معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: با توجه به شرایط فعلی ادغام مدارس امکانپذیر نیست
تهران (پانا) - معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش شکلگیری مدارس هیات امنایی و نمونه دولتی را بر مبنای مشارکت مردم دانست و تاکید کرد که نوع تقسیمبندی این مدارس صحیح نیست.
![معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: با توجه به شرایط فعلی ادغام مدارس امکانپذیر نیست](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZWJhMDA0uD1t/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHJSz2nfN5RxMsAIKXaKdntA,,/ZWJhMDA0uD1t.jpg)
احمد عابدینی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع " چالشهای اجرای قانون عدمتنوع مدارس" گفت: «هر فردی که به مسائل اجتماعی توجه دارد روی اصل موضوع که برقراری عدالت آموزشی است بحثی ندارد و آن را میپسندد، از این جهت لازم است از دغدغه و نگاه نمایندگان مجلس قدردانی کنم.»
او افزود: «مباحث امشب بنده با رویکرد کارشناسی است و نه سمت اداری. نمایندگان مجلس ۱۸ تا ۲۲ نوع مدرسه را احصا کرده و تلاششان کاهش تنوع مدرسه و تقلیل آنها به دو نوع دولتی و غیردولتی است.»
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره تحقیق مرکز پژوهشهای مجلس در سال ۹۵ پیرامون تنوع مدارس و تقسیمبندی مدارس به چهار دسته از حیث توزیع آموزشی مطلوب، پوشش حداکثری، مخاطبین خاص و مشارکت مردم و میزان آمادگی آموزش و پرورش برای برچیده شدن این مدارس تا سال آینده گفت: «روی این مصوبه، مباحث بسیاری مطرح است.»
عابدینی ادامه داد: «مجلس به مسائل تخصصی آموزش و پرورش همانند استخدام، نوع مدارس، محتوای آموزشی و... ورود میکند اما آیا به همان اندازه مسئولیت آن را میپذیرد؟ مجلس به شورای عالی آموزش و پرورش مرجعیت قانونی داده است، با این حال چهطور بدون طرح این موضوع درشورای عالی آموزش و پرورش که نهادی تخصصی است چنین مصوبهای را تصویب کرده است؟»
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره چرایی عدمحضور رئیس جمهوری در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «قولهایی برای حضور ایشان در جلسات آتی داده شده، با اینحال همه مصوبات شورا با امضای رئیس جمهور ابلاغ میشود.»
او با طرح این سوال که آیا این مصوبه دارای پشتوانه پژوهشی بوده است؟ گفت: «آیا حذف تنوع مراکز در نهادهای دیگر چون آموزش عالی نیز اتفاق میافتد؟ برداشت غلطی از موضوع تنوع مدارس صورت پذیرفته است.»
او با تاکید بر اینکه خاستگاه مدارس متفاوت است گفت: «به عنوان مثال آموزش از راه دور، نوع مدرسه نیست، بلکه یک روش اداره مدرسه است. با حذف این مدرسه، چه خدمتی داریم به عدالت میکنیم؟ جز اینکه حق تحصیل افراد داوطلب تحصیل در این مدارس را داریم سلب میکنیم. هیئتامنایی هم شیوه اداره است و نوع مدرسه نیست. مخاطب برخی مدارس چون استثنایی، مخاطب خاص است و همان استدلال برای مستثنی شدن مدارس استثنایی در این قانون اخیر، چرا برای تیزهوشان مصداق پیدا نمیکند؟»
عابدینی ادامه داد: «مدارس هیئت امنایی و نمونه دولتی بر مبنای مشارکت مردم شکل گرفتهاند. نوع تقسیمبندی این مدارس صحیح نیست. با توجه به شرایط فعلی، ادغام مدارس امکانپذیر نیست.»
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ریشه این تنوع گفت: «هرکشوری امکانات خوب داشته مدارس استاندارد دایر کرده است. اگر مدارس ما از حداقلها برخوردار شوند دیگر مشکل تنوع حل خواهد شد. ما هم با اصل جداسازی و آزمون ورودی مدارس موافق نیستیم. اما آیا اگر دانشآموز نمونهدولتی به غیردولتی برود عین عدالت است؟»
ارسال دیدگاه