پاسخ نماینده مبارکه به شائبه‌های قومیتی و انتخاباتی استعفای جمعی نمایندگان اصفهان

زهرا سعیدی: ناکارآمدی سبب شد از حربه پایانی استفاده کنیم/ حق‌آبه زاینده‌رود مهریه زنان اصفهانی است

تهران (پانا) - چهاردهم آذرماه بود که 19 تن از 20 نماینده استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که باتوجه به حل نشدن مشکل آب شرب این استان، از سمت خود استعفا می‌کنند.

کد مطلب: ۸۸۰۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ نماینده مبارکه به شائبه‌های قومیتی و انتخاباتی استعفای جمعی نمایندگان  اصفهان

این نمایندگان از حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی بهارستان خودداری و اقدام به تجمع در دفتر امام جمعه استان خود کردند تا اینکه مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته گذشته (28 آذرماه) اعلام کرد مشکلات آب استان اصفهان حل شده است و نمایندگان به زودی به صحن علنی بازخواهند گشت.

این توضیح با اعتراض شدید سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه وکلای مردم در استان‌های چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان همراه شد و در پاسخ به این واکنش، پزشکیان صراحتا اعلام کرد که اگر دولت به دلیل استعفای نمایندگان اصفهان امتیاز ویژه‌ای به آنان اختصاص دهد، سایر نمایندگان نیز دست به این اقدام می‌زند و در نتیجه دولت و مجلس با مشکل مواجه خواهند شد.

نکته جالب استعفای نمایندگان استان اصفهان، همراهی نکردن علی بختیار، نماینده اصلاح‌طلب گلپایگان، با سایر نمایندگان این استان است.

او در تشریح چرایی همراهی نکردن خود گفته بود: «مسائل و مشکات کشور و استان اصفهان با استفاده از اختیاراتی که مجلس و نمایندگان دارند، قابل حل است. بنابراین اگر ما سالیان زیادی را نماینده مردم باشیم ولی برای مسائل و مشکلات مردم تصمیمی چاره‌ساز اتخاذ نکنیم و در عوض سعی ما بر این باشد که با امضای یک نامه مشکلات را حل کنیم، قطعا اقدام مناسبی را انجام نداده‌ایم.»

او همچنین تاکید کرد: «دلیل من برای امضا نکردن نامه استعفا این است که این روش‌ها را اثربخش نمی‌بینیم. ما باید راهبردها را تغییر دهیم و به دور از مسائل سیاسی در راستای کمک به مردم و جامعه فعالیت کنیم. چگونه است که برای برداشتن فشار مالیاتی از استان با هم‌گرایی و هم‌فکری توانستیم مسئله را مدیریت کنیم ولی مسئله آب استان اصفهان را که در دوره‌های متمادی حل نشده است با این قبیل روش‌ها پیگیری می‌کنیم. به نظر من باید این استراتژی را تغییر دهیم.»

در این میان، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز استعفای 19 نفر از نمایندگان استان اصفهان را انتخاباتی و تبلیغاتی تلقی کردند از این‌رو با زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی که جزء استعفادهندگان بوده و از نمایندگان نزدیک به اصولگرایان خانه ملت تلقی می‌شود، به گفت‌و‌گو پرداختیم.

او در گفت‌و‌گوی خود با پانا صراحتا تبلیغاتی بودن استعفای 19 نماینده استان اصفهان را رد و تاکید می‌کند که استعفای نمایندگان این استان حربه‌ای است برای تحقق خواسته‌های مردم.

متن این گفت‌و‌گو را بخوانید:

شما نماینده مجلس هستید، چرا یک نماینده مجلس با علم به اینکه مسئله آب ملی است و کم‌آبی گریبان تمام کشور را گرفته است، برای حل مشکل یک استان باید استعفا دهد؟

مسئله‌ای که در اینجا مطرح است و باید در نظر گرفته شود، این است که بحث ما اصلا بحث قومی و استانی و یک شهر نیست. بحث مدنظر ما فلات مرکزی ایران است.

زاینده‌رود برای ما مطرح است. زاینده‌رود سه برابر ظرفیت‌اش بارگذاری شده است. از آن مهم‌تر اینکه یک سری وعده به ما داده شده است که بر اساس آن وعده‌ها در سه برابر ظرفیت زاینده‌رود بارگذاری صورت گرفت، اکنون خواسته ما این است که این وعده‌ها به گونه‌ای محقق شود که در سال آینده مشکلی برای آب شرب که حاکمیت وظیفه تامین آن را دارد، مشکلی ایجاد نشود.

امروز به ما می‌گویند که «می‌خواستید آن زمان که بارگذاری می‌کردند، حرف بزنید»؛ الان ما دقیقا داریم حرف می‌زنیم.

این موضوع را نیز در نظر بگیرید که ما از تمام ابزارهای خود استفاده کرده‌ایم. از وزیر نیرو درباره این مسئله سوال کردیم ولی چه اقداماتی برای بهبود آن انجام شد؟ صورت مذاکرات مجلس را نگاه کنید و ببینید چه اقدامی انجام شده است.

پس چرا دوباره سوال را مطرح نکردید یا حتی موضوع را از طریق مواردی چون استیضاح پیش نبردید؟

شما به من بگویید که ما چه تعداد جلسه و پیگیری و سوال و... برای مطالبه خواسته خود باید بگذاریم تا موضوع حل شود؟

من نمی‌دانم شما بگویید

از طرف 20 نماینده 100 جلسه کافیست؟ ما بیش از 100 جلسه و مکاتبه و مراوده واقعی با مسئولان رده‌بالای کشوری در این زمینه برگزار کرده‌ایم.

چه پاسخی دریافت کردید؟

جواب‌های ما عمدتا اینگونه بوده است که [تایید کردند] اکنون اگر رسیدگی ویژه مسئله آب استان اصفهان صورت نگیرد، مردم با مشکل آب شرب مواجه خواهند شد.

بازهم اینجا یک تناقض بزرگ وجود دارد، شما می‌گویید مقصود ما فلات مرکزی ایران است و بحثتان قومی و استانی نیست ولی در نامه استعفای شما و سایر اظهاراتی که از شما و هم استانی‌هایتان رسانه‌ای شده است، مشخصا به مشکل آب استان اصفهان اشاره کرده‌اید در حالی که آب و کم‌آبی یک مشکل ملی است نه استانی.

ببینید این مسئله را باید درنظر بگیرید که خشکسالی اصفهان فقط به ضرر مردم این استان نیست. اگر تالاب گاوخونی خشک شود، فقط مردم اصفهان متضرر خواهند شد؟

قطعا خیر!

احسنت، پس من پاسخ سوال شما را دادم.

نه ندادید. شما نماینده مجلس شورای اسلامی هستید با بالاترین ابزار نظارتی که در قانون به صورت مشخص به آن‌ها اشاره شده است پس چرا استفعا؟ چرا از طریق روش‌های قانونی کار خود را پیش نمی‌برید؟

چون امروز اصفهان واقعا کشش اینکه ما دوباره امضا جمع کنیم و برویم در نوبت بررسی قرار بگیریم ندارد. اصلا ما می‌گوییم این وزیر را استیضاح کردیم و افتاد؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ ما چند وزیر را باید استیضاح کنیم؟

هر تعداد تا وقتی که مشکل حل شود، این ابزار قانونی در اختیار شماست.

نه ببینید بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی یکی از مواردی که نماینده با استفاده از آن می‌تواند اعتراض خود را به ناکارآمدی‌ها نشان دهد، همین استعفا است.

کدام ماده؟

آیین‌نامه داخلی مجلس چنین می‌گوید. اعتراض و پیگیری‌های نماینده وقتی نتیجه ندهد، چه کاری باید انجام دهد؟

یعنی شما می‌گویید که در این زمان نماینده مجلس باید استعفا دهد؟

بله. یک نماینده به دو دلیل می‌تواند استعفا دهد که یکی از آنها همین مسئله نتیجه ندادن پیگیری‌هاست.

یعنی با استعفا مشکل آب شرب کشور حل می‌شود؟

ما قرار نیست همه چیز را به صورت رسانه‌ای اعلام کنیم ولی می‌گویم که مشکل در حال حل شدن است.

اگر به این سادگی این مشکل بزرگ و ملی حل می‌شود، سال اول این اقدام را می‌کردید نه در فاصله یک سال مانده به انتخابات.

اولا که امروز نزدیک انتخابات نیست و حدود یک سال تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی‌مانده است.

اگر دوسال پیش استعفا می‌دادیم و اینکار را می‌کردیم، می‌خواستید بگویید که چرا نماینده از ابزار قانونی در اختیارش استفاده نمی‌کند.

هنوز هم می‌گوییم.

یعنی به نظر شما سوال از رئیس‌جمهوری پیگیری نیست؟

سوال از رئیس‌جمهوری درباره مسائل اقتصادی بود، چه ارتباطی به مشکل آب شرب داشت؟

اصلا شما فرض کن ما استیضاح وزیر نیرو را هم پیگیری می‌کردیم، در نهایت زمان این استیضاح به انتخابات می‌خورد.

دو سال و نیم است که ما تمام تلاشمان را برای رساندن صدای کم‌آبی یک ملت به کار گرفته‌ایم.

دوباره برگشتیم سر خانه اول خانم سعیدی، اگر قصد شما رساندن صدای کم‌آبی یک ملت است چرا در نامه استعفای خود به آقای لاریجانی فقط از استان اصفهان نام می‌برید و هیچ اشاره‌ای به فلات مرکزی ایران نمی‌کنید؟

چیزی که شما نمی‌دانید و نمی‌خواهید بیان کنید این است که اصفهان مرکز ثقل امنیتی و اقتصادی ایران است. اگر حرف از اصفهان می‌شود یعنی همزمان حرف از یزد و تبریز و کرمان و چهارمحال بختیاری می‌شود. اصفهان مرکز ثقل سیاسی و امنیتی کشور است.

