معرفی نقاط گردشگری استان تهران ، شهرستان اسلامشهر

اسلامشهر (پانا)-شهرستان اسلامشهر ، دومین شهر در استان تهران و نوزدهمین شهر ایران از لحاظ جمعیت است.

کد مطلب: ۸۰۹۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد
معرفی نقاط  گردشگری استان تهران ، شهرستان اسلامشهر

به گزارش خبرنگار پانا شهرستانهای تهران، بر طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال نود و پنج مرکز آمار ایران شهرستان اسلامشهر ۵۴۸ ٬ ۶۲۰ نفر جمعیت دارد که ۲۷۹ ٬ ۲۸۲ نفر آن مرد و ۲۶۹ ٬ ۳۳۸ نفر آن زن هستند .
اسلامشهر نزدیک‌ترین شهرستان به تهران و ۱۲ کیلومتر با مرکز استان فاصله داردواین شهر را می‌توان یک ابرشهر نوظهور نامید .
اسلام شهر را در آغاز روستاهای چندی تشکیل می‌داد، به گونه‌ای که کهن‌ترین قنات، مدرسه، گرمابه همگانی، آتشکده زرتشتیان باستان و گردشگاه‌های ثروتمندان شهرنشین در روستای ضیاءآباد بوده‌است، همچنین منطقه سالور به دلیل نزدیکی به رودخانه از آبادی‌های بسیار قدیمی و زیبا بوده‌وقاسم‌آباد ،آیرین ، چیچکلو و محمدآباد چهار طاقی از دیگر آبادی‌های اسلامشهر بوده‌اند.

آثار تاریخی و مذهبی اسلامشهر:
تپه مافین آباد مربوط به هزاره ۵ و ۴ قبل از میلاد است و در اسلامشهر، جنوب شهرک قائمیه واقع شده و این اثر در تاریخ سوم اسفند ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است .
امامزاده عقیل(ع) از نوادگان حضرت عباس بن علی بن ابی طالب(ع) است، بقعه او در خیابان شهید مدنی اسلام شهر واقع شده‌ وبنای بقعه در مساحتی حدود ۳۷۰۰۰ متر مربع قرار دارد،پلان بنا مستطیل شکل دارای گنبدی خشتی است،نمای بیرونی بقعه با کاشی‌های معرق آبی، زرد و فیروزه‌ای رنگ پوشیده شده و بر روی کاشی‌ها کتیبه‌های زیادی به خط کوفی و نستعلیق وجود دارد.

ضریح مشبک روی مرقد در سال ۱۳۷۲ در اصفهان ساخته شده و در حرم مطهر نصب گردیده‌،اصالت بنای بقعه به دوره صفویه بازمی‌گردد و در دوره‌های قاجاریه و معاصر نیز مورد مرمت قرار گرفته و قسمت‌هایی به آن افزوده شده‌،نام این بقعه در فهرست آثار تاریخی میراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسیده‌است .
شایان ذکر است ،امامزاده عیسی(ع) نیز در شهرک واوان، بلوار ولی عصر واقع شده‌،نسب ایشان به علی بن ابی طالب(ع) امام اول شیعیان می‌رسد، گنبدخانه، دو شبستان شمالی و جنوبی در دو طرف گنبدخانه، ایوان ورودی در شرق مجموعه، دو اتاق مرتبط به ایوان، نمازخانه و … از مشخصات و اجزای این آستان مقدس است و در سال ۱۳۸۱ نیز ضریحی مشبک و فلزی که مزین به اسامی ائمه(ع) است، جایگزین ضریح چوبی و مشبک پیشین شد .

/خبرنگار:فاطمه وظیفه/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار