معاون آموزشوپرورش مازندران:
بیش از ۴۱ درصد دانشآموزان مازندران به هنرستانها هدایت شدند
ساری (پانا) - معاون آموزش متوسطه آموزشوپرورش مازندران با اعلام اینکه این استان ۱۲۴ هنرستان فنی و حرفهای با ۳۱ رشته و ۲۲۵ مدرسه کار و دانش با ۸۳ رشته دارد، از هدایت بالغ بر ۴۱ درصد دانشآموزان به این رشتهها خبر داد.
اسفندیار نظری با اشاره به جایگاه سوم آموزش و پرورش مازندران در هدایت دانشآموزان به رشتههای مهارتی در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ گفت: «از مجموع ۳۷ هزار و ۵۷۳ دانشآموز پایه دهم، ۱۴ هزار و ۵۵۴ دانشآموز به مدارس فنی و حرفهای و کاردانش هدایت شدند که رقمی حدود ۳۹ و نیم درصد را شامل میشود.
او افزود: ««مهارتآموزی» و هدایت دانشآموزان به سمت رشتههای فنی و حرفهای و کارودانش طی سالهای اخیر و با هدف رفع مشکل بیکاری در دستورکار آموزش و پرورش استان قرار گرفت چون تمام اسناد بالادستی از قانون برنامه ششم توسعه تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مکلّف کردند، در این مسیر گام بر دارد.»
نظری خاطرنشان کرد: «این استان ۱۲۴ هنرستان فنی و حرفهای با ۳۱ رشته و ۲۲۵ مدرسه کار و دانش با ۸۳ رشته دارد که تلاش کردیم با شناسایی ظرفیتها و نیازهای بازار کار استان، خانوادهها را راهنمایی کنیم فرزندان خود را به سمت رشتههای کشاورزی، گردشگری، هنر، صنایع دستی، رشتههای دریایی ازجمله علوم دریایی، ناوبری و مکانیک موتورهای دریایی و همچنین رشتههای زمینه صنعت، فنآوری و خدمات هدایت کنند.»
نظری درخصوص آمار دقیق سال تحصیلی جاری نیز تأکید کرد: «اولویت ما همانند سال گذشته، بندهای سند تحول و بند اول ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه بود و تلاش هماهنگی برای آگاهی خانوادهها در خصوص انتخاب رشته و هدایت تحصیلی انجام دادیم اما آمار دقیق و تفکیکشده سال تحصیلی ۹۸-۹۷ پانزدهم آبانماه که پایان زمان قانونی اعمال تغییر رشته و ثبت نام در سامانه «سناد» است مشخص خواهد شد هرچند تا این لحظه، موفق شدیم بالغ بر ۴۱ درصد از دانشآموزان را به سمت رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش هدایت کنیم.»
معاون آموزش متوسطه درخصوص تمهیدات اتخاذ شده در آگاهی خانوادهها نیز گفت: «برگزاری نشستهای حضوری با دانشآموزان، خانوادهها و همکاران ما در آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق با محوریت موضوع «هدایت تحصیلی» یکی از برنامههای ما بود ضمن اینکه سهم پیشنهادی هر شهرستان به تفکیک رشته و شاخه طی نامهای رسمی به شهرستانها و مناطق ابلاغ شد افزون بر آن تفاهمنامهای با ادارات تابعه برای تعیین سهم هر شاخه در راستای توسعه متوازن تدوین شد و ادارات تابعه نیز براساس ابلاغ استان، اقدام به ثبت نام دانشآموزان پایه دهم کردند.»
او در همین خصوص به یکی از برنامههای ابتکاری ادارهکل آموزش و پرورش مازندران اشاره کرد که مورد توجه وزارتخانه قرار گرفت و تبدیل به یک برنامه کشوری شد و توضیح داد: در آبانماه، هفتهای با عنوان «هفته پیوند کارگاه و خانواده» در نظر گرفتیم و در این هفته از خانوادهها دعوت میشود به هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش بیایند و فرزندشان را درحالی که لباس کار بر تن دارند و مشغول کار در کارگاه هستند از نزدیک مشاهده کند که مجموع این اقدامات موجب شد گرایشهای نادرستی که سابقاً در بین خانوادهها بود و انحصاری که برخی رشتهها داشتند، شکسته شود.
معاون ادارهکل آموزش و پرورش مازندران به ضرورت تجهیز هنرستانها و مدارس کار و دانش استان اشاره کرد و گفت: «در این بخش هم در تابستان گذشته از اعتبار سازمان مدیریت و برنامهریزی استان و همچنین اعتبار وزارتخانهای حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به این امر اختصاص دادیم و ضمن احداث و توسعه فضای کارگاهی در برخی هنرستانها، اقدام به خرید در ۱۳ گروه زمینه از قبیل کشاورزی، مکانیک خودرو، برق، معماری و ساختمان، کامپیوتر، صنایع چوب، صنایع غذایی کردیم و تجهیزاتی چون رایانه، تابلوهای برق صنعتی، دستگاه CNC، استند موتور پژو و دیاک و برخی اقلام دیگر کردیم.»
نظری در خاتمه تصریح کرد: «شکسته شدن انحصار رشته تجربی و علاقه خانوادهها به رشتههای مهارتی حاصل تلاش و عزم همکاران و همچنین حمایتهای شخص مدیرکل آموزش و پرورش استان جناب آقای نیکزاد بود که هم موجب تقویت و تجهیز هنرستانهای استان شد و هم در هماهنگی با نیاز بازار کار است و به تربیت دانشآموزانی منجر خواهد شد در پایان دوره آموزش عمومی، در یک مهارت، توانمند هستند. »
ارسال دیدگاه