یادداشت؛
حمایت کنیم تا بسازیم
قم (پانا)- محمد رضا قاسمی نیا معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در یادداشتی با عنوان حمایت کنیم تا بسازیم نقش حمایت از کالای ایرانی را تشریح کرد.
محمد رضا قاسمی نیا معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در یادداشتی با عنوان حمایت کنیم تا بسازیم نقش حمایت از کالای ایرانی را تشریح کرد، متن پیام به این شرح است؛
بسمه الله الرحمن الرحیم
حمایت کنیم تا بسازیم!
((کالای ایرانی یعنی محصول نهایی کار و سرمایه و فعالیت های اقتصادی و ذهن و ابتکار و همه چیز، سرمایه گذار با سرمایه خود، کارگر با کار خود، طراح با ذهن خود و دانش خود، اینها همه تلاش می کنند و محصول کار آنها می شود کالای ایرانی)) بخشی از بیانات راه گشای رهبر حکیم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای می باشد. ایشان در ابتدای هر سال با اعلام شعار سال سیاست گزاران، برنامه ریزان و مدیران و مسولان کشور را هوشیار می کنند و هم برای جهت دهی افکار عمومی و جامعه در اهمیت برنامه و اولویت های کشور مسیر و هدف را تعیین و ابلاغ می فرمایند، شعار سال ۱۳۹۷ را حمایت از کالای ایرانی اعلام نموده اند و تحقق آن را با افزایش تولید، بهبود کیفیت، انطباق با نیازها و سلیقه ها و مزیت های روز ، بازار یابی بیرون کشور و صادرات ، ارزان تمام کردن و رقابت پذیر کردن و سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در امر تولید تاکید کرده اند.
مدیریت جدی واردات از سوی دولت، مبارزه جدی با قاچاق دو نمونه بارز از راهبردهای موثر و الزامات برای حمایت از کالای ایرانی می باشد.
حضرت امیر مومنان علی علیه السلام در حکمت ۱۴۹ از کلمات خود در کتاب نهج البلاغه می فرماید: ((کسی که ارزش خود را نشناسد نابود می شود.)) با تاملی در این کلام کوتاه اما پر مغز می آموزیم که با اعتماد و اتکای بر توانایی های خود و جامعه می توانیم به پایداری و استقلال کشور کمک کنیم.
یاد مصرعی از شعر حکیم ابوالقاسم فردوسی افتادم که: ((چو ایران نباشد تن من مباد!))
باید بدانیم که بودن و مانایی یک کشور به توان و سرمایه های درون زای مادی و معنوی آن بستگی دارد و اعتماد و افتخار بر داشته هایمان و به ثمر رسیدن آنها، راه برقراری و پایداری ایران عزیز می باشد پس هر وطن دوستی باید سهم خود را در برحذر داشتن ایران از نابودی ایفا کند.
کسانی که این مصرع از شعر را می خوانیم نباید پایداری و بقای ایران را فقط در حفظ خاک ببینیم بلکه کشوری که خاکش محفوظ باشد باید هر آنچه بر روی آن هم دارد از خودش باشد به عبارت دیگر اگر شعر مشهور چو ایران نباشد تن من مباد را سر دهیم ولی برای استقلال و خودکفایی وطن، تلاش، پشتکار، فداکاری و ایثار همت و تعصب نباشد، و یا در عرصه های گوناگون که به حضور مفید ما احتیاج است مانند در مصرف کالای ایرانی و حمایت از آن با هواهای نفسانی و دیو نمی توانیم مبارزه نکنیم ندانسته و از روی غفلت، با دستان خود گام به گام و به صورت خزنده در نابودی وطن قدم برداشته ایم.
همان گونه که لازم است برای حفظ مرزهای جغرافیایی وطن عزیزمان و برای حفظ مرزهای فرهنگی و دینی به دفاع و مبارزه قیام کنیم و گاهی جان عزیزمان را تقدیم کنیم به همان اهمیت هم ضرورت دارد از حدود و ثغور مرزهای اقتصادی کشور همه ما، چه در جایگاه سرمایه گذار یا تولید کننده، یا فروشنده و یا مصرف کننده و یا از مدیران و مسولان اجرایی کشور به حمایت از کالای ایرانی برخیزیم و کشورمان را بسازیم.
رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) فرموده است: ((من مطمئنم که ملت عزیز ایران یک لحظه استقلال و عزت خود را با هزار سال زندگی در ناز و نعمت، ولی وابسته به اجانب و بیگانگان معاوضه نمی کند.)) و در بخشی از وصیت نامه الهی سیاسی خود می فرمایند: ((و بر دولتها و دست اندرکاران است چه در نسل حاضر و چه در نسل های آینده که از متخصصین خود قدر دانی کنند و آنان را با کمک های مادی و معنوی تشویق به کار نمایند و از ورود کالاهای مصرف ساز و خانه برانداز جلوگیری نمایند و به آنچه دارند بسازند تا خود همه چیز بسازند)).
پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله الیه و آله می فرماید: از دسترنج خویش بخورید و هر کس از دسترنج خودش بخورد خداوند با نظر رحمت به او نگاه می کند و اورا عذاب نمی کند. (کتاب بحار الانوار جلد ۱۰۳)
حمایت از مصرف کالای ایرانی، سرمایه گذاری برای ثبات استقلال همه جانبه کشور است. نکته مهم اینکه حمایت از کالای ایرانی را باید از خودمان شروع کنیم و هر کس در هر جایگاه و مسئولیت فردی و اجتماعی می باشد باید در این حمایت وظیفه خود را ادا نماید و انگشت اشاره را به طرف خودمان نشانه رویم و قبل از اینکه مردم گفتار ما را بشنوند رفتار ما را می بینند اگر صداقت در گفتار و رفتار باشد نقش اثر گذار خود را خواهد داشت.
هر وقت صحبت از دعوت به خرید مصرف کالای ایرانی می شود مهمترین تکیه گاه گفتار مردم، بی کیفیتی برخی از کالاهای ساخت ایران نسبت به بعضی کالاهای خارجی و وارداتی می باشد و اظهار می دارند، یک بار هزینه می دهیم اما سالیانی استفاده می کنیم.
این نظر را صد در صد نمی توانیم رد کنیم در مواردی واقعیت دارد، حال باید از خود پرسش کنیم که این به اصطلاح بی کیفیتی از کجا نشات می گیرد، سازندگان کالاها من و شما هستیم که یا به عنوان سرمایه گذار، یا تولید کننده یا مصرف کننده، یا کارگر و یا طراح و یا سیاست گزاران و ناظرین دولتی و مدیران عالی رتبه کشوری، هر کدام نقشی را ایفا می کنیم اگر وطن دوستی، تعهد و وجدان کاری و احساس مسئولیت و تعهد اجتماعی و فردی و پاسخگو در برابر اقدام های خود باشیم حقیقتاً به ارتقاء و افزایش کیفیت کالای ایرانی کمک کرده ایم و مسئولان و دستگاه ها باید بدانند که تحقق شعار سال، با نصب تابلوهای عظیم و رنگارنگ و پرهزینه در سطح شهرها و معابر حاصل نمی شود! بلکه با اقدام و عمل نتیجه می دهد!
برخی راه کارهایی که می تواند در تولید و حمایت از کالای ایرانی، پیش برنده باشد:
- تصمیم و اراده و باور جدی قوای سه گانه بر تحقق مفاد این هدف.
- مدیریت نظام مند بر واردات.
- مبارزه جدی و مستمر با قاچاق.
- جلوگیری از فساد و رانت خواری برخی از سرمایه گذاران و تولید کنندگان.
- نظارت فرایندی بر تولید تا رسیدن به دست مشتری و خدمات پس از فروش وتوسط دولت و دستگاه های نظارتی.
- تعیین تشویقات و تسهیلات برای فروشگاه هایی که نسبت به فروش کالای ایرانی اقدام می کنند.
- نظرخواهی از مصرف کنندگان
- تشویق تولید کنندگان و سرمایه گذاران و ایجاد تسهیلات و رفع موانع و قوانین دست و پاگیر.
- شنیدن صدای منتقدین منصف و صاحبان نظر.
- شنیدن صدای مشتری توسط تولید کنندگان.
- داشتن اراده با روحیه جهادی و کار شبانه روزی توسط تولیدکنندگان و کارخانه داران با اتکال به خداوند متعال و اتکای به نفس و روحیه خودباوری.
- سرعت طرح ها و برنامه ها.
- برخورد قانونی با متخلفین در تولید و اخذ خسارت از تولید کنندگان.
- پرهیز مسئولان و مدیران کشور از تصمیمات عجولانه و زودگذر و مقطعی.
- اعتقاد تولید کنندگان بر مشتری مداری.
- همراهی مردم با مسئولان برای شروع این تصمیم.
- حمایت و پشتیبانی از صنایع دستی و بومی شهرها و مناطق روستایی و عشایری
- کاهش صادرات نفت و گاز خام.
- پرهیز از چشم و هم چشمی مصرف کنندگان
- افزایش مالیات بر واردات اقلام، کالاها و اجناس غیرضروری و تجملاتی
- اهمیت و ایفای نقش موثر رسانه ها به ویژه صدا و سیما و سینما در فرهنگ سازی و ترویج استفاده از کالای ایرانی.
- توجه به تهیه، تولید و ساخت برنامه های ویژه کودکان و نوجوانان در رسانه ها و مراکز آموزشی برای فرهنگ سازی.
- فرهنگ سازی و ترویج حمایت از تولید و مصرف کالای ایرانی در متون و محتوای آموزشی مدارس
- ساده زیستی و دوری از تجملات توسط الگوها و رهبران و مدیران اجرایی کشور باید مردم را به غیر زبان، دعوت کنند.
- توجه به فرهنگ صحیح مصرف در پوشاک، تغذیه، مسکن، لوازم خانگی، وسایل ارتباطی، حامل های انرژی.
- رعایت سبک زندگی اسلامی ایرانی در همه ابعاد و شئون.
- تولید کننده و کارخانه دار، خود را به جای مصرف کننده فرض کند!
- دوری از اسراف
- بهره مندی از ظرفیت جوانان کشور
- ارتقای سطح سواد و دانش آحاد جامعه و آموزش های لازم در جهت تولید، نگهداشت و مصرف صحیح کالاها.
با حمایت از کالای ایرانی می توانیم در سازندگی کشور و در زمان کوتاه و بلند مدت به دست آوردهایی برسیم که برخی از آن ها به این شرح می باشد:
- خارج شدن از رکود اقتصادی،
- نوید نشاط و امید و حرکت به جامعه
- افزایش سودآوری و سرمایه های مادی و معنوی ملی.
- اشتغال زایی
- کاهش آسیب های اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی.
- فعال شدن مراکز علمی و پژوهشی و تحقیقاتی.
- جلوگیری از خروج بی حساب ارز از کشور.
- رهایی از وابستگی ها و یوغ تحریم ها و پرهیز از اتکای به بیگانگان و خارج.
- رونق بازار کسب و کار و روشن شدن چراغ و چرخ های کارگاه ها و کارخانه ها.
- تقویت و تحکیم پایه های سیاست داخلی و بین المللی و منطقه ای.
- افزایش صادرات و دوستان و خریداران جدید منطقه ای و بین المللی.
- ارتقای قدرت ملی و بین المللی و جهانی و منطقه ای.
- تقویت و تحکیم هم دلی و هم زبانی مردم و مسئولان.
- ایجاد رقابت برای تولیدات ایرانی نسبت به خارجی.
- تولید متنوع کالاها.
- ساماندهی به مشاغل رها شده و بدون متصدی.
- ایجاد بازار کار برای بی کاران با سطوح مختلف تحصیلی.
- ساماندهی کارگران و افراد جویای کار بلاتکلیف که هر روز صبح در بعضی از میادین و معابر شهرها منتظر کار هستند!
/محمدرضا قاسمی نیا/
ارسال دیدگاه