شما خبر از مشکلاتی که امنیت کشور را در اصفهان تهدید می‌کند، ندارید. ما در واقع پیش‌مرگ مردمی شده‌ایم که دیگر داشتند تهدید می‌کردند. ما می‌خواستیم بدانند که نماینده از آخرین ابزار خود که استعفا است هم برای حل این مشکل استفاده کرده است.

پس یعنی یک حربه نظارتی است که در آخر هم قرار نیست به نتیجه برسد؟

این را تصمیماتی که در ادامه روند استعفای ما گرفته می‌شود، مشخص می‌کند.

یعنی جلسات شما با آقای نوبخت به نتیجه رسیده است؟

بله، به نتایج خوبی رسیده است که حداقل در دو سال آینده کسی نگوید زمانی که استان با مشکل آب شرب مواجه بود، نمایندگان هیچ اقدامی انجام ندادند.

در مورد بودن یا رفتن ما تصمیم به صورت جمعی گرفته می‌شود و بستگی به این دارد که واقعا ترتیب اثری داده می‌شود یا خیر.

پس چرا آقای بختیار با تصمیم شما همراهی نکرد؟

همین اتفاق به نظر من نمایشگر دموکراسی و نمونه بارز مردمسالاری دینی است. یک نماینده در یک استان این اختیار را دارد که چنین انتخاب کند و 19 نماینده دیگر به شکل دیگری عمل می‌کنند.

شما بیایید بین کشاورزان کفن‌پوشی که تراکتورهای خود را جمع نمی‌کنند تا ببینید مشکل آب اصفهان در چه حد است. این کشاورز چه کاری باید انجام دهد؟ اصلا ما استیضاح وزیر نیرو را پیگیری کردیم و بعد از شش ماه وزیر برکنار شد.

شما قبول دارید که این مسئله استعفا دادن باعث می‌شود که فرداروز نمایندگان سایر استان‌های کم‌آب و خشک ما هم برای پیگیری مطالبات خود به جای استفاده از روش‌های قانونی استعفا دهند؟

آب قدرت بسیار بالایی دارد و این مسئله را حاکمیت باید بداند و به آن رسیدگی کند.

این حرف درست است ولی بسیاری از استان‌های ما مثل سیستان و بلوچستان تشنه هستند.

سیستان و بلوچستان تشنه است ولی پولی بابت حق‌آبه زاینده‌رود پرداخت نکرده است. شما می‌دانید مهریه زنان اصفهانی از همین آبی است که دولت آن را فروخته است؟ مهریه زن اصفهانی است این آب. یعنی من مهریه‌ام آن آبی است که پدرم یا همسرم بابت آن پول پرداخت کرده است. دولت مهریه من را فروخته است.

دولت در قبال مهریه من را که فروخته حتی حاضر نیست آب شرب مورد نیاز مرا فراهم کند.

یعنی این کم‌آبی فقط مشکل اصفهان است که شما به جای پیگیری ملی موضوع استانی اقدام کرده‌اید؟

هیچ کس نمی‌تواند یک مصاحبه یا اظهارنظر از من پیدا کند که در آن گفته باشم که مشکل آب و کم‌آبی فقط مشکل استان اصفهان است. ما تاکید داریم که مشکل آب یک مشکل ملی است.

ولی در نامه استعفای شما هیج حرفی از مشکل سایر استان‌های کشور زده نمی‌شود.

در آن نامه حرفی از مشکل آب سایر استان‌های کشور زده نمی‌شود چون نمایندگان استان اصفهان پای آن را امضا کرده‌اند.

قبول ولی چرا حتی یک بار به بی‌آبی فلات مرکزی ایران در آن اشاره نکردید؟

همه ایران این را می‌دانند. ما در راستای رسالت ملی خود اقدام کرده‌ایم. باتلاق گاوخونی که در اصفهان است متعلق به همه کشور است ولی مسئله اینجاست که من نماینده اصفهان این معضل بزرگ را می‌بینم ولی شاید نماینده استان کناری من این معضل و خشکسالی را نبیند.

شما فرض کنید فردا نمایندگان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بگویند که چون مشکل دریاچه ارومیه حل نمی‌شود، پس ما استفعا می‌دهیم؛ در این حالت شأن مجلس به عنوان قوه قانون‌گذار زیر سوال نمی‌رود؟

نمایندگی قائم به شخص است. اگر آن نمایندگان هم صلاح دانستند که چنین تصمیمی بگیرند، قطعا از طرف من، به عنوان همکارشان، این تصمیم قابل احترام است.

ما بیش از 120 جلسه و مکاتبه و نشست با رده‌های بالای حاکمیت برای حل مشکل کم آبی اصفهان برگزار کرده‌ایم ولی کارساز نشده است و این ناکارآمدی سبب شد که من به عنوان یک نماینده تصمیم بگیرم که از حربه پایانی خود یعنی استعفا استفاده کنم.

پس این یک حربه است و شما به مجلس بازخواهید گشت؟

این را نظر جمعی و فرایندی که برای حل این مشل طی می‌شود، مشخص خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار