خیزاستان اردبیل برای افزایش دو برابری صادرات ؛

در سه ماهه نخست امسال صادرات کالا از استان اردبیل بیش از 70 درصد افزایش داشته است

اردبیل (پانا) - با وجود موانع و تحریم های بانکی در مبادلات خارجی، صادرات غیرنفتی استان اردبیل در سالجاری افزایش یافته است.

کد مطلب: ۸۴۳۸۹۱
لینک کوتاه کپی شد
در سه ماهه نخست امسال صادرات کالا از استان اردبیل بیش از 70 درصد افزایش داشته است

صادرات مهمترین زنجیره در چرخه کار اقتصادی به شمار می رود و افزایش آن به معنای دستاوردهای مثبت در عرصه تولید و اشتغال در داخل کشور است. صادرات کالاهای داخلی به خارج ، علاوه بر آنکه به ادامه حیات واحدهای تولیدی کمک می کند، باعث ورود ارز به کشور می شود .
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل با اعلام اینکه ارزش صادرات غیرنفتی این اردبیل در سه ماهه نخست امسال 25 میلیون دلار بوده است می گوید: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۲ درصد افزایش داشته و یکی از دلایل اصلی آن افزایش نرخ ارز در داخل کشور بوده است که در تجارت خارجی باعث افزایش قدرت رقابتی کالاهی صادراتی می شود .
حامد عاملی با خاطرنشان کردن اینکه سه کشور آذربایجان، افغانستان و عراق مقصد اصلی کالاهای صادر شده از استان اردبیل هستند تصریح می کند: ارزش صادرات غیرنفتی استان اردبیل پارسال 70 میلیون دلار بود که بر اساس برنامه های تدوین شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان ، این رقم امسال باید به حدود 150 میلیون دلار برسد .
وی تاکید می کند: در حال حاضر مشکل حادی برای صادرات محصولات و کالاها وجود ندارد و اگر شرایط به همین منوال پیش رود پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال روند صادرات در استان رشد 100 درصدی پیدا کند .

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با بیان این که برای تحقق اهداف مورد نظر در بخش صادرات استان دو موضوع حمایت از تجار صادرکننده و طرح های تولیدی صادرات محور باید مورد توجه قرار گیرد می گوید : پیگیری‌های لازم برای کاهش تعرفه گمرکی و مالیاتی کالاهای صادراتی از یک سو و ارائه تسهیلات برای طرح‌های تولیدی صادرات محور دنبال می شود .
مسعود تبادلی با یادآوری اینکه سیب زمینی از مهمترین کالاهای صادراتی استان اردبیل است ادامه می دهد : یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های ما برای حمایت از بازرگانان ، جلب مشوق‌های صادراتی و پرداخت تسهیلات کم بهره برای تجار است که متاسفانه هم‌اکنون پرداخت این مشوق‌ها متوقف شده و نیاز است در این زمینه اقدامات لازم انجام شود .
وی همچنین 24 ساعته شدن فعالیت گمرک بیله سوار را کمک بزرگی برای توسعه صادرات استان اردبیل عنوان می کند و می گوید: خوشبختانه با پیگیری های مسئولان این موضوع در حال تحقق یافتن است و هر اندازه تعداد گمرکات و زمان فعالیت های آنها افزایش یابد کانال های ترانزیتی کالا تقویت خواهد شد .

تولید کنندگان استان می گویند افزایش ارزش ارز در کشور باعث شده است قدرت خرید کالاهای ایرانی توسط خارجی ها افزایش یابد و این موضوع به نفع صادرات است ، به شرط آنکه قیمت مواد اولیه وارداتی افزایش چشمگیری نداشته باشد .
مدیر عامل کارخانه آب معدنی واتا با بیان اینکه تعیین نرخ ارز 4200 تومانی به نفع واردات کنندگان بود و صادرکنندگان هیچ نفعی از این افزایش قیمت نمی‌بردند می گوید: تصمیم اخیر دولت برای ایجاد بازار ثانویه ارز و تعیین نرخ توافقی آن تا حدود زیادی مشکلات تولیدکنندگان صادرات محور را کاهش می دهد .
ناصر رئیسی اظهار امیدواری می کند که ایجاد بازار ثانویه ارز با کنترل نوسانات ارزی بر اساس منطق عرضه و تقاضا ، به تامین به موقع مواد اولیه تولیدکنندگان کمک کند و ارز حاصل از صادرات کالا نیز در این بازار به قیمت منطقی به فروش برسد .
وی همچنین کاهش عوارض دریافتی از صادرکنندگان ، تسهیل در روند صدور کارت بازرگانی برای تجار صادرکننده و پرداخت به موقع جوایز و مشوق های صادراتی را در تشویق تجار به صادرات موثر دانست .

استاندار اردبیل می گوید در پرداخت تسهیلات و ارائه مشوق های دولتی به بخش تولید، حمایت از واحدهای تولیدی صادرات محور در الویت است .
اکبر بهنامجو می افزاید: بانک ها باید در پرداخت تسهیلات مالی به واحد های تولیدی صاردات محور همکاری جدی داشته باشند تا زمینه توسعه اشتغال و تولید بویژه صادرات کالاهای تولیدی در استان فراهم شود .
وی با اشاره به تدوین سند توسعه صادراتی استان اردبیل اظهار می کند: این سند با بررسی و هماهنگی کارشناسان تهیه و در آن شرح وظایف دستگاه های اجرایی و بسته های سرمایه گذاری مشخص شده است .
مدیرکل استاندارد استان اردبیل هم با یادآوری اینکه کیفی سازی کالاهای تولیدی تاثیر زیادی در دستیابی به بازارهای پایدار دارد ، از حمایت های فنی و نظارتی این اداره کل از واحدهای تولیدی صادرات محور خبر می دهد و می گوید: به منظور تحقق شعار سال ، واحدهای تولیدی صادرات محور حمایت همه‌جانبه می‌شوند .
هاشم علایی تصریح می کند: تولیدات باکیفیت و استاندارد در استان از مولفه‌های اصلی دستیابی به رشد صادرات است و بر همین اساس اداره کل استاندارد با رویکرد حمایتی نظارت ویژه ای بر کیفیت کالاهای صادراتی استان اعمال می کند .
در شرایطی که دشمنان قسم‌خورده ، جنگ اقتصادی همه جانبه ای را به ملت ایران تحمیل کرده اند ، همدلی تمامی اقشار دخیل در افزایش تولید و صادرات کالاهای ایرانی و در کنار آن همفکری دولت و بازرگانان برای دور زدن منطقی تحریم ها و داد و ستد با مشتریان خارجی، می تواند بذر یاس ابدی را در دل دشمنان بکارد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار