پیشنهاد معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان برای ایجاد مدارس خاص زبان انگیسی در آموزش و پرورش

تهران (پانا) - معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اهمیت آموزش زبان انگلیسی، معتقد است آموزش و پرورش می‌تواند اجرای آموزش زبان را به بخش خصوصی واگذار کند و خودش برگزار کننده آزمون باشد.

کد مطلب: ۸۰۱۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان برای ایجاد مدارس خاص زبان انگیسی در آموزش و پرورش

غلامرضا کیانی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش با موضوع چالش‌های آموزش زبان در آموزش و پرورش با اشاره به اهداف مندرج در سند ملی برنامه درسی برای فراگیری زبان انگلیسی اعم از توانایی خواندن و درک متون ساده تخصصی و توانایی نوشتن مقاله اظهار کرد: اگر صرفا بخواهیم به خروجی نگاهی داشته باشیم، پاسخ روشن ما به خروجی زبان‌آموزی در آموزش و پرورش عدم توفیق ۸۰ درصدی است.

وی افزود: در نگاه صرف به خروجی با توجه به شرایط و دروندادهای سیستم آموزشی از جمله معلم، کتاب، سن آموزش و عوامل فرآیندی چون کنکور رویکرد ما تقلیل گرایانه است.

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه نمی‌توان به تجربیات دنیا در این زمینه توجه نداشت گفت: ۱۱ حوزه تربیتی و آموزشی در سند برنامه درسی داریم که یکی از آنها زبان خارجی است و باید ببینیم در سایر بخش‌ها نیز چه عملکردی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه نظام تربیت معلم از استخدام مستقیم و یا ورود از طریق کنکور به دانشگاه فرهنگیان و... شروع می‌شود گفت: در سیستم تعهد دبیر به فرد پذیرفته شده می‌گوییم تو از روز اول معلم هستی، ما طرح اصلح را در دانشگاه فرهنگیان به تصویب رساندیم. لزوما پاس کردن ۱۶۰ واحد به معنای صلاحیت معلمی نیست.

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعاتی که گرفتم به نظر می‌رسد اکنون اجرای ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای دارد با دست اندازهایی برخورد می‌کند اظهار کرد: باید به موضوع طرح اصلح و سنجش صلاحیت حرفه‌ای که مهم هستند توجه شود.

وی با اشاره به کیفیت کتب درسی زبان انگلیسی اظهار کرد: نمی‌شود آموزش و پرورش ۱۰ میلیون تومان برای تهیه فیلم و کتاب راهنمای معلم و محتوای آموزشی هزینه کند. سرمایه گذاری لازم در این خصوص انجام نشده است. این موضوع نیاز به همکاری دارد.

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه سن آموزش زبان نیاز به بررسی دارد گفت: برای نگرانی‌های مطرح درباره سن آموزش زبان حتما راه حل وجود دارد. اکثر قریب به اتفاق کشورها آموزش زبان را به دوره ابتدایی آورده‌اند، باید بررسی کرد آیا این امر منجر به کارایی بیشترشان در امر اشتغال و رونق اقتصادی شده است یاخیر؟ ما باید تصمیم‌های خاص بگیریم که اگر نیاز بود دانشگاه هم در بررسی‌های علمی وارد می‌شود.

وی افزود: می‌توان دغدغه تداخل زبانی که مطرح است را برطرف کنیم، پاسخ به این دغدغه هویتی و تسلط زبان بیگانه به زبان مادری و... که بزرگان ما دارند شدنی است.

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه نمی‌شود با هفته‌ای دو ساعت کلاس، با معلم بی‌انگیزه که مشکل معیشت دارد و رتبه‌بندی‌اش بر اساس خروجی نیست، انتظار خروجی بهینه را داشت به بیان چند راه حل پرداخت و گفت: اکنون بخش خصوصی توفیق بیشتری در زبان آموزی دارد، در کانون زبان که وابسته به آموزش و پرورش است هر ترم ۳۰۰ هزار زبان آموز وارد می‌شود که ۵۰ درصد آنها دوم تا چهارم ابتدایی هستند. آموزش و پرورش باید تصمیم سختی بگیرد. آیا نمی‌توان آموزش زبان مدارس را به صورت پایلوت به کانون زبان منتقل کرد؟

کیانی افزود: در کانون معلم دقیق انتخاب و آموزش داده می‌شود و به خروجی‌اش توجه می‌شود و زبان آموز انگیزه دارد. آموزش و پرورش می‌تواند اجرای آموزش زبان به بخش خصوصی واگذار کند و خودش برگزار کننده آزمