موسیقی مقامی، میراث کهن گذشته و آثار باستانی تایباد جنبه های افتخار آفرین این شهر

تایباد (پانا)- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: موسیقی مقامی، میراث کهن گذشته و آثار باستانی تایباد جنبه های افتخار آفرین این شهر است.

کد مطلب: ۸۵۱۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد
موسیقی مقامی، میراث کهن گذشته و آثار باستانی تایباد جنبه های افتخار آفرین این شهر

در دومین روز از پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته و نهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی ایران دکتر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی از خانه فرهنگ و هنر شهرستان تایباد در مجتمع مفاخر، سالن مولوی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد دیدار کرد، وی در پاسخ به سوالات خبرنگار پانا از تایباد (عماد زمانی) گفت: در دنیای معاصر ارتباطات میان انسان ها با تعاملات فرهنگی صورت می پذیرد، فرهنگ یک زبان عام و جهانی و فراتر از تقسیم بندی های قومی و نژادی برای شناخت یکدیگر است.

وی گفت: آنچه امروز بیش از هر چیز به آن نیاز داریم گفتگو با یکدیگر، شناخت فرهنگ یکدیگر و بهره بردن از تجارب یکدیگر و پیوست نسل جوان با نسل گذشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: نمایشگاهی که مشاهده می کنیم یک نمونه از ارتباط فرهنگی میان شهرستان ها در یک فضایی دور هم است، یعنی ما می توانیم بگوییم یک گفتگوی فرهنگی و هنری میان بخش های مختلف استان صورت می گیرد و این گرد هم آمدن نه تنها ما را با اخلاق یکدیگر، سلائق یکدیگر و با آداب یکدیگر آشنا می کند بلکه کمک می کند به تکامل و هم افزایی در نگاه هنری و فرهنگی دست پیدا کنیم.

وی افزود: گمشده امروز ما در دنیای کنونی یک نوع هم افزایی و انسجام فرهنگی و هنری است و این انسجام تنها با شعار دادن حاصل نمی شود بلکه با شناختن و پذیرش تفاوت ها و با دیدن تمایز های فرهنگی است. ما در این نمایشگاه هم تمایز فرهنگی را شاهدیم و هم انسجام فرهنگی را می‌بینیم.

وی گفت: معتقدم تا بر نگاه بومی تاکید نکنیم و یک خود واحد تشکیل ندهیم نخواهیم توانست جامعه ایرانی اسلامی را در راه تکامل و پیشرفتش به مقصد برسانیم.

مرواریدی گفت: اولین سفر شهرستانی من به عنوان مدیرکل به شهرستان تایباد بود، خاطرات خوبی از تایباد دارم، تایباد یک شهر تلفیقی است، هم برادران اهل سنت و هم برادران تشیع در عرصه فرهنگ و هنر فعالانه شرکت می کنند، جوانان با انگیزه و مطالبه گر تایباد با امید به آینده در کنار هم همزیستی مسالمت آمیزی دارند که به عنوان نمونه ای از اتحاد جهان اسلام می تواند الگو باشد.

وی موسیقی مقامی، میراث کهن گذشته و آثار باستانی تایباد را جنبه های افتخار آفرین این شهر به عنوان یک ایرانی مطرح کرد و افزود: اجرای زیبای موسیقی اصیل هنرمندان تایباد را یک هنر اصیل و سنتی و مبتنی بر میراث گذشته دانست که می تواند راه آینده را به جوانان نشان دهد.

وی در ارتباط با همجواری تایباد با افغانستان از طریق مرز و قابلیت های گمرک دوغارون و نهادهای اقتصادی مستقر در دوغارون گفت: ما باید از ظرفیت مناطق مرزی برای توسعه روابط و برای اقتصاد فرهنگ استفاده کنیم، روزی را امید دارم که بتوانیم بین دو ملت ایران و افغانستان یک کریدور فرهنگی و اقتصادی ایجاد کنیم و مسأله صادرات و واردات و تبادل تجربیات فرهنگی و هنری به راحتی انجام پذیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار