حاجی بابایی: اگر بخواهیم در آموزش زبان موفق باشیم تراکم جمعیت در کلاس باید 15 دانشآموز باشد
تهران (پانا) - وزیر اسبق آموزش و پرورش تاکید کرد که اگر آموزش و پرورش بخواهد در آموزش زبان موفق باشد تراکم جمعیت در کلاس باید 15 دانشآموز باشد در حالی که 60 درصد کلاسها بالای 25 دانشآموز دارند.
حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با بیان اینکه متوجه نشدم مبنای ارائه طرح رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی چه بود، گفت: «اساس کار مجلس ارائه این طرحها نیست. باید کار پژوهشی در چنین مواردی انجام شود و به نظرم ورود مجلس یک اشتباه بود و مجلس، جایگاه چنین طرحهایی نیست.»
او افزود: «حذف مدارس تیزهوشان هم کار مجلس نیست، این موارد کار دقیق علمی میخواهد و باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و... طرح و بحث شود.»
حاجی بابایی تاکید کرد درباره مواردی مثل آموزش زبان انگیسی باید به نیاز جامعه نیز توجه شود. او گفت: «آیا همه ۱۵ میلیون دانشآموز ما باید زبان انگیسی بیاموزند و جهانی شوند؟ هنر مگر مهم نیست؟ زبان فارسی و ریاضی و ادبیات مگر مهم نیستند؟ در اغلب دروس مشکل داریم.»
او افزود: «در مدارس ما باید روی سه زمینه کار شود. نخست خود کلاس است. اگر برخی کشورها چون پاکستان در زبان انگلیسی موفق شدند علت این است که کل زبان آموزش آنها انگلیسی است. اما در ایران ما مدعی هستیم که در دنیا صاحب نام و قدرت هستیم و میخواهیم روزی در دنیا به مقالات فارسی مراجعه کنند. البته که باید به زبان انگلیسی مجهز باشیم.»
او با بیان اینکه هرکدام از دانشآموزان در سطحی به آموزش زبان نیاز دارند گفت: «اگر بخواهیم در آموزش زبان موفق باشیم تراکم جمعیت در کلاس باید ۱۵ دانشآموز باشد در حالی که ۶۰ درصد کلاسها بالای ۲۵ دانشآموز دارند. چند درصد مدارس ما لابراتوار آموزش زبان دارند؟ باید برای معلمان هزینه و اطلاعاتشان را بروز کرد.»
حاجی بابایی افزود: «درصد بالایی از همین ۱۱ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه مربوط به آموزش و پرورش هستند که کانون زبان از همین جمله است. فرق بین کسی که به آموزشگاه میرود و کسی که در مدرسه آموزش میبیند در این است که فرد اول بر اساس نیاز مشخصی به آموزشگاه میرود.»
طلایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز با بیان اینکه در شاخص EPI که توان زبان انگلیسی را میسنجد از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ از سطح پایین به سطح خیلی پایین رسیدهایم گفت: «۳۵ هفته درسی کامل نداریم. آموزش زبان هم باید هر هفته دوساعت باشد که کامل اجرا نمیشود و از پایه های هفتم تا نهم ۹۰ دقیقه در هفته آموزش داریم. در واقعیت مجموعا ۳۰۰ ساعت آموزش داریم نه ۴۰۰ ساعتی که رسما باید باشد.»
طلایی ادامه داد: «دانشآموزان ما باید به چه سطحی در فراگیری زبان برسند؟ طبق استانداردهای بین المللی، قصد مورد نظر آموزش و پرورش سطح سه از شش است که ۶۰۰ ساعت آموزش لازم دارد. نکته بعدی این است که تابستان نیز یک فاصله یادگیری ایجاد میکند که روی یادگیری زبان اثر منفی میگذارد.»
ارسال دیدگاه