قاسمی نیا معاون نهضت سواد آموزی (یادداشت)
آموزش وپرورش والماس های قیمتی
قم (پانا)- محمد رضا قاسمی نیا معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم طی یادداشتی یادوخاطره استادشهید حضرت آیت الله مرتضی مطهری وپاسداشت مقام والای معلم وخداقوت به تمام فعالین عرصه مقدس ومؤثر نظام تعلیم وتربیت وآموزش وپرورش گرامی داشت.
بسم الله الرحمن الرحیم
آموزش وپرورش والماس های قیمتی!
ازافتخارات مردم ؛ جامعه فرهنگیان کشور وخادمین این خانواده بزرگ است که هرسال به همین مناسبت ازفیض دیدار وسخنان حکیمانه ی رهبرمعظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای بهره مند می شویم.
قطعاازانتظارات معظم له است که فرمایشات راهگشاوراهبردی ایشان را سیاستگذاران ،برنامه ریزان،متولیان ومجریان ومدیران این وزارت خانه عظیم وسایردستگاه های دولتی وغیردولتی سرمشق یک سال فعالیت هاوپیگیری های خود قراردهند ودرهرسال به تکامل ورشدوتعالی بیشتر برسند.
شایسته وضروریست تاهرسال درآستانه هفته بزرگداشت مقام منیع معلم وعلم مدیران ومجریان؛مسئولین ؛سیاست گزاران؛برنامه ریزان آموزش وپرورش اقدام های به عمل آمده دریک سال گذشته راکه درجهت پیاده سازی فرمایشات ومنویات رهبرمعظم انقلاب اسلامی وسندتحول بنیادین می باشدبه آگاهی جامعه ومردم برسانند.
دراینجا مناسب است تا درسالروز این دیداردرس آموزبه بازخوانی فقرات وبخش هایی از بیانات ۱۷اردیبهشت ماه سال۱۳۹۶ بپردازیم وهرکس با هرسمت ومنصبی عملکرد خودرا بررسی کند که دربرابر این فرمایشات ودستورات وانتظارات چه کرده است؟!آیاکارنامه رضایت بخش داریم ؟!امیداست دردیدارسال جدید که ان شاالله انجام خواهدشد،خیزی برای جهشی بیش ازگذشته برداشته شود.
《۱-من جداً توصیه میکنم _آقای وزیرهم اشاره کردند،کاملادرست است._ازنظرات آن بزرگوار(شهیدعزیزمرحوم آیت الله مطهری رضوان الله تعالی علیه)چه درزمینه مسائل آموزش وپرورش وچه درزمینه های دیگر،هرچه میتوانیداستفاده کنید،بهره مندبشوید،کتاب های ایشان ذهن راهدایت می کند،پرورش می دهد،پربارمی کندازمعارف صحیح ومتین اسلامی.》
《۲_اولا خود جامعه معلم ، ارج وقرب وقدراین جایگاه را ،این شغل را بدانندخیلی مهم است این حرف بسیارخوبی بود که آقای وزیرگفتند،من حقیقتا ازاین حرف لذت بردم که معلمین،صرفاً فقط کارمندی یک اداره نیست،بلکه معلمی یک شان،یک جایگاه ویک مقام .این را خودمعلم دردرجه اول بداند.مااگرکرامت خودمان را درهربخشی بدانیم تن به پستی وسستی وپلیدی نخواهیم داد.》
《۳_جامعه قدرمعلم رابداند واحترام وتکریم برای معلم قائل بشود 》
《۴_مسئولان ،این اهمیت را درک کنند.بنده بارهاگفته ام ،آموزش وپرورش وهزینه کردن برای معلم ،سرمایه گذاری است! برای معلم هزینه کنند 》
《۵_من الآن اینجاتأکید میکنم،دانشگاه فرهنگیان را مسئولین جدی بگیرند،دانشگاه فرهنگیان را،که تولیدکننده معلم است جدی بگیرند؛هرچه میتوانند برای این سرمایه گذاری کنند؛به یک لحاظ،اهمیت این دانشگاه ازهمه دانشگاه های دیگربیشتراست.》
《۶_ بنده همیشه ازسال هاپیش اعتراض داشتم به کسانیکه جامعه معلمین را در زمینه های سیاسی مثل یک ابزار میخواهندبکار ببرند؛این جفا است.این مال امروزنیست؛مال سالهای دهه ۶۰ است؛بعضی ازاین کارهامیکردند.شأن معلم اینهااست؛نمیشوداین الماس قیمتی راوسیله ی یک قُل دوقُل قرارداد وبا آن بازی کرد.معلم شأنى دارد،جایگاهی دارد؛این جایگاه معلم است.》
《۷_اولادردرجه اول ظرفیتهای این دانشگاه های(دانشگاه فرهنگیان ودانشگاه شهیدرجایی)معلم پرور راباید تاآنجایی که ممکن است افزایش داد،این از همه مقدّم است؛اگراین هم جواب ندهدبایدضابطه گذاشت؛مراکزاصلی بنشینند،ضابطه بگذارند برای [جذب] معلم .این یک جمله درباره ی معلم.》
《۸_آموزش وپرورش زیرساخت اصلی علم وتحقیق درکشوراست.》
《۹_وظیفه ی آموزش وپرورش ؛تربیت یک نسل است ؛وقتی درنگاه میان مدت نگاه می کنیم ؛یک نسل رابرای یک دوره آینده می خواهدتربیت کند ؛چه جوری تربیت خواهدکرد؟چه تربیت خواهدکرد؟آموزش وپرورش بایدبتواندنسلی تربیت بکند باایمان ؛ اصلش ایمان است. 》
《۱۰-این راتوجه داشته باشید ،گزارش هایی که به من می رسدنشان می دهدکه یک جریانی ؛این رامن جریان احساس می کنم ؛درکشورسعی می کند آموزش وپرورش را ازچشم هابیندازد؛ارزش آموزش وپرورش راواعتمادبه آموزش وپرورش رادردل ها ازبین ببرد؛مقاصدی دارند.این جریان ازبیرون هم هدایت می شود .حالابعضی هالجشان می گیرد؛تامامی گوییم دست های خارجی ؛می گویندشمامدام به خارجی هاحمله می کنید!نه؛ماضعف های خودمان رامی بینیم؛اگرماقوی باشیم؛آن خارجی هیچ غلطی نمی تواند بکند.
《۱۱-یکی از اشکالات آموزش وپرورش ما؛بیماری دانشگاه گرایی است .درسطح محیط دانش آموزی مادانشگاه گرایی وجوددارد؛یعنی اگرکسی بخواهد درس بخواند وبه دانشگاه نرسد،کأنّه درس نخوانده؛این خطااست،این غلط است،لزومی ندارد.ما اینقدر درکشور نیازهای فوری،فوتی،لازم ومهم داریم که هیچ احتیاجی به تحصیلات دانشگاهی ندارد؛احتیاج به مدرک دکتری وارشد وغیرذلک ندارد.》
قاسمی نیا معاون سواد آموزی, [۰۴.۰۵.۱۸ ۲۲:۳۷]
《۱۲_این که بنده سالهای متمادی _چندین بارتاحالا_روی این هنرستان ها وفنّی حرفه ای هاتکیه میکنم،به خاطراین است.این بخش های مربوط به فنی حرفه ای رابایدتقویت کرد،بایدافزایش داد.خیلی هاهستندکه درتحصیلات مربوط به هنرستان کارکرده اند،درفنی حرفه ای پیش رفته اند،یادگرفته اند،بلدشده اند که چکارکنند،آمده اند،مشغول کارکردنند،هم زندگی مادی شان تأمین است، هم ازلحاظ روحی شادابند،هم دارندبه جامعه خدمت میکنند.》
《۱۳_بله،مانیازبه علم داریم،نیازبه تحقیق داریم،هرچه درزمینه علم پیش برویم،زیادنیست؛این رامن سالهااست دارم میگویم وبحمدالله پیشرفت هم کرده ایم،امامعنایش این نیست که هرکسی پایش رامیگذارد دردبستان یادبیرستان ،هدف خودش را دانشگاه بداند؛نه،هزاران کار وجود دارد که اینهااحتیاج به دانشگاه ندارد،احتیاج به آن هزینه سنگین ندارد،آن شوروشوق واستعدادلازم [ دانشگاهی] رانیازندارد.》
《۱۴_ یک مسئله مهم دیگر این مسئله سندتحول است.خب،دوستان ومسئولین مجرب وباسابقه نشستند،زحمت کشیدند،سندتحول را درست کرده اند؛ خیلی خوب،ابلاغ هم شد.شروع شد که عملیاتی بشود ولی تاحالا پنج شش سال هم گذشته،[اما]نشده ؛چرا؟تاکِی بایدنشست تا این نظام نامه هایی که گفته میشود در ذیل سندتحول بایدتحققرپیدا کند،تتظیم بشود؟این کارباید زودانجام بگیرد.معلوم میشود شور وشوقِ لازم نیست،انگیزه لازم نیست.》
《۱۵_ بنده جداً ازوزیرمحترم ومسئولین محترم میخواهم که مسئله تحول راجدّی بگیرند.آموزش وپرورش مانیازمندتحول است.این سندتحول نشان دهنده ی این است که مانیازداریم به تحول.تحوّل هم صِرف عوض کردن ظواهرِ کارنیست،یعنی یک کارعمقی بایدانجام بگیرد.》
《۱۶_یک مسئله دیگرهم من اینجاعرض بکنم : این سند۲۰۳۰ سازمان ملل ویونسکو واین حرف ها،این هاچیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانه اش را زیرباراینهابدهدوتسلیم اینهابشود.به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین المللی ای_ که قطعاً تحت نفوذ قدرتهای بزرگ دنیااست_این حق راداشته باشد که برای کشورهای مختلف ،برای ملت های گوناگون،باتمدن های مختلف،باسوابق تاریخی وفرهنگی گوناگون ،تکلیف معین کندکه شمابایداین جوری عمل کنید؟اصل کار،غلط است. 》
《۱۷_اگرچنانچه بااصل کار شمانمی
توانید مخالفت بکنید،حدّاقلّش این است که بِایستیدبگوییدجمهوری اسلامی خودش ممشی دارد،خطّ وربط دارد،ماسندهای بالادستی داریم،مامی دانیم بایددرزمینه های آموزش، پرورش، اخلاق ،سبک زندگی چه کارکنیم؛احتیاج به این سند وجود ندارد.این که مابرویم سندرا امضاکنیم وبعدهم بیایم شروع کنیم بی سروصدا اجرائی کردن،نخیر،این اصلاً مطلقاً مجازنیست؛مااعلام هم کرده ایم به دستگاه های مسئول. 》
《۱۸_بنده ازشورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله مندهستم؛آنهابایدمراقبت میکردند،نبایداجازه میدادند این کار تااینجاپیش بیایدکه ناچاربشویم ماجلوی آن رابگیریم وماوارد قضیّه بشویم.》
قاسمی نیا معاون سواد آموزی, [۰۴.۰۵.۱۸ ۲۲:۳۷]
تمام نهادها،سازمان هاودستگاه های اجرایی دولتی وغیردولتی وافراد واشخاص حقیقی وحقوقی وهرکس برخودافتخارمی کند مدیون خدمات بی شمارآموزش وپرورش ومعلمین این الماس های قیمتی هستند.
برای سرعت بخشی وپیشرفت برنامه ها وفعالیت های آموزش وپرورش ورسیدن به اهداف پیشنهادهایی به مدیران کشوری وسیاستگذاران آن وتمامی دوستداران وحامیان دلسوز آموزش وپرورش به این شرح اعلام می گردد:
۱_راه اندازی دبیرخانه دائمی ملی واستانی برای پیگیری وپیاده سازی فرمایشات و دستورات حضرت امام خامنه ای که برگرفته از سخنان ووصیت نامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره) میباشد.
۲_سند تحول بنیادین آموزش وپروش باید به صورت جدی تر و باور عملی وقولی باتدوین نظام نامه های آن عملیاتی شود.
۳_سیاست های کلی ایجادتحول درنظام آموزش و پرورش باید عملیاتی و تحقق یاید.
۴_حفظ ورعایت دقیق بندیازدهم از سیاست های کلی ایجادتحول درنظام آموزش وپرورش که می گوید:تأمین ثبات مدیریت درآموزش وپرورش با رویکرد ارزشی و انقلابی ودورنگه داشتن محیط آموزش وپرورش از دسته بندی های سیاسی.
٥_ایجادمجمع ملی پیشکسوتان و هیئت های اندیشه ورز وبهره مندی از صاحبان نظر ومجربین آموزش و پرورش.
۶_قوای سه گانه بایدبا هم گرایی،همدلی وهم زبانی آموزش و پرورش را دراجرای طرح ها،برنامه ها وسیاست هاکمک کنند.
۷_اعضای شورای آموزش و پرورش باید سهم خودرا درهموار سازی اجرای برنامه ها وفعالیت های آموزش و پرورش ایفاکنندوکمیته ها وکارگروه های تخصصی احیا شوند.
۸_از ظرفیت های سازمان دانش آموزی،بسیج دانش آموزی ،بسیج فرهنگیان،انجمن اولیا ومربیان ،اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان به عنوان سرمایه های درون زا بهره گیری شود.
۹_صداوسیما،نهادمقام معظم رهبری در دانشگاه ها وستادهمکاری های آموزش وپرورش وحوزه های علمیه باید مشارکت و هم افزایی داشته باشند.
۱۰- دانش آموزان امروز حامیان فردابرای کالای ایرانی هستندپس باید فرهنگ سازی حمایت ازکالای ایرانی درمیان آنان به عنوان متخصصین؛طراحان؛سرمایه گزاران ؛تولیدگران؛کارگران ومصرف کنندگان وکارفرمایان وسیاست گزاران وکارآفرینان آینده کشور انجام شودوباتولیدمحتوای آموزشی درقالب های گوناکون ومتنوع ویژه معلمین ودانش آموزان به این مهم حیاتی وزیرساختی توجه جدی گردد.ودانش آموزانی درطراز انقلاب اسلامی وباالهام از آموزه های قرآن کریم واهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام تربیت شوند.ان شاالله
۱۱-لزوم توجه بیشتر برحفظ روحیه جهادی وپرکاری وکارشبانه روزی وتلاش ودلسوزی مدیران ومتولیان اموزش وپرورش برای رفع موانع ومشکلات وپیشرفت ابعاد مادی ومعیشتی ورفاهی وبااولویت معنوی وروحی واخلاقی دانش آموزان ومعلمین .
۱۲- نسلی که از آموزش و پرورش انتظار است تربیت کند با این ویژگی هامی باشد: با ایمان، با وفا، مسئولیت پذیر، دارای اعتماد به نفس و ابتکار و راستگو، شجاع، با حیا، با فکر، دوست دار و عاشق کشور و نظام و مردم، حقیقت جو، امیدوار با نشاط و خیرخواه، پرهیزگار و بلند همت، محکم، قوی، عازم و جازم و خیرخواه، آزادمنش، قانون گرا،عدالت خواه،ظلم ستیز،جمع گرا،خودباوروایثارگر.
ارسال دیدگاه