مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی:

سند تحول بنیادین الگویی جدید برای همگرایی بین خانواده و مدرسه طراحی می‌کند

تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تأکید بر اهمیت نقش خانواده و مدرسه در تعلیم و تربیت، گفت: سند تحول بنیادین، الگویی نوین برای افزایش تعامل و همکاری میان این ۲ نهاد طراحی کرده است.

کد مطلب: ۱۵۴۵۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
سند تحول بنیادین الگویی جدید برای همگرایی بین خانواده و مدرسه طراحی می‌کند

اسفندیار صادقی در مراسم افتتاحیه دوره «مسیر معلمی» توجه به سند تحول بنیادین را چراغ راه آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر سند تحول بنیادین و حیات طیبه، هدفی جامع و متنوع دارد. ضروری است که ساحت‌های این سند که حاصل سال‌ها تلاش کارشناسان تعلیم و تربیت است، به‌طور کامل اجرایی شود.

وی با اشاره به اهمیت حرکت در مسیر این سند افزود: در صورتی که مطابق اصول این سند عمل کنیم، مشکلات مدارس به حداقل خواهد رسید؛ زیرا تمرکز آن بر تربیت، خانواده و مدرسه است.

صادقی با تأکید بر اهمیت مشارکت در امور فرهنگی گفت: در کشور ما ۶۲ نهاد، بودجه فرهنگی دریافت می‌کنند اما کار فرهنگی نیازمند همکاری جمعی است. اگر تصور کنیم که آموزش و پرورش به‌تنهایی متولی حفظ فرهنگ است، بدون شک با شکست مواجه خواهیم شد.

وی به لزوم تقویت ارزش‌های ملی و دینی در تربیت دانش‌آموزان اشاره و اظهار کرد: فاصله گرفتن از این ارزش‌ها، تربیت را دچار اختلال کرده است. بنابراین باید بر تقویت ارتباط میان اولیا و مدرسه تمرکز کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به نقش کلیدی معلمان در این فرآیند گفت: برای تحقق سند تحول بنیادین که مبتنی بر اخلاقیات است، معلمان باید به تربیت عملی دانش‌آموزان بپردازند.

وی تأکید کرد: باید بر مغز دانش‌آموزان تأثیر بگذاریم و این مسیر از قلب آن‌ها می‌گذرد. بنابراین باید در دل و قلب دانش‌آموزان نفوذ کنیم تا فرآیند تعلیم و تربیت اثربخش باشد.

صادقی خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین، تمامی جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را برای دانش‌آموزان در نظر گرفته است. اگر خواهان موفقیت هستیم باید از آمارسازی پرهیز کنیم. حضور مشتاقانه دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، گواهی بر موفقیت ما در این مسیر خواهد بود.

سرهنگ الیاس گل‌محمدزاده، جانشین فرمانده  سپاه عاشورا نیز در این دوره گفت: حضرت امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب، همواره توجه ویژه‌ای به حوزه تعلیم و تربیت داشته‌اند و نگاشته شدن سند تحول بنیادین با تاکیدات ایشان، نشان از اهمیت تحول برخاسته از ارزش‌ها و باورهای عمیق اسلامی است.

وی ادامه داد: بهترین فرماندهان و چهره‌های موثر دفاع مقدس از جمع فرهنگیان بودند و به یاد داریم حتی در خط مقدم نیز معلمان، نقش آفرینی می‌کردند و علم‌آموزی در آن شرایط نیز ادامه داشت.

گل‌محمدزاده خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین برگرفته از اسناد بالادستی و اصول انقلاب اسلامی است. یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی، عقب‌نشینی نکردن از باورها و اصول انقلاب بوده و در این زمینه نقش نظام تعلیم و تربیت بسیار مهم است.

حسن امینی، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان نیز در این مراسم گفت: تحول در آموزش و پرورش از مطالبات مقام معظم رهبری است و لازمه آن اجرای دقیق سند تحول بنیادین است.

وی با اشاره به دوره‌های آموزشی برگزارشده در تهران برای مربیان و معلمان، افزود: برای تداوم این روند، دوره مسیر معلمی در استان نیز با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار می‌شود.

امینی سرفصل‌های آموزشی این دوره را برشمرد و اظهار داشت: در این دوره، مباحثی همچون معنا و ضرورت تحول، چیستی و چگونگی تربیت، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، الگوی مفهومی مدرسه تراز و نقش‌آفرینی معلم، توسط مدرسین کشوری تدریس می‌شود.

او همچنین بر اهمیت کار فرهنگی تأکید کرد و گفت: فرهنگ، حوزه‌ای است که نیازمند فعالیت گسترده‌تری است و آموزش و پرورش در این زمینه، نقشی بی‌بدیل دارد.

علی پارسانیا، مدرس این دوره در نخستین کلاس آموزشی «مسیر معلمی» گفت: تغییر و تحول، از ضروریات دنیای امروز است. جهان با سرعت به‌سوی پیشرفت‌های تکنولوژیکی و اطلاعاتی حرکت می‌کند و نیازهای نسل جدید را متحول می‌سازد.

وی با تأکید بر ضرورت باور به سند تحول بنیادین و نقش آن در افزایش انگیزه برای فعالیت در مدارس، افزود: ما باید نگاه خود را تغییر دهیم و ابتدا به پرورش تفکر بپردازیم.

مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین ادامه داد: ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم؛ عصری که در آن، مهارت‌ها و دانش‌های سنتی دیگر کافی نیستند. برای تربیت نسل آینده، باید رویکردهای نوینی را در نظام آموزشی به کار بگیریم. تحول در تربیت، باید دانش‌آموزان را به سمت تفکر انتقادی، خلاقیت و یادگیری مادام‌العمر سوق دهد.

پارسانیا، همکاری خانواده‌ها با مدارس را عامل مهمی در این تحول دانست و اظهار کرد: این تغییرات نه‌تنها به دلیل تحولات جهانی، بلکه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و خانواده‌ها ضروری است. خانواده‌ها باید در این فرآیند، به‌عنوان شرکای اصلی آموزش و پرورش دیده شوند.

وی همچنین بر نقش معلمان به‌عنوان الگوهای تأثیرگذار تأکید کرد و گفت: ما باید محیط آموزش را به فضایی تبدیل کنیم که در آن، هر دانش‌آموز احساس ارزشمندی کند و بتواند استعدادهای خود را به حداکثر برساند.

پارسانیا در پایان تصریح کرد: تحول در نظام تربیتی، از منظر فلسفه، منطق و هنر، به معنای بازآفرینی روش‌های آموزشی برای پاسخگویی به نیازهای انسانی و اجتماعی است. این تحول، ابزاری به دانش‌آموزان می‌دهد که آن‌ها را برای زندگی در دنیای پیچیده امروز آماده سازد و به افرادی متفکر، خلاق و مسئول تبدیل کند.

خبرنگار : مریم پورعلی عکاس : آیدا پروین زاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار