با اعتماد کامل به ما میسپارند، و ما باید با عمل خود، این امانتداری را ثابت کنیم.
او همچنین بر تغییر نگرش در ادارات تأکید کرد و افزود: نباید به دنبال ایجاد فضای امنیتی باشیم؛ بلکه باید اجازه دهیم دانشآموزان انرژی خود را در مدرسه تخلیه کنند تا این انرژی در بیرون از محیط مدرسه به شکل نامناسبی بروز نکند.
وی خطاب به مدیران گفت: برای مچگیری نیامدهایم، بلکه آمدهایم تا کمک کنیم. اگر فردی دچار اشتباه شد، باید دست او را بگیریم و زمینه رشد و پیشرفت او را فراهم کنیم تا معلمان احساس پشتگرمی و حمایت داشته باشند.
صادقی با تأکید بر اهمیت دانشآموزان در تمام برنامهها، تصریح کرد: تمام برنامههای ما باید برای دانشآموزان باشد و به کلاسهای درس برسد، چرا که ما بدون دانشآموزان معنایی نداریم.
او با ابراز نگرانی از مسائل روحی و اجتماعی دانشآموزان گفت: نگران آینده دانشآموزان باشید. امروز با مسائلی چون خودکشی، افسردگی، نزاع و پرخاشگری مواجهایم که شاید تا پیش از این حتی تصورشان را هم نمیکردیم.
وی بر لزوم توجه به نمادهای فرهنگی و اخلاق در آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: باید اخلاق را ترویج دهیم؛ حلقه گمشده در آموزش و پرورش اخلاق است. به جای شعار دادن، باید عمل اخلاقگرایانه داشته باشیم و اخلاقمداری را در رفتار خود نشان دهیم.
او همچنین بر تکریم همکاران تأکید کرد و گفت: همه ما در یک مجموعه فعالیت میکنیم و باید با اخلاقمداری رفتار کنیم. نباید همکاران برای انجام کوچکترین کار اداری مجبور شوند به تبریز مراجعه کنند؛ مناطق باید پاسخگو باشند و برخورد مناسبی داشته باشند. تکریم همکاران خط قرمز ما است و نباید باعث نارضایتی آنان شویم.
مدیرکل آموزش و پرورش، اجرای قانون را ضروری دانست و گفت: قانون بد، بهتر از بیقانونی است. عنصر کلیدی آموزش و پرورش، معلمان هستند. اگر میخواهیم تحول ایجاد کنیم، باید جایگاه معلمان را حفظ کنیم.
وی بر لزوم توجه به پوشش تحصیلی و خلاقیت تأکید کرد و گفت: پوشش تحصیلی بسیار مهم است و باید با دقت مدیریت شود. خلاقیت، عامل پویایی است و مدارس خوشایند، وابسته به خلاقیت هستند.
او از ایجاد تعاونیها حمایت کرد و گفت: باید تعاونیهایی را راهاندازی کنیم که مطلوبیت ادارات را افزایش دهد، بهویژه در حوزه مسکن که نیازمند توجه ویژه است.
صادقی همچنین بر اهمیت حرکت از کمیتگرایی به سمت کیفیتگرایی تأکید کرد و گفت: باید در بازدیدها، آزمونهای سرزده برگزار کنیم تا آموزش و کیفیت آن مورد توجه قرار گیرد. کیفیت، نتیجه عملکرد در همه زمینههاست.
وی ارتباط خانه و مدرسه را عاملی مهم دانست و افزود: باید همسویی و همافزایی میان مدرسه و خانه ایجاد شود و ارتباط خانوادهها با مدارس افزایش یابد.
او در ادامه، دوراندیشی و برنامهریزی را ضروری دانست و گفت: نباید بدون برنامهریزی عمل کنیم؛ نداشتن برنامه، بهترین راه برای شکست است. تصمیمات ما باید بر مبنای عقلانیت باشد.
صادقی، آموزش و پرورش را نهادی مستقل خواند و گفت: سیستم آموزش و پرورش را تقویت کنیم و اجازه ندهیم تفکرات سیاسی بر آن سایه بیفکند. باید در چارچوب مشخصی حرکت کنیم.
وی بر افزایش انگیزه تدریس در معلمان و انگیزه تحصیل در دانشآموزان تأکید کرد و گفت: این موضوع نباید فقط در حد یک شعار باقی بماند، بلکه باید در عمل به اثبات برسد.
او در خصوص انتخاب مدیران گفت: نباید به دنبال افراد برای پستهای مدیریتی باشیم، بلکه باید مسوولیتها را به افرادی بسپاریم که توانایی انجام کار را دارند.
صادقی بر اهمیت تعامل با خیرین تأکید کرد و افزود: باید ارتباط با خیرین را افزایش دهیم. همچنین باید به هنرستانها توجه ویژه داشته باشیم و درصد پذیرش دانشآموزان در این مراکز را افزایش دهیم.
او بر ضرورت ایجاد فضای مثبت و تشویق همکاران تأکید کرد و گفت: به دنبال بهانهای برای تشویق باشیم و همکاران را دچار ترور شخصیت نکنیم. دانشآموزان امروز با روشهای آموزشی ۳۰ سال پیش قابل پرورش نیستند؛ ما باید در عمل متعهد باشیم، آموزش را متحول کنیم و در شیوههای پرورشی تنوع ایجاد کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش، هنر مدیریت و کاریزمای مدیریتی را شرط اصلی دانست و گفت: منتظر بخشنامه و دستورالعمل از بالا نباشیم؛ مدیریت جهادی و خالصانه کار کردن، نیازمند بخشنامه نیست.
وی بر ضرورت اتخاذ روشهای میانبر برای حل مشکلات تأکید کرد و گفت: از راههای میانبر استفاده کنیم؛ این مسیرها در بسیاری از موارد راهگشا خواهند بود. هنر مدیریت، تبدیل هیچ به همه چیز است و یک مدیر توانمند باید بتواند این هنر را در عمل پیاده کند. هرکدام از ما مسوول ساختن این کشور هستیم و باید کشوری پویا و اثرگذار را به ارمغان بیاوریم.
او همچنین خواستار کاهش تعطیلیها شد و گفت: در مدیریت تعطیلیها دقت کنیم؛ اگر مدارس تعطیل میشوند، باید به مصرف بهینه انرژی، بهویژه کنترل دمای موتورخانهها، توجه داشته باشیم تا از هدررفت منابع جلوگیری شود.
وضعیت پوشش تحصیلی و کیفیت آموزش در آذربایجان شرقی بررسی شد
علیرضا اکبری، معاون آموزش ابتدایی استان در ادامه اجلاس، بر سه محور اصلی پوشش تحصیلی، بازماندگان از تحصیل و کیفیت آموزشی تأکید کرد و افزود: بر اساس آمار ارائهشده، کاغذکنان بالاترین میزان پوشش تحصیلی را دارد.
وی گفت: در بررسی پوشش تحصیلی ششساله، کاغذکنان و گوگان با نرخ ۱۰۰ درصدی در صدر قرار دارند، اما برخی مناطق و نواحی از پایینترین رتبهها برخوردار هستند.
وی عنوان کرد: همچنین، برای نخستین بار، عملکرد آموزشی نیمسال اول مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. در همین راستا، پیشنهاد شد که جلسهای میان معاونین و معلمین برای تحلیل نتایج این ارزیابی برگزار شود.
معاون آموزش ابتدایی از رؤسای مناطق خواستار توجه ویژه به کیفیت آموزشی و تقویت نظارت و ارزیابی شد.
نرخ بازماندگی از تحصیل در متوسطه اول
بر اساس گزارش علی نظری، رئیس اداره آموزش دوره متوسطه اول، نرخ بازماندگان از تحصیل در این مقطع، گوگان، خسروشهر و تسوج بیشترین پوشش تحصیلی را دارند.
مقایسه دو سالانه نرخ بازماندگی از تحصیل نشان میدهد که برخی مناطق با کاهش معناداری روبهرو بودهاند که نیاز به بررسی کارشناسی دارد.
نرخ ترک تحصیل و تکرار پایه در متوسطه اول
در شاخص نرخ گذر از پایه ششم به هفتم، برخی مناطق در صدر قرار دارند، اما در چند منطقه کمترین میزان را ثبت کردهاند.
همچنین، بیشترین نرخ تکرار پایه در متوسطه اول مربوط به گوگان، ورزقان و خداآفرین است.
در خصوص نرخ ترک تحصیل در مقطع متوسطه اول، آذربایجان شرقی در جایگاه سوم کشوری قرار دارد. در این مناطقی که بیشترین و کمترین آمار را دارند، شناسایی شدهاند.
طبق گزارش ارائهشده، تعداد بازماندگان از تحصیل در پایه دوم متوسطه برآورد شده است. همچنین، میانگین نمرات خرداد در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم نیاز به برنامهریزی و تلاش بیشتر برای رسیدن به بالاترین سطح دارد.
در این نشست همچنین وضعیت پوشش تحصیلی، کیفیت آموزش و نرخ ترک تحصیل در استان مورد بررسی قرار گرفت.
ارسال دیدگاه