شهر زیرزمینی نوش آباد در ساعت زمین خاموش شد

کاشان(پانا)_مدیر مجموعه شهر زیرزمینی نوش آباد گفت: این مجموعه باستانی به عنوان بزرگترین معماری دستکن جهان، همراه با ۱۲۸ کشور جهان، برای هشتمین سال متوالی به احترام زمین یک ساعت خاموش شد.

کد مطلب: ۸۰۸۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد
شهر زیرزمینی نوش آباد در ساعت زمین خاموش شد

علی طاهری اظهار کرد: نوش آباد از نخستین شهرهایی است که طی هشت سال گذشته در اجرای طرح ساعت زمین مشارکت داشته است و بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی که به این شهر سفر می کنند در اجرای این طرح شرکت کرده اند.
وی افزود: با توجه به اهمیت انرژی و روشنایی در زندگی بشری، وقتی چراغهای مجموعه شهر زیرزمینی نوش آباد در عمق 16 متری خاموش می شود، نقش نور و روشنایی برای شهروندان بیش از پیش مشخص می شود و همین موضوع زمینه ای است که هر فرد، برای حفظ زمین و منابع خدادادی به سهم خود حتی به اندازه خاموش کردن یک لامپ تلاش کند.
وی تصریح کرد: هدف از این اقدام جهانی این است که آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان فرهنگ سازی شود هر شهروند با خاموش کردن چراغ ها و دستگاه های برقی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت، می تواند این موضوع را به خود و دیگران یادآوری می کنند.
به گزارش پانا، از شهر نوش آباد به عنوان پاِیتخت شاهان ساسانی یاد می کنند و مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد، یک هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد که در سه طبقه و به صورت دست ساز است که طبقه اول آن در عمق سه متری و طبقه سوم در عمق ۱۶ متری از سطح زمین ساخته شده و ارتفاع هر طبقه حدود ۱۸۰ سانتی متر است.این شهر یکی از منحصر به فردترین شهرهای زیرزمینی جهان است و با وسعت و پیشینیه تاریخی خود، اثری فراتر از مراکزی است که به عنوان شهر زیر زمینی در کوبرپدی استرالیا، کاپادوکیه ترکیه یا ونکوور کانادا معرفی شده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار