پرخوری سلامت ۳۰ درصد کودکان ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است

تهران (پانا) - به‌گفته قائم مقام انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، ۳۰ درصد کودکان کشور به علت سوءتغذیه ناشی از پرخوری به کبد چرب، فشارخون و مشکلات عضلانی و اسکلتی مبتلا هستند.

کد مطلب: ۹۵۶۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
پرخوری سلامت ۳۰ درصد کودکان ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است

به‌گزارش ایرنا، سیدضیاء مظهری افزود: خوردن غذاهای بی‌کیفیت، سرشار از کالری و فاقد ریزمغذی‌ها در کودکان ایرانی بسیار شایع است و والدین بدون توجه به تغذیه درست و تامین نیازهای ضروری بدن، بیشتر به فکر سیر شدن آن‌ها هستند.

او اظهار کردک کبد چرب، فشارخون و مشکلات عضلانی و اسکلتی در کودکان کشور بسیار شایع است که بی‌توجهی به تغذیه آن‌ها باعث می‌شود در بزرگسالی دچار مشکلات زیادی شوند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: والدین باید قاطعانه از دادن نوشابه‌های رنگارنگ، هله هوله، شکلات، بستنی‌های رنگی، چیپس و پفک که فاقد مواد مغذی لازم و دارای مواد نگهدارنده با طعم و رنگ دهنده‌های مختلف و یا بسیار شور یا شیرین و چرب هستند، خودداری کنند زیرا هر ماده بی‌ارزشی اگر بیش از ۶ تا هشت بار در ماه به کودک عرضه شود، چنان او را وابسته می‌کند که تمام عمر قادر به کنار گذاشتن آن نخواهد بود.

مظهری به والدین توصیه کرد که تلاش کنند محیط آرام و در عین حال شادی هنگام صرف وعده‌های غذایی فراهم کنند، گله و شکایت، بگو مگو، توصیه و تربیت و عصبانیت و تهدید را به زمان دیگری موکول کنند. همچنین اگر در روش‌های تربیتی و تغذیه کودک با همسر خود تضادی دارند، بهتر است این موضوع را به طور خصوصی حل و فصل کنند و از مطرح کردن آن حین صرف غذا خودداری کنند.

او با بیان اینکه الگوی مصرف مواد غذایی بین کودکان هم سن و سال و هم جنس متفاوت بوده و رفتارهای غذایی آنها نیز غیر قابل پیش‌بینی است، افزود: ممکن است کودکان از خوردن غذایی خودداری کنند. این عکس‌العمل اغلب موقتی و زودگذر است، به شرط آنکه مادران هیجان‌زده نشده و به زور کودک را وادار به خوردن آن نکنند، زیرا در این صورت عدم میل و رغبت آنها ماندگار خواهد شد یا اشتهای کاذب و پرخوری های دائمی جایگزین احساس گرسنگی واقعی می‌شود.

مظهری اضافه کرد: کودکان تمایلی به غذاهای تند و تیز و پرادویه ندارند و چنین غذاهایی آن‌ها را بی‌اشتها می‌کند. همچنین، دسر و شیرینی و شکلات نباید به‌طور مداوم و بیش از اندازه به بچه‌ها داده شود. آنها بیشتر تمایل دارند از گوشت‌های چرخ کرده، میوه و سبزیجات و غذاهایی مانند کتلت، همبرگر خانگی، شامی و برش‌های غذایی که با دست کوچک آنها قابل لمس و برداشتن باشد، استفاده کنند.

به‌گفته او، باورهای اشتباه مرسوم بین مادران مبنی براینکه کودک چاق، زیبا و سالم‌تر است، سلامت کودک را به‌خطر می‌اندازد. تلاش برای انباشتن معده کودک و ایجاد اشتهای کاذب یا انحراف ذائقه کودک به طرف شوری، شیرینی، چربی و غیره باعث به خطر افتادن سلامت کودک می شود.

مظهری ادامه داد: دخالت اطرافیان نزدیک کودک مانند مادربزرگ‌ها، عمه‌ها و خاله‌ها در نحوه تغذیه و ابراز محبت به‌صورت خرید شکلات، شیرینی، چیپس، پفک و بستنی و سرگرم کردن کودکان با بازی‌های غیرفعال و اسباب‌بازی‌های رنگارنگ غیرموثر در پرورش ذهن و خلاقیت باعث اختلال در رشد کودک می‌شود.

او تاکید کرد: عادت دادن کودکان به ریزه‌خواری و ناخنک زدن، سرآغازی برای افزایش وزن و سوق یافتن کودکان به سمت چاقی‌ است. افزایش سلول‌های ذخیره‌کننده چربی در بدن کودکان باعث می‌شود نسل آینده به بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر دچار شود و والدین به‌نوعی به مرتکبان جنایت به سلامت نسل آینده تبدیل می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار