در برنامه «ساعت۲۵» مطرح شد
مسعود امامی: داورانی ترانه های جشنواره ها را داوری می کنند که حتی یک ترانه نگفتهاند
دسته بندی های موسیقی در ارشاد غلط است
تهران(پانا) - برنامه ساعت بیست و پنج این هفته مصادف با شب ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر با حضور مسعود امامی خواننده پاپ بر روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.
در ابتدای این برنامه گزیده ترانههایی با موضوع مادر پخش شد و پس از آن گزارشی از مراسم اختتامیه نخستین جایزه شعر زنده یاد افشین یداللهی پخش و در ادامه طبق روال همیشه شاهد پخش اخبار موسیقی و اتفاقات یک هفته اخیر این حوزه بودیم.
در ادامه گزارشی از کنسرت گروه شیلر پخش شد که دومین حضور خود در ایران را برای برپایی کنسرت تجربه میکردند. با ورود مهمان برنامه، مسعود امامی ترانهسرا و خواننده پاپ بخش گفتوگوی زنده برنامه آغاز شد. در ابتدا امیرحسین مدرس از وی درباره وضعیت امروز ترانه سوال کرد.
داورانی که حتی یک ترانه نگفتهاند
امامی در این خصوص گفت: در مورد ترانه اول از همه بستر نقد ترانه باید فراهم شود. من حدود هشت سالی در جلسات نقد ترانه فعالیت داشتم ولی اولین تجربهای که بدست آوردم این است که ما خیلی افراد نقد پذیری نیستیم و از نقد ناراحت میشویم. ما ظرفیت محدودی در هنر داریم که در موسیقی کوچک و در ترانه بسیار کوچکتر است. در همین جشن جایزه افشین یداللهی ما اسامی ای در داوران می بینیم که ترانهای از آنها نشنیدهایم و تصمیم گیرندگانی در هیأت اصلی داریم که تا بحال ترانهای نگفتهاند پس چگونه برای ترانهسرایان تصمیم گیری میکنند؟ دلیل این امر این است که یک عده همیشه باید باشند. ترانهسرایی در مملکت ما باید به عنوان یک صنف فعالیت داشته باشد و ترانهسرایان ما باید بیمه باشند ولی وقتی همه چی باید تنها در قالب جلسهای باشد به قهقهرا میرویم ومن آیندهای برای این امر متصور نیستم. باید بزرگان را با احترام گرد هم بیاوریم و ناز آنها را بکشیم.
تو خود رانتی!
وی افزود: من نمیگویم که ترانهسرا حتما باید ده تا کتاب بنویسد اما معتقدم فرد شایستهای را داور اینگونه مسابقات نقد ترانه قرار دهیم. ترانهسرایی که بدون حمایت تلوزیون بیست درصد موفقیت امروزی را ندارد میگوید اگر روزی اتفاقی برای من افتاد دلم نمیخواهد بگویند ترانهسرایی دولتی بود بلکه بگویند ترانهسرای مردمی بود. خب شما تیتراژها را از کارنامه ات حذف کن تا تفاوتت با دیگران مشخص شود تو خود رانتی! البته رانت به معنی ندیده گرفتن شایستگیها نیست.
بعد از صحبتهای مسعود امامی گزیده آثار وی پخش شد و پس از آن امیرحسین مدرس از حال امروز ترانه سوال کرد.
جلسات شعر باید جلسات ادیت باشد نه نقد
مسعود امامی اظهار کرد: ما یک فاز ممیزی گونه داشتیم که ممیزی ارشاد بود وامروز شکل دیگری از ممیزی پیش آمده که عدهای موافق آن نیستند ولی مردم موافق آن هستند. تغییر زبان باعث شده به شعر غزل معاصر امروز برسیم و ما نمیتوانیم منکر تغییر زبان شویم و به دیگران بگوییم آنچه ما میگوییم بنویسید. ترانه با نگاه معلم گونه حالش بسیار بد است اما این اقبال نشان میدهد حالش بهتر شده است و وضعیت بینابینی داریم. اما نگران کننده هم هست ما تقریبا درحدفاصل سال ۸۰ تا ۹۰ برخی از ترانهسرایان نظیر افشین مقدم،آقای بمانی، خانم برزویی و خانم اسدی را داشتیم که از طریق جلسات شعر و خانه ترانه معرفی شدند ولی ترانهسرایی که بتواند کار آنچنانی کند بعدها دیده نشد زیرا بستر مناسبی نیست. جلسات نقد باید جلسه ادیت باشد نه نقد و این شعرها نیاز به تولید فکر و کمک باشد، در جلسات کارگاهی کار آموزشی درست انجام نمیشود و این نگران کننده است.
امیرحسین مدرس در تکمیل این سخنان گفت: من به عنوان علاقمند به ترانه باید از واژگانی استفاده کنم که نه واژگان خاقانی است و نه واژگان کف خیابانی زیرا با شعر سروکار دارم و تغییر زبانی با انقلاب مشروطه شروع شد و بعد واژه های مردمی در ادبیات وارد شد ولی بعضی از واژگان باعث ترس من میشود.
سرقت ادبی در ترانه
مسعود امامی گفت: حوصله فرهنگی ما پایین آمده است ولی سطح فرهنگی ما بالاتر رفته منتها مردم به اتفاقات فکر نمیکنند و مشکل من با اکثر دوستان این است که ترانهسرای درجه یک نباید خواننده درجه سه باشد. همه میدانند سرقت ادبی خیلی مواقع رو است ولی ۸۰ درصد رو نیست و در ترانه های معروف از آنها استفاده شده است. من در آلبوم دوباره ترانهای داشتم و حدفاصل اجرای این ترانه و سرودن شعر آن متأسفانه خیلی از دوستان عین این ترانه را اجرا کردند و این سرقت است که از ترانه من وام گرفته شد.
این خواننده و ترانهسرا در خصوص استفاده از ادبیات سخیف در ترانه گفت: انتخاب برخی لغات در ادبیات ترانه فاجعه است. حدفاصل سال ۵۸ تا ۷۶ بر روی این دسته بندی کار نشده است و در ارشاد دسته بندی پاپ، سنتی و کلاسیک را برای نوع موسیقی مشخص کرده اند که غلط است. شاخصه پاپ مشخص نیست و در این بیست سال این دسته بندی غلط است و موسیقی تلفیقی را هم به غلط انتخاب می کنند درحالیکه تعاریف و آرایش باید مشخص شوند.
قیمت بلیت های کنسرت بالا است
وی در خصوص وضعیت کنسرتها گفت: چرا یک خواننده در طول سال هفت و هشت سانس کنسرت میگذارد درحالیکه پتانسیل چهار سانس را دارد. کنسرت قسمت بیزنسی هنر است این در حالی است که تنها سه خواننده ما داریم که مردم متقاضی کنسرت های شان هستند و گرانی بلیط کنسرت یکی از دلایلی است که فروش کنسرت ها را پایین می آورد اما خواننده های خوبی هم وجود دارند که از مدت ها قبل خوانندگی را آغاز کرده و امروز کنسرت های خوبی برگزار میکنند؛ مانند حامد همایون که موج مثبت توام با ریتم را در موسیقی آورده است که عدهای میگویند شعرش ایراد دارد. من فکر میکنم قیمت و یک سری کنسرت های بی رویه مشکل دارد که برای خودشان هم اثر نامناسبی دارد واین خوانندهها و تهیه کننده ها باید قدر خود را بیشتر بدانند زیرا این کار باعث میشود از اهنگسازی هم فارغ شوند و وقت بیشتری برای مردم نگذارند.
در ادامه برنامه گزارشی از کنسرت گروه دارکوب پخش شد و بعد از آن امیرحسین مدرس از مسعود امامی پرسید نظرتان درباره شرایط تولید آلبوم چیست؟
قیمت یک آلبوم موسیقی برابر با شیرموز
وی در این باره گفت: به نظر من شرایط فعلی شرایط خوبی است زیرا امروز آهنگی را که میخوانیم همان موقع فید بک آن را میگیریم و البته امیدوارم شرایطی برای خوانندگان فراهم شود که در فضای مجازی بشود برای خوانندهها کسب درآمد کرد و از سایت های فروش حمایت شود. من آلبومی تولید کردم ولی بعد فکر کردم با تمرکز بیشتر به صورت تک ترک آهنگها را منتشر کنم. ما هیچ وقت زمانی برای حمایت از کتاب و سی دی نگذاشتیم و در حوصله مدیریت نبوده است . قیمت یک سی دی الان اندازه کرایه تاکسی است و نتیجه این میشود که من خواننده زحمتی برای البوم نکشم. خوشبختانه من آلبومی ندارم ولی برای خوانندهای که آلبومش فروش نرود خیلی سخت است اما چه میتوان کرد؟
از فروردین با کارهای جدید
امیرحسین مدرس از این هنرمند پرسید تمرکز شما بیشتر بر خوانندگی است یا ترانهسرایی؟ وی در پاسخ گفت: هر چیزی که حالم را خوب کند. درآمد من از شغل دیگرم است و موسیقی برای من انگیزه عاطفی دارد. موفقترین کارهایی که در چند سال اخیر داشتم کارهایی است که از صفر تا صد آن در ۲۴ تا ۴۸ ساعت انجام شده است. من سه کار برای رادیو هفت ساختم که از موفقترینها بوده و شاید ساخت آنها تا ۴۸ ساعت طول کشید. برای من تولید کردن سادهترین کار در موسیقی است و الان سیزده چهارده قطعه آماده برای انتشار دارم که سال آینده منتشر میکنم. امسال بیشتر دوست دارم در کنار خانواده باشم و به این موضوع اعتقاد دارم در کنار مردم ماندن باعث میشود کارمان افت نکند. متأسفانه قسمت مجازی زندگی ما زیاد شده است اما کلیت سخنم این است که از اوایل فروردین تعدادی از قطعاتم را پخش کنم.
خواننده صدا سیمایی نیستم
در ادامه گزارش رونمایی آلبوم بشنو از نو، بهرام دهقانیار پخش شد و پس از آن مسعود امامی در خصوص تجربه خوانندگی تیتراژ گفت: سه یا چهار تیتراژ بیشتر کار نکردم زیرا خواننده صدا وسیمایی نبودم اما از هرکاری که کردم احساس رضایت دارم. درباره اجرای کنسرت هم سه کنسرت برگزار کردم کاش هیچکدام را نمیگذاشتم زیرا در کار سخت گیر هستم و به همین منظور بسیاری از تهیهکنندگان حرفهای با من کار نمیکنند. من امتیاز آثارم را به تهیهکنندگان نمیدهم و بسیاری از دوستانم دچار مشکلاتی در این باره شدند. کار کردن با تهیهکنندگان غیرحرفهای هم ریسک بالایی داشته است و من هم در دو کنسرت آخری دچار آسیب روحی شدم، با آبروی من بازی شد و عدهای برای زمین زدن من تلاش کردند.
مدیران به فکر بیشتر ماندن هستند
امیرحسین مدرس از این هنرمند پرسید اگر شکایت و پیگیری میکردید نتیجه نداشت؟ این هنرمند گفت: ارشاد اصولا با سیستم حقوقی طرف حساب است و این افراد حقیقی هستند در نتیجه شکایت کردن فایدهای نداشت این کارها نیاز به تدوین قانون دارد و ما حوصله تدوین قانون مناسب را نداریم و هر مدیری به فکر بیشتر ماندن است در حالی که خیلی کارها میتوانند انجام بدهند اما حوصله انجام کار را ندارند.
ارسال دیدگاه