موافقت مشروط رئیس کمیسیون آموزش مجلس با ادغام وزارت علوم و آموزش و پرورش
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام آموزشی ما باید در هم تنیده و به هم پیوسته باشد، از موافقت خودبرای تلفیق و به هم پیوستن وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش با قید شرایطی خبر داد.
محمدمهدی زاهدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش که با موضوع ارتباط مدرسه ، دانشگاه و صنعت پخش شد با بیان اینکه این بحث کاملا تخصصی و علمی است اظهار کرد : باید سعی شود نظام آموزشی ما به صنعت نزدیک شود .
سهم آموزشهای مهارتی باید افزایش یابد
وی افزود: در برنامه ششم توسعه بر توجه جدی به آموزشهای مهارتی تاکید شده است اکنون نرخ پوشش آموزشهای مهارتی در جمعیت دانشآموزی ۳۸ درصد است که باید تا پایان برنامه ششم به ۵۰ درصد برسد همچنین نرخ آموزشهای مهارتی در دانشگاه ها باید از ۲۲ درصد فعلی به ۳۰ درصد برسد.
در سند تحول بنیادین به ارتباط بین آموزش و صنعت اشاره شده است
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدرسه و دانشگاه باید در سطوح مختلف در خدمت نیازهای جامعه باشند گفت: در بند اول فصل هفتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به بهرهگیری از تجهیزات و فناوریهای نوین آموزشی اشاره شده است این بند از سند ارتباط بین آموزش و صنعت را در قدم اول روشن می کند .
وی با بیان اینکه راهکار یک - شش سند تحول نیز به گسترش و تنوع حرف مورد نیاز جامعه اشاره میکند عنوان کرد: آموزش و پرورش باید هدف داشته باشد و صرفا دنبال مدرک دادن نباشد در راهکار پنج - پنج سند نیز به اختصاص برنامههای آموزشی به حرفهها و هنرها و آیین و رسوم هر استان با توجه به اقلیم آنها اشاره شده است .
زاهدی ادامه داد: راهکار شش - دو سند نیز به تقویت و توسعه تعاملات نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با جامعه و سایر نهادها و دستگاه ها اشاره می کند در واقع در سند تحول آنچه را که واقعا لازم بوده نظام تعلیم و تربیت به دنبالش باشد آمده است .
نیاز به کارشناس خبره به مدرسه بستگی دارد
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه پس چرا این قوانین عملیاتی نمی شوند گفت: عوامل مختلفی دخیل است که در راس اینها عامل فرهنگی است. صنعت می گوید به من ارتباطی ندارد وارد مدارس شوم مدرسه نیز می گوید وظیفه من تنها آموزش دروس است بنابراین باید این باور فرهنگی وجود داشته باشد و صنعت بداند اگر کارشناس خبره نیاز دارد باید از مدرسه شروع کند .
زاهدی افزود: به عنوان مثال اگر خودروسازیهای ما موتورهای جدید خودرو را در اختیار هنرستانها قرار دهند حتما به نفع صنعت است. موتورهای جدید آمده و اگر دانشآموز کار با آن را بیاموزد فردا مبلغ و متخصص همان خودرو می شود. متاسفانه خودروساز ما این را باور ندارد .
نظام آموزشی ما باید در هم تنیده و به هم پیوسته باشد
وی با بیان اینکه مدرسه هم باید بداند نیازهای جامعه را حتما در آموزشهای خود لحاظ کند و نمی تواند نگاه جزیرهای در درون خودش داشته باشد با اشاره به ارتباط دانشگاه و مدرسه گفت: نظام آموزشی ما باید در هم تنیده و به هم پیوسته باشد. در بسیاری کشورها اینگونه است و تعلیم و تربیت یک وزارت واحد دارد. با تلفیق و به هم پیوستن وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش با قید شرایطی موافقم .
ارتباط بین دانشگاه و مدرسه
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه و مدرسه باید در امتداد هم باشند و طوری نباشد که دانشگاه را جدای از سیستم آموزش و پرورش بدانیم. فعلا که این دو از هم گسستهاند، اما چطور می توانند به همدیگر کمک کنند؟ ما نیاز داریم در ردههای مختلف و همینطور رشته های مختلف بچهها را در آموزش و پرورش تربیت کنیم تا ورودی متناسب با نقشه جامع علمی کشور تامین شود. آموزش و پرورش از این طریق می تواند به دانشگاه کمک کند .
زاهدی ادامه داد: در مقابل دانشگاه هم باید افرادی را تربیت کند که بتوانند وارد مدارس شوند و امر تعلیم و تربیت را بر عهده بگیرند. اینها کاملا به هم متصلاند. رسالت دیگر دانشگاه این است که باید به نوعی در مدرسه حضور داشته باشد تا دانشآموزان افقهای دوردست در حوزه علم و فناوری را بشناسند .
حضور شرکتهای دانش بنیان
وی با اشاره به حضور شرکتهای دانش بنیان و استارتآپها گفت: کار اینها این است که ایدههایی را با سرعت خوب و مناسب تجاریسازی کرده و وارد بازار کرده کنند .
وی با بیان اینکه دانشگاه مسئولیت در صنعت و تجاریسازی ندارد اظهار کرد: حتما نباید انتظار داشته باشیم دانشگاه به سمت تجاری سازی برود البته می تواند شرکتهای دانش بنیان داشته باشد.
زاهدی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت گفت: اینطور نیست بگوییم دانشگاه و صنعت ارتباط ندارند. بخشی از قدرت و اقتدار دفاعی ما به کمک ارتباط صنعت و دانشگاه محقق شد. در فناوری هوافضا، مباحث سلولهای بنیادین و نانوتکنولوژی نیز همین گونه است و شکلگیری این ارتباط بر اساس نیاز دوطرف بوده است .
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع خلأهای موجود در ارتباط میان صنعت و دانشگاه گفت: بسترهای قانونی خوبی را فراهم کردیم که قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان و صندوق حمایت از نوآوری و شکوفایی که اعتبار خوبی برایش در نظر گرفتهایم از این جمله است. در کنار اینها دو سال گذشته قانون رفع موانع تولید که بسیار مترقی است و می تواند تحول عمیق در ارتباط صنعت و دانشگاه ایجاد کند را تصویب کردیم .
وی تاکید کرد: دولت، وزارت علوم و وزارت بهداشت باید مدیران دانشگاهی را انتخاب کنند که باور داشته باشند می توانند به صنعت کمک کنند. وزیر صنعت و کشاورزی و کار و صنایع بزرگ هم باید همینطور عمل کنند. باید این باور فرهنگی دوطرفه ایجاد و مطالبه شود.
ارسال دیدگاه