علوی، استاد دانشگاه تهران مطرح کرد: ضرورت سنجش معلمان زبان
تهران (پانا) - یک استاد دانشگاه تهران بر ضرورت سنجش معلمان زبان تاکید کرد زیرا معتقد است باید همانطور که سازمان نظام پزشکی به پزشکان پروانه میدهد، باید مدرک مدرسی به معلمان زبان تعلق بگیرد.
سیدمحمد علوی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش با موضوع چالشهای آموزش زبان در آموزش و پرورش اظهار کرد: بررسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس صرفا نباید به یک جلسه ختم شود. اصرار دارم شاخصهای متفاوت و گستردهای که میتواند در آموزش زبان خارجی مطرح شود به طور مفصل در رسانه ملی مورد بررسی قرار بگیرد.
آموزش زبان انگلیسی سلیقهای نیست
وی افزود: آموزش و تعلیم و تربیت امری پیچیده است بهویژه آموزش زبان انگلیسی. آموزش زبان انگلیسی سلیقهای نیست و به صورت علمی دنبال میشود که ابزارها و روشهای خاص خود را دارد.
استاد دانشگاه تهران با طرح این سوال که آیا آموزش زبان به عنوان یک موضوع درسی مطرح است یا ساعت فراغت گفت: اگر قرار است انگلیسی همانند ریاضی و علوم یک ساعت درسی باشد باید طور دیگری به آن نگریست.
علوی افزود: زبان انگلیسی دو ساعت در هفته تدریس میشود اما آیا واقعا دغدغهای برای آموزش زبان انگلیسی داریم یا خیر. اگر آموزش زبان یک دغدغه است باید محورها مشخص شود. یکی از الزامات ارتقای پیوندهای علمی و دانشگاهی با دنیا، دانستن زبان خارجی است.
وی با بیان اینکه آیا سیاستهای مطرح شده درباره آموزش زبان در راستای نیازهای جامعه علمی است یا خیر عنوان کرد: آموزش و پرورش کلاسهای رسمی و غیررسمی در قالب فوقبرنامه دارد. اما زبانآموزی که شاید در مدرسه توفیق نداشته باشد با همان معلم در آموزشگاه بیرون نیازهای خود را به یادگیری زبان برطرف میکند. کارایی و مسوولیت و برنامهریزی آموزشگاهها حائز اهمیت است.
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مواد و محتوای آموزشی، زبان آموز، ویژگیهای آموزش زبان، سنجش زبان و یادگیری زبان از جمله شاخصهایی است که باید در فرآیند آموزش زبان مورد توجه قرار بگیرد گفت: معلم زبان انگلیسی میتواند محور پیشرفت باشد. معلم معمار نیروی انسانی جامعه است. معلم است که میتواند دانشآموز را تقویت کند. طبق مستنداتی ۹۰ درصد تعاملات دنیا به زبان انگلیسی بوده و آموزش و یادگیری زبان از این منظر مورد اهمیت است.
تاکید بر ضرورت سنجش معلمان زبان
علوی بر ضرورت سنجش معلمان زبان تاکید و عنوان کرد: باید مدرک مدرسی به معلمان زبان همچون نظام پزشکی تعلق بگیرد. ما چنین مدرکی در آموزش زبان نداریم.
وی درباره دانش مورد نیاز معلم زبان انگلیسی گفت: برای معلم زبان فقط دانستن زبان کفایت نمیکند بلکه باید دانش محتوایی، آموزشی، سنجشی و فناورانه داشته باشد و بتواند اقدام به تهیه مطالب فوق برنامه برای آموزش زبان کند.
کتب درسی زبان از جذابیت لازم برخوردار نیستند
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه کتب درسی زبان از جذابیت لازم برخوردار نیستند البته برخی دروس آن خوب است اظهار کرد: به عقیده بنده کتب دوره راهنمایی با متد tbll نوشته شد اما معلم است که باید توانمندی انتقال محتوا را داشته باشد و دانشآموز را تشویق کند که خلاقیت های خاصی در خود ایجاد شود.
علوی پیشنهادی مطرح و عنوان کرد: پیشنهاد می کنم سنجش و آزمونها را تغییر بدهیم، در این صورت معلمان و زبان آموزان خود را تغییر میدهند.
ارسال دیدگاه