رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش: وزیر آموزش و پرورش از ۵۳ هزار معلم پژوهنده تجلیل کرد

از پایان‌نامه‌های قوی که مشکلات آموزش و پرورش را حل می‌کند، حمایت می‌کنیم

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از تجلیل وزیر آموزش و پرورش از ۵۳ هزار معلم پژوهنده خبر داد.

کد مطلب: ۸۷۸۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش: وزیر آموزش و پرورش از ۵۳ هزار معلم پژوهنده تجلیل کرد

فرهاد کریمی در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش و درسالن همایش خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، برنامه‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برای هفته پژوهش را اعلام کرد و پاسخگوی سوالات خبرنگاران در این خصوص بود.

کریمی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «ما به عنوان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، کارهایمان به دو بخش انجام کارهای پژوهشی و بازوی پژوهشی آموزش و پرورش تقسیم می‌شود.»

او ادامه داد: «در ستاد هفته پژوهش آموزش و پرورش، ۱۱ فعالیت عمده را طراحی کردیم که سرآمد آن‌ها طرح معلم پژوهنده است. تا به امروز ۳۵۰ هزار گزارش انجام کار پژوهشی توسط معلمان به دست ما رسیده است.»

او ادامه داد: «امسال وزیر آموزش و پرورش از ۵۳ هزار معلم پژوهنده تجلیل کرد.»

سوال اول از کریمی درباره خرید و فروش پایان‌نامه‌ها و نقش پژوهشگاه در حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی بود. او گفت: «اینکه پایان‌نامه‌های دانشگاهی خرید و فروش می‌شود حرکت شنیع و پلیدی است و باید برخورد شود. آموزش و پرورش از اولین ارگان‌هایی بود که در سال ۶۹ شروع به حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی کرد. ما از پایان‌نامه‌های قوی که مشکلات آموزش و پرورش را حل می‌کند، حمایت می‌کنیم.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره گلایه وزیر آموزش و پرورش از کارکرد پژوهشگاه مطالعات و برنامه ریزی آموزش و پرورش و نادیده گرفتن مدارس در پروژه‌های پژوهشی گفت: «هدف پژوهشگاه این است که زمینه نشست و برخاست صاحبنظران با آموزش و پرورش فراهم شود. 15 گروه پژوهشی در پژوهشگاه داریم و در ارزیابی گزارش‌ها و اقدام پژوهی معلمان 50 کارشناس همکاری داشتند.»

او ادامه داد: «اگر مدرسه را رها کنیم دیگر موضوعی برای کار کردن نداریم. باید حتما مدرسه محوری و رفتن پژوهش‌ها به کف مدارس را به طور جدی مدنظر قرار داده و تعاملات با سطح مدارس را تقویت کنیم .اگر مدرسه را رها کنیم هیچ موضوعی برای کار کردن نداریم و یکی از برنامه‌ها این است که حتما به مدارس برویم و ارتباط‌مان با مدارس بیشتر شود و در عین حال همینطور حلقه بین آموزش و پرورش و مراکز پژوهشی باشیم.»

کریمی در پاسخ به این سوال که با توجه به گسترش اینترنت و فضای مجازی برای ترویج روحیه پرسشگری در مدارس چه کرده‌اید، گفت: «در چارچوب زیرنظام پژوهشی، تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش باید پیوست پژوهشی داشته باشد و به این سمت حرکت کنیم. ما باید به سمتی برویم که دانش‌‌آموزان تولید محتوا کنند و در عین حال قوه نوشتن در آن‌ها تقویت شود.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره سیاست جداسازی دانش‌آموزان سمپاد و نقش مشورتی پژوهشگاه گفت: «دنیا به سمت تلفیق حرکت می‌کند. هر کشوری سیاست خود را دارد، اما در مجموع جداسازی دانش‌آموزان با اصل آموزش و تربیت خلاق منطبق نیست. اینکه روش جداسازی یا تلفیق اجرا شود، بسته به سیاست‌های کشور و تصمیمات کلان دارد.»

او درباره کتب کمک درسی نیز گفت: «کتب درسی باید به گونه‌ای طراحی شوند که برای دانش‌آموزان قابل بهره برداری باشند. در این میان شاهد رشد کتب کمک درسی هستیم که ممکن است مانع رشد خلاقیت در دانش‌آموزان بشود. کتب کمک درسی قوه ابتکار، خلاقیت و درون جوشی دانش‌آموزان را تضعیف می‌کند.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حجم بالای کتب درسی باید به اندازه‌ای باشد که دانش‌آموز را از درس خواندن دلزده نکند گفت: «مدعی هستیم که وقت زیادی برای معلم پژوهنده در پژوهشگاه گذاشتیم و تلاش کردیم راه را بازکنیم.»

کریمی درباره معلم تمام وقت و اینکه آیا درباره این طرح از پژوهشگاه نظر مشورتی خواسته‌اند؟ گفت: «معتقدم معلم تمام وقت و پاره وقت نداریم، معلم یک شغل دارد و آن هم معلمی است و باید در این شغل از همه ابعاد تامین شود. طرح معلم تمام وقت که اخیرا مطرح شده یک دیدگاه و اندیشه است و می‌توان روی آن بحث کرد. سریعا نسبت به طرح‌های جدید موضع نگیریم. تا این لحظه پیش‌نویسی درباره معلم تمام وقت ندیده‌ام و باید منتظر ماند که پیش نویسش ارائه شود تا ما نظرات خود را اعلام کنیم.»

او ادامه داد: «تلاش کردیم ارتباط محکم با حوزه ستادی برقرار کنیم. در زمینه نیازسنجی و تعیین اولویت‌ها کارهای مهمی انجام داده ایم. روی ارتباط با مدرسه و سند تحول سرمایه گذای کردیم و بالغ بر 34 پژوهش در این حوزه انجام دادیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار