معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: خصوصی کردن پیش دبستانی نرخ پوشش نوآموزان را کاهش میدهد
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت که یکی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم توجه به گسترش دوره پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه است و اگر اجرای این دوره به بخش خصوصی سپرده شود آمار نوآموزان به شدت کاهش پیدا میکند.
به گزارش ایرنا، رضوان حکیم زاده با بیان اینکه در سال ۹۱-۹۰ خبر داد با غیردولتی کردن پیش دبستانی آمار نوآموزان دوره پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه کاهش خواهد یافت و گفت: «اکنون ۴۵ درصد از نوآموزان دوره پیشدبستانی در فضاهای مرتبط با مدارس دولتی و حداقل هزینه حضور دارند.»
او ادامه داد: «اگر قرار باشد تغییر رویکردی در اداره پیش دبستانی صورت گرفته و از نظر ساختاری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد با مشکل مواجه خواهیم شد زیرا میانگین سرانهای که دولت برای این نوآموزان پرداخت می کند ۱۵۰هزار تومان است و اگر به بخش خصوصی واگذار شود موسسان غیردولتی هزینهای کمتر از ۸۰۰هزار تومان دریافت نخواهند کرد و از آنجا که اغلب خانوادهها در مناطق محروم و دوزبانه امکان پرداخت چنین مبلغی را ندارند فرزندانشان از آموزش این دوره بیبهره خواهند شد.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «برای بخش خصوصی به صرفه نیست که برای یک نوآموز در منطقهای روستایی و محروم هزینه کند در حالی که معلمان ما این بچهها را در کلاس های چند پایه میپذیرند. اکنون با استفاده از امکانات دولتی، حداکثر بهره برداری برای کیفیتبخشی دوره پیشدبستانی انجام میشود اما اگر قرار به اداره این دوره به شکل غیردولتی باشد قواعد خاص خود را دارد و به شدت مشکل ایجاد میکند.»
حکیمزاده پیشدبستانی را مهمترین دوره تربیتی و اهمیت سرمایهگذاری در آن را بسیار بیشتر از دورههای مختلف حتی دوره آموزش عالی دانست و گفت: «پژوهش های متعددی در حوزه آموزش و اقتصاد آموزش اهمیت دوره پیش دبستانی را به روشنی نشان میدهد.»
او ادامه داد: «با توجه به حمایت دولت تدبیر و امید از ابتدای دولت یازدهم تاکنون نرخ پوشش تحصیلی در این دوره از ۳۸درصد به بالای ۷۰درصد در کشور رسیده است و این آمار با اختصاص اعتبارهای دولتی برای ارائه آموزشهای پیش دبستانی در مناطق محروم و روستایی که اجباری است به بالای ۹۰درصد افزایش یافته است.»
معاون وزیر آموزش و پرورش یکی از مهمترین کلیدهای تحقق عدالت آموزشی و به دنبال آن عدالت اجتماعی در جامعه را برخورداری دانش آموزان مناطق محروم و دو زبانه از فرصتهای آموزش پیش دبستانی دانست و ادامه داد: «این دوره به لحاظ مهارتهای زبان آموزی و یاد گرفتن زبان فارسی بسیار حائز اهمیت است که در نوع خود به انسجام اجتماعی و وحدت ملی کمک میکند.»
حکیم زاده افزود: «اگر یک دیدگاه جامع داشته باشیم در می یابیم گسستی بین آموزشهای پیش از دبستان و دورههای بعدی نباید وجود داشته باشد و همانگونه که در سند تحول بنیادین اشاره شده باید این دوره به عنوان یک امر حاکمیتی که در سیاستهای مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید شده، در نظر گرفته شود.»
به گفته او در سند تحول بنیادین به روشنی اشاره شده که دوره پیش دبستانی به دو شکل دولتی با مشارکت مردم و غیردولتی اداره می شود و اگر حمایت دولت را در بخش پیشدبستانی نداشتیم بسیاری از توفیقهایی که امروز در مناطق محروم و دو زبانه قابل مشاهده است را به دست نمیآوردیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش به پیامدهای واگذاری پیش دبستانی به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: «این خطر وجود دارد که اگر پیشدبستانی صرفا خصوصی و غیردولتی دیده شود ضرر اصلی این اقدام به نوآموزان مناطق محروم و دو زبانه باز میگردد، افرادی که فرصت حضور در مراکز پیشدبستانی و آشنا شدن با زبان فارسی را ازدست میدهند و به دنبال آن این گروه از دانش آموزان زمانی که وارد کلاس اول میشوند در شرایط نابرابر با سایر دانشآموزان قرار میگیرند و موفقیت تحصیلی بعدی آنها نیز تحت تاثیر قرار میگیرد.»
حکیم زاده تاکید کرد رابطه مستقیمی بین پوشش پیشدبستانی و توسعهیافتگی وجود دارد. او گفت: «همه کشورهایی که در زمینه شاخصهای توسعه در ردهبندی جزو کشورهای بالا قرار گرفتهاند نرخ پوشش دوره پیشدبستانی برای آنها بالای ۹۰درصد است.»
او یادآوری کرد سن اجباری آموزش در فرانسه سه سالگی تعیین شده است و بچه ها باید دو سال را در دوره پیش دبستانی بگذرانند. حکیمزاده ابراز امیدواری کرد برای تحقق عدالت آموزشی در کشور نیز این دوره سراسری شده و شرایطی ایجاد شود که این دوره از حداکثر حمایت دولتی در این زمینه برخوردار شود به گفته او .در سال تحصیلی جاری ۹۶۸هزار و ۸۸۰ نوآموز در دوره پیشدبستانی حضور داشتند.
ارسال دیدگاه