سرپرست استانداری آذربایجان شرقی:

روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به رشته‌های مهارتی مطلوب است

تبریز (پانا) - سرپرست استانداری آذربایجان شرقی، روند کنونی هدایت دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: کارخانه‌ها به‌ویژه صنایع بزرگ و موفق استان که تعدادشان کم هم نیست، می‌توانند در این مورد کمک کنند.

کد مطلب: ۱۴۸۰۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد
روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به رشته‌های مهارتی مطلوب است

به گزارش خبرگزاری پانا و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی؛ طی نشست تخصصی فعالین صنعتی و آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، دیدگاه‌های مختلف همجواری هنرستان‌ها و مراکز صنعتی بررسی شد.

تراب محمدی، سرپرست استانداری آذربایجان شرقی در نشست مشترک صنایع استان آذربایجان شرقی با موضوع ایجاد هنرستان‌های جوار صنعت در محل باشگاه فرهنگیان تبریز با بیان اینکه مراکز تولید ما به نیروی فنی در رشته‌های مختلف که اغلب تربیت‌یافته هنرستان هستند، نیاز دارند، گفت: هنرجویان باید در طول 3 سال تحصیل، کارآموخته و پخته شده و به تمام مباحث رشته تحصیلی خود تسلط داشته باشند.

وی روند کنونی هدایت دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: کارخانه‌ها به‌ویژه صنایع بزرگ و موفق استان که تعدادشان کم هم نیست، می‌توانند در این مورد کمک کنند. هر کارخانه و مرکز تولیدی می‌تواند با استفاده از ظرفیت و امکانات موجود، اقدام به ایجاد هنرستان و تامین نیروی کار خود و تربیت افراد فنی کند.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این استان، استانی صنعتی است و با تاکید بر پیگیری جدی روند ایجاد هنرستان‌های جوار صنعت اظهار کرد: در این خصوص از آموزش و پرورش و صنعت، حمایت می‌کنیم.

مسعود سعادتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست با تبیین سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش مبنی بر هدایت دانش‌آموزان به سمت رشته‌های کاردانش و فنی جهت مهارت‌آموزی، اظهار کرد: هدف از احداث هنرستان‌های جوار صنعت با توجه به سبقه استان در این زمینه، ترغیب دانش‌آموزان به سمت تحصیل در رشته‌های فنکا و مهارت‌آموزی است.

وی ادامه داد: بر همین اساس، هنرجویان دانش‌آموخته از رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش، وارد بازار کار شده و بخشی از کمبود نیروی کار متخصص را جبران می‌کنند. مقرر شده تا آموزش و پرورش، تعداد مشخصی از دانش‌آموزان را به سمت هنرستان‌ها هدایت کند.

سعادتی متذکر شد: امسال نزدیک به ۴۱.۱۰ درصد از دانش‌آموزان به هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش هدایت شدند و نزدیک ۴۳ درصد نیز هدفگذاری بعدی بوده و هدفمان در نهایت رسیدن به ۵۰ درصد و ایجاد توازن بین رشته‌ها است.

عاشور اکرمی، معاون آموزش متوسطه  آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه با تشریح بخشی از بخشنامه هنرستان‌های جوار صنعت گفت: از ۱۶۷ رشته شاخه کارودانش و ۴۰ رشته شاخه فنی‌وحرفه‌ای، حدود ۹۵ رشته فعال بوده و ۵۳۶۰۰ هنرجو در حال تحصیل در این رشته‌ها هستند.

وی با اشاره به تاکید اسناد بالادستی بر توسعه رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای، هنرستان‌های جوار غیردولتی، دولتی و هنرستان وابسته را از انواع هنرستان‌های جوار صنعت عنوان کرد و افزود: 3 هنرستان وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبریز و یک هنرستان وابسته به جهاد کشاورزی در مرند و یک هنرستان وابسته به راه‌آهن در سطح استان داریم.

عبدالحمید سرتیپی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی نیز در بخش دیگری از این نشست، سابقه تاریخی تبریز در راه‌اندازی اولین مدارس مدرن را مورد اشاره قرار داد و گفت: تبریز، شهر اولین‌ها بوده و اولین مدارس مدرن توسط میرزا حسن رشدیه در تبریز راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: کار آموزش و پرورش، کاری حرفه‌ای و بسیار سخت بوده و تجهیز یا احداث ساختمان هنرستان می‌تواند پیشنهادی برای ارتباط دوسویه آموزش و پرورش با صنایع استان باشد و فناوری‌های نوین و همسو شدن با جریان علم روز نیز باید مورد نظر قرار بگیرد.

سرتیپی با تاکید بر ضرورت توجه به توسعه متوازن و ظرفیت‌های سرزمینی در احداث هنرستان‌های جوار صنعت بیان کرد: در کنار آموزش و پرورش هستیم و حتما به آموزش و پرورش، کمک خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام نظر و مطالب مطرح‌شده در این نشست، ساز و کارهایی پیش‌بینی می‌شود و دست به دست هم خواهیم داد تا با استفاده از توان اتاق بازرگانی و ظرفیت‌ها واحدهای صنعتی در تراز نام آذربایجان شرقی و تبریز، کار را پیش ببریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار