مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ شمالی:

موسیقی مقامی ما می‌تواند جایگزین مناسبی برای رفع نیازهای طبیعی نسل جوان باشد

شیروان (پانا) - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی عنوان کرد کم‌توجهی‌ها و عدم تغییر بافت و ابزارهای موسیقی، باعث تغییر ذائقه جوان‌ها شده و موسیقی مقامی می‌تواند جایگزین مناسبی برای رفع نیازهای فطری و طبیعی این نسل باشد.

کد مطلب: ۱۳۷۲۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
موسیقی مقامی ما می‌تواند جایگزین مناسبی برای رفع نیازهای طبیعی نسل جوان باشد

تقی صادقی در آستانه برگزاری سومین جشنواره استانی موسیقی مقامی تارآوا به میزبانی شیروان، در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان با اشاره به برخی از فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با علم، جایگاه و مقایسه موسیقی شرق با موسیقی غرب گفت: موسیقی در شرق در خدمت پادشاهان و سلاطین بوده، اما موسیقی در گذشته غرب، یک ملتی را نجات داده و به عنوان نمونه موسیقی شور علی اف در جنگ جهانی، کمک شایسته ای به روحیه حماسی یک ملت و باعث برانگیخته شدن آن ها شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با دسته‌بندی شاخه‌های موسیقی به مبتذل، حرام، مباح و متعالی، افزود: با کنار هم قرار گرفتن سه معیار محتوا، شکل و محفل، نشان می دهد که آن موسیقی حلال است یا حرام؛ جامعه موسیقی، متولیان امر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و هنرمندان ما باید با انجام کارهای پژوهشی، به سمت خلق و تولید آثار موسیقی متعالی حرکت کنند تا خانواده‌های متدین با خیال راحت و با شرکت و نشستن در محافل خوانندگی، حس و حال خوب و معنوی به آنها دست بدهد.

صادقی در ادامه موسیقی را جزء فطری ترین هنرهای بشری و آمیخته با طبیعت دانست و اظهار کرد: روح جهان دارای موسیقی است و این هنر نماد هماهنگی، نظم، انسجام و به نمایندگی از فرهنگ یک قوم، به عنوان رساترین زبان فهم مشترک همه انسان ها است، به گونه ای که حتی برخی از پیامبران الهی دارای صوتی خوش و موسیقی دلنواز بودند که حضرت داوود علیه السلام در بین آنان معروف است.

وی با مقایسه و بیان تفاوت های علم موسیقی با هنر موسیقی تصریح کرد: علم موسیقی شاخه‌ای از فلسفه سفلی، وسطی و علیا بوده و زنده یاد فارابی یکی از بنیانگذاران موسیقی، با نگاه تمدنی به آن، مدینه فاضله ای را برای جهان اسلام و جهان بشریت طراحی می کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه موسیقی مقامی ما می تواند به عنوان یک موسیقی متعالی باشد، گفت: در اسطوره های بومی ما، تفنگ و دوتار را کنار هم می گذاشتند و این به معنای نماد تلفیق روح حماسی با دفاع، مقاومت و تهییج افراد بود و با توجه به اینکه موسیقی های کرمانجی، ترکی، تاتی و ترکمنی خراسان شمالی و به ویژه خاندان بخشی ها، قرن ها این هنر را با سختی ها، دشواری ها و شادی های خود ادامه داده و به نسل های دیگر منتقل کرده اند، به عنوان مردمی ترین بخش هنری، دارای محتواهای خوب، ارزشمند و قابل دفاع بوده و شایسته حمایت هستند.

صادقی در رابطه با رعایت اجرای عدالت فرهنگی در سطح استان نیز افزود: در گذشته یکی از آسیب ها، عدم رعایت عدالت فرهنگی و انجام عمده کارها به صورت مرکز محور و بیشتر توجه ها به مرکز استان بود، بنابراین ما در تلاش هستیم تا با توجه به ظرفیت های موجود در منطقه، از مرکز گرایی فرار کرده و به سمت عدالت فرهنگی در سطح استان برویم که در همین راستا در هر شهرستان یک جشنواره را توزیع کرده ایم و به دنبال برگزاری جشنواره های تنوع مذاهب و اقوام در راز و جرگلان، سوگواری و آیین های محرم و تعزیه در گرمه، هنرهای نمایشی در جاجرم، قرانی در اسفراین و موسیقی مقامی در شیروان و فاروج و داستان کوتاه در بجنورد هستیم.

وی از اختصاص و برگزاری جشنواره موسیقی مقامی به استان خراسان شمالی و استقرار دبیرخانه آن در شهرستان شیروان توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و اظهار کرد: امروز خوشحالیم که موسیقی مقامی کشور به خراسان شمالی و دبیرخانه آن در شیروان ثبت و اختصاص داده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از فیلم‌های سینمایی روز در روستاهای محروم این استان نیز اکران می شود، گفت: میانگین استاندارد فضاهای فرهنگی و هنری در جهان به نسبت جمعیت ۵۰ سانتی مترمربع است که این میانگین در کشور ما ۲۰ سانتی متر و در مرکز این استان نیز ۵ سانتی مترمربع است و همه ما در تلاش هستیم تا در اجرای پروژه ها، علاوه بر پیوست فرهنگی، پیوست رسانه‌ای نیز در آن در نظر گرفته شود.

صادقی با بیان اینکه صندوق هنر در جهت حمایت از هنرمندان کشور خیلی خوب تقویت شده است، ادامه داد: پرونده های بسیاری از هنرمندان استان جهت دریافت درجه های هنری به تهران ارسال و تسهیلات بسیاری نیز در قالب ازدواج، فرزندآوری، بیمه درمانی، اشتغال و... که از جمله در سال ۱۴۰۰ مبلغ پانصد میلیون تومان و در سال ۱۴۰۱ نیز مبلغ ۷ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به تعدادی از هنرمندان این استان توسط این صندوق پرداخت شده و همچنین بخشنامه تبصره های ۱۶ و ۱۸ نیز در حال ابلاغ است و این صندوق به منظور ایجاد اشتغال در سایر هنرمندان، مبلغ یکصد میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه به آنان پرداخت می‌کند.

وی افزود: قبلا صنایع، بانک ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی دو درصد از اعتبارات خود را صرف هزینه های فرهنگی و هنری می کردند که در سال جاری این عدد تبدیل به یک درصد و اجباری شد تا در حوزه فرهنگ و هنر رونق و حرکت تازه ای شکل بگیرد و طبق قانون مالیات، اگر اصناف، مشاغل، صنایع و... اعتبارات خود را صرف هزینه‌های برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری کنند با تایید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، هزینه های آنان به جای مالیات محاسبه خواهد شد و این امر می‌تواند کمک به معرفی و تبلیغ محصولات به نام خود آنان نیز باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در پایان از این اداره کل به عنوان بالاترین جذب اعتبار ( 83 درصد) در بین سایر اداره های کل استان خبر داد و از تلاش های فرمانداری، شهرداری، شورای اسلامی شهر، آموزش و پرورش، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و... در جهت کمک به برگزاری جشنواره استانی موسیقی مقامی تار آوا تقدیر و تشکر کرد.

معاون امور هنری، سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی نیز گفت: ارسال بیش از ۴۰۰ اثر از ۲۰۰ هنرمند نوازنده به دبیرخانه موسیقی مقامی تار آوا در شیروان، نشان از حضور همه اقوام خراسان شمالی به عنوان گنجینه فرهنگ ها در این جشنواره است.

مسعود مرواری با اشاره به اینکه در این جشنواره ۱۰۸ نفر به صورت انفرادی و هشت گروه نیز در قالب گروه نوازی به مرحله نهایی راه یافته اند که در دو روز 28 و 29 اردیبهشت ماه سال جاری به صورت حضوری مورد داوری و به رقابت خواهند پرداخت، افزود: گرامیداشت شهید سلیمانی و شهید حمید رضا الداغی از موضوعات ویژه این جشنواره است و اختتامیه این جشنواره نیز در ۲۹ اردیبهشت ماه با معرفی و تجلیل از منتخبین برگزار خواهد شد.

وی با بیان تقدیر و تشکر از برنامه ریزی و تلاش های زهره بابایی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان و سایر عوامل اجرایی برگزاری جشنواره موسیقی مقامی تارآوا، برگزاری کارگاه آموزشی با حضور استاد موسیقی هوشنگ جاوید، سرکشی از پیشکسوتان موسیقی مقامی، دعوت از میهمانان و پیشکسوتان کشوری و... را از دیگر برنامه‌های این جشنواره اعلام کرد.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار