قاسمی نیا معاون نهضت سواد آموزی (یادداشت)
شهدای فرهنگی ودانش آموزالگوهایی برتر
قم (پانا)- محمد رضا قاسمی نیا معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم طی یادداشتی شهدای فرهنگی ودانش آموز را الگوهایی برتر خواند.
محمد رضا قاسمی نیا معاون سواد آموزی اداره کل آموزش وپرورش طی یادداشتی شهدای فرهنگی ودانش آموز را الگوهایی برتر دانست و گفت:
خداراشکر که باردیگر سی ویکمین مراسم یادواره ی یک هزار شهید سرافراز دانش آموز وفرهنگی استان قم برگزارمی گردد و ازتمام عوامل اجرایی ،پشتیبانی،برنامه ریزی و مدیریت این حرکت نورانی فرهنگی آموزشی که درجهت گسترش ونشر وحفظ ارزش های دفاع مقدس انجام می شود تقدیرمی کنیم.
اما چندنکته برای زنده نگهداشت اهداف،یاد،نام ،خاطره و راه شهدا وایثارگران فرهنگی و دانش آموز قابل توجه و اجرا می باشد.
۱-از هراقدامی بالاتر الگوپذیری عملی توسط دانش آموزان و مدیران ومسئولان آموزش و پرورش باتکیه و محوریت رفتار وگفتارشهدا و وصیت نامه ی آن عزیزان است.
که داشتن روحیه جهادی؛ایمان؛اخلاص ؛ایثاروفداکاری ؛پیروی از کلام وراه بنیان گذارجمهوری اسلامی حضرت امام خمینی ومنویات ودستورات حضرت امام خامنه ای نمونه های بارز می باشد.
۲-تهیه و تولیدمتون و محتوای آموزشی ویژه دانش آموزان،دبیران، معلمان وکارکنان آموزش وپرورش اززندگانی شهدا وایثارگران دانش آموز وفرهنگی.
۳-مستندسازی و جمع آوری آثار شهدا اعم از وصیت نامه، مکاتبات وخاطرات ضبط شده و برجای مانده ازآنان، ، عکس ،فیلم،لباس های رزمی و... .
۴-ساخت موزه ونمایشگاه دائمی باایجاد یادمان شهدا وایثارگران فرهنگی ودانش آموز.
۵-دفن شهدای گمنام درتعدادی مدارس مانند مدارس ماندگار ومتوسطه.
۶-تولید و ساخت فیلم های کوتاه وبلند ازحضورفرهنگیان ودانش آموزان درجبهه ها وعملیات های هشت سال دفاع مقدس
۷-ستادبرگزاری یادواره و کمیته های آن درطول سال به صورت دائمی وفعال باشند.
۸-به نقش بسیارموثر فرهنگیان در هشت سال دفاع مقدس برای تدریس به دانش آموزان رزمنده حتی مستقر در خطوط مقدم جبهه کمترپرداخته شده است که ضرورت دارد برای نشان دادن آن تلاش ها به جامعه وماندگاری آن ها برنامه ریزی کرد.
۹-خاطرات پدران ومادران و همسران وفرزندان وخواهران وبرادران شهدای عزیز فرهنگی ودانش آموز وهم کلاسی های دانش آموزان جمع آوری ومستندسازی وبه جامعه معرفی گردد.
۱۰-هرسال درکناربرگزاری مراسم یادواره استانی ؛جشنواره ای هم باموضوعات مختلف اجرا گردد وعملکرد یکساله را ارزیابی،تقدیر و به جامعه معرفی شود.
۱۱-ا ز زبان هنر نبایدغافل بود وازفرصت وتوان هنرمندان استانی وکشوری درموضوعات مختلف هنری برای زنده نگهداشتن نام، یادوتداوم راه ایثارگران وشهدای فرهنگی ودانش آموز بهره گرفته شود.
۱۲-ازشایسته ترین کسانی که می توان به عنوان راوی در اردوهای راهیان نور دانش آموزی ازآنان بهره گرفت فرهنگیان شاغل وبازنشسته هستند که درزمان هشت سال دفاع مقدس درجبهه هاحضورداشتند.
۱۳-مستندسازی از حماسه،ایثار،فداکاری ونوآوری های رزمندگان ،جانبازان وآزادگان عزیز فرهنگی درهشت سال دفاع مقدس وتجلیل ازآنان ومعرفی به نسل نو.
۱۴-برای یادواره هرسال عنوان یاشعار وموضوعی تعیین وانتخاب شود.
۱۵-رسیدگی باکرامت و آبرومندانه به گره گشایی ازبرخی مشکلات احتمالی وخواسته های خانواده معظم آنان اعم از شهدا؛جانبازان؛رزمندگان وآزادگان ازنظر اشتغال؛تحصیل؛ازدواج ؛مسکن ؛بهداشت ودرمان وروحی وعاطفی و...
۱۶- حمایت وهم یاری وپشتیبانی بیشتر دستگاه های دولتی وغیردولتی ونهادها ازآموزش وپرورش برای رسیدن به اهداف والای نشروحفظ ارزش های دفاع مقدس وزنده نگهداشت خاطره شهداوایثارگران وتکریم خانواده معظمشان نیازوضرورتی غیرقابل انکاراست.
درپایان ضمن تشکرمجدد وخداقوت به متولیان وبرگزارکنندگان یادواره استانی یک هزارشهید فرهنگی ودانش آموز وتشکر از مدیران ومعاونین وشورای مدارس که دربرگزاری یادواره های مدرسه ای تلاش وپیگیری دارند.امیداست تاریخ پرافتخاروعزتمند هشت سال دفاع مقدس و برکات وآثار حضورحماسی آموزش وپرورش درهشت سال دفاع مقدس چه درجبهه وچه درپشت جبهه ماندگارشودوازآفات وتحریفات دور وبه نسل نو وآیندگان معرفی گردد.
/محمد رضا قاسمی نیا /
ارسال دیدگاه