استاندار خراسان شمالی:

از موسیقی باید جهت پرورش روح و تکامل انسان‌ها استفاده شود

شیروان(پانا)- استاندارد خراسان شمالی در آیین اختتامیه سومین جشنواره استانی موسیقی مقامی تارآوا که در محل مجتمع فرهنگی و هنری غدیر شهرستان شیروان برگزار شد، اظهار داشت از موسیقی باید در جهت پرورش روح و تکامل انسان‌ها استفاده شود.

کد مطلب: ۱۳۷۳۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
از موسیقی باید جهت پرورش روح و تکامل انسان‌ها استفاده شود

محمد رضا حسین نژاد با تقسیم بندی نیازهای افراد به دو بخش جسمانی و روحانی گفت: اگر امروز کسی می خواهد فرزندش را تربیت کند، علاوه بر تأمین نیازهای جسمانی(سواد، سلامت و ورزش)، برای ساختن، نوازش و تربیت روح و یک بعدی رشد نکردن او، نیازمند به تأمین غذای روح است و یکی از اسباب و وسایل آن، بهره مندی سالم از موسیقی است.

استاندار خراسان شمالی افزود: همانگونه که ممکن است یک روحانی برای جامعه مفید و همچنین یک فرد دیگر نیز روحانی نما باشد، موسیقی هم یک حالت دو بعدی دارد که می تواند انسان را به سمت ابتذال یا نوع دوستی و محبت ببرد و لذا این محبت در قالب موسیقی لازمه زندگی و اجتماع است و بنابراین امروزه انسان ها با داشتن توانمندی های بسیار زیاد و با همه پیشرفت ها و تکنولوژی ها، باید برای رسیدن به این محبت، آن را به ظهور برسانند.

حسین نژاد در ادامه با بیان اینکه، در این جشنواره یاد کردن از هنرمندانی که عمرشان را در راه تقویت روح انسان ها خرج کرده اند، درک کرده و احترام گذاشته شود گفت: یکی از اسباب وجود خداوند، برهان نظم است و این نظم در موسیقی نیز وجود دارد و لذا برای به کمال رسیدن انسان، که جاذب موضوعات مختلفی است، اسباب کوناگونی نیز لازم است و این هنر موسیقی مقامی که برخاسته از نسل پاک انسان ها است و به زبان های مختلف در جسم و جان او تصور می شود، از آن می توان به عنوان یک پشتوانه، در جهت معنویت و کمال افراد استفاده کرد و لذا جامعه و فرزندان ما نیز به این بعد تکاملی موسیقی نیاز دارند.

وی در پایان افزود: این بستر در سطح استان به ویژه شهرستان شیروان که مهد موسیقی مقامی است وجود دارد و ان شاء الله امیدواریم همراه با تک تک مسئولین قدردان حضور این عزیزان باشیم.

در ادامه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز گفت: موسیقی مقامی ما به دور از ابتذال، روایتگر و منتقل کننده و حامل ارزش ها و سنت‌های دینی و عاشقانه ترین طلب وصال و زندگی سالم در فرهنگ اصیل ما است و هرگز خلاف آن را نمی بینیم.

تقی صادقی افزود: پیشکسوتان، اساتید و هنرمندان موسیقی مقامی، پاسداران آیین های سنتی ما هستند که با یک خواننده و دیگر هنرمندان بسیار تفاوت دارند و بنده افتخار می کنم به این جامعه شریف و ارزشمند که در جهت ارشاد جامعه، این هنر را حدود ۷ قرن، سینه به سینه حفظ کرده و به عنوان بخشی آن را به دیگران منتقل کرده اند و خدا را شکر که نسل تازه و جوانان ما نیز دلداده و دلباخته این آیین و فرهنگ اسلامی و ملی ما هستند و استادانه و عاشقانه می آیند و یاد می گیرند و بنده دست یکایک پیشکسوتان و داوران عزیز را می بوسم و تشکر می کنم که از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب مشغول به داوری در جشنواره بودند.

وی در ادامه با گلایه از حضور کم رنگ مسئولان در ایام برگزاری جشنواره اظهار داشت: با جامعه هنر کمی مهربان تر باشیم، بسیاری از این عزیزان از بنده به درگاه الهی مقرب تر هستند، اگر دستمان خالی است، گوش شنوایی داشته باشیم.

صادقی در پایان از تلاش های همه عوامل اجرایی به ویژه استاندار محترم خراسان شمالی تقدیر و تشکر نمود و گفت: اگر به انجام زیرساخت ها کمک شود، خراسان شمالی می تواند به عنوان پایتخت موسیقی و یک نشان باشد و شهرستان شیروان نیز به عنوان قلب این پایتخت، برای همیشه بتپد.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بسیاری از هنرمندان عزیز ما در سختی و گمنامی هستند و ما باید به این هنر اهمیت داده و کمک کنیم تا آن را نسل به نسل به نسل های آینده انتقال دهند تا به فراموشی سپرده نشود.

علی جدی افزود: متولیان امر باید کمک کنند تا این موسیقی مقامی را که روایتگر جوانمردی ها، ایثارگری ها و صفات خوب است در آینده، در سطح ملی برگزار شود

وی با بیان تقدیر و تشکر از همه عزیزانی که در اجرای این جشنواره استانی نقش داشتند به ویژه پیشکسوتان، داوران، هنرمندان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیریت شهرستان سرکار خانم زهره بابایی و انجمن موسیقی شیروان اظهار داشت: ضمن استقرار دبیرخانه موسیقی مقامی در شهرستان شیروان، یکی از آرزوهای دیرینه ما این است که این جشنواره در سطح ملی برگزار شود و حتی این جشنواره، ظرفیت برگزاری در سطح بین المللی را نیز دارد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: پیگیر ایجاد هنرستان هنرهای زیبا در این شهرستان با در اختیار گذاشتن فضا توسط آموزش و پرورش خواهیم بود تا نسل های جوان در فضای کاملا رسمی و با استفاده از ظرفیت اساتید برجسته، آموزش های لازم را ببینند.

دبیر سومین جشنواره موسیقی مقامی تارآوا خراسان شمالی نیز گفت: در سال گذشته پیشنهاد برگزاری جشنواره موسیقی مقامی به اداره کل استان داده شد که در اسفند۱۴۰۱ افتتاحیه جشنواره با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز و در این آیین از سیزده پیشکسوت و ده دارنده درجه های هنری تجلیل به عمل آمد.

حسن تایانلو با بیان اینکه شهرستان شیروان می تواند پایتخت موسیقی مقامی کشور باشد افزود: از ۴۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره۲۰۰ اثر به مرحله اجرا راه پیدا کرده و استعدادهای بسیار خوبی هم شناسایی شدند و امیدواریم که ان شاء الله این جشنواره در سال‌های آینده نیز برگزار شود.

وی استفاده از تصویر زنده یاد دکتر قربانعلی دستیار، دارای مدرک درجه یک هنری به عنوان پوستر این جشنواره اشاره داشت و از تلاش های سرکار خانم زهره بابایی، ابراهیم عباسپور، حسین بهادران، جواد نظری و سایر عوامل اجرایی برگزاری این جشنواره تقدیر و تشکر کرد.

در پایان این آیین، در بخش خانم ها و در گروه سنی زیر ۱۸ سال، آیلین تربتیان از شیروان شایسته تقدیر، زهرا ایزانلو از شیروان رتبه اول، اسرا نوروزی از فاروج رتبه دوم و ستایش ایمانی از بجنورد رتبه سوم و در گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال زهرا جمال پسند از شیروان شایسته تقدیر، مریم کلاته از بجنورد رتبه اول، سامه قدیمی بادلو از بجنورد رتبه دوم، ویدا حدادیان از فاروج رتبه سوم و در گروه سنی بالای۳۰ سال زهره ولی نژاد گلیان از شیروان رتبه اول، به عنوان منتخبین این جشنواره معرفی شدند.

در بخش آقایان و در تکنوازی زیر ۱۸ سال، رسول رجائیان از جاجرم، متین جوادی از شیروان، فرنود نارمی و محمد طاها امیری از بجنورد شایسته تقدیر شدند و رضا سجادی و ابوالفضل ناظری از اسفراین و امیر عباس باغچقی از بجنورد حائز رتبه های اول تا سوم شدند.

در بخش ساز آواز (بخشی گری) بالای ۳۰ سال امید شریفی از اسفراین شایسته تقدیر، رحمان اسلامی از شیروان و محسن عارفیان از اسفراین مشترک رتبه اول، حمید افراسیابی از اسفراین و موسی عزتی توپکانلو از شیروان مشترک رتبه دوم و رسول زنبیل باف از اسفراین رتبه سوم و در ساز آواز ۱۸ تا ۳۰ سال، رامین نوروزی از شیروان رتبه اول، وحید طاهری نسب از بجنورد رتبه دوم و صادق غلامرضازاده از شیروان رتبه سوم، به عنوان منتخبین این جشنواره معرفی شدند.

در بخش گروه نوازی امان الله جعفرزاده از شیروان شایسته تقدیر، علی مقیمی از شیروان رتبه اول، سید هاشم شجاعی از بجنورد و مظاهر حدادیان از فاروج مشترک رتبه دوم و رحمان اسلامی از شیروان رتبه سوم و در بخش موسیقی ترکمن، بای گلدی یزدانی از راز و جرگلان رتبه برگزیده را کسب نمودند.

در بخش ساز و آواز گروه سنی زیر ۱۸ سال امین محمودی از شیروان شایسته تقدیر، محمد امین حدادیان از شیروان، رضا اخباری از آشخانه و حسام غلامیان از اسفراین حائز رتبه های اول تا سوم شدند.

در بخش تکنوازی آقایان گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال مجید الیاسی شایسته تقدیر، رضا نوروزی از اسفراین رتبه اول، شهاب رضازاده و مصطفی اسلامی هر دو از شیروان مشترک رتبه دوم و علی اکبر حداد از شیروان رتبه سوم و در تکنوازی بالای ۳۰ سال جواد حداد از شیروان رتبه اول، میثم بهادریان از شیروان رتبه دوم، مجید کلابی از بجنورد و موسی کریمی از شیروان مشترک رتبه سوم و در بخش پیشکسوتان نیز محمود صادقی، صفر علی ایزدی و محمدرضا گل افروز شایسته تقدیر شدند.

پیشکسوتان و اساتید موسیقی مقامی و دارای درجه های هنری در کشور، حسین ولی نژاد، جعفر رحمانی، علیرضا اسلامی، مهدی گوهری و جعفر بهرامی به عنوان داوران بخش نهایی این جشنواره را برعهده داشتند.

قرائت قرآن توسط عبدالله نوری زاده، پخش سرود ملی، صلوات خاصه امام رضا(ع) و کلیپ های موسیقی مقامی، برگزاری کارگاه آموزشی توسط استاد پژوهشگر هوشنگ جاوید، اجرای موسیقی سنتی توسط گروه ساغر به سرپرستی سعید فرامرزی، هم نوازی موسیقی دوتار و کماتچه ترکمن توسط بایگلدی یزدانی و جبار نادمی و... اهدای تندیس دریافت شده در جشنواره توسط هنرمند موسیقی مقامی رحمان اسلامی به خانواده شهید بهمن پارسا، برپایی فروشگاه کتاب با موضوع جشنواره و نمایشگاه تصویری تابلوهای رنگ روغن از تصاویر تعدادی از نوازندگان شاخص استان توسط استاد هنرمند علی اصغر محزون از نقاشان برجسته استان و... از دیگر برنامه های این اختتامیه بود.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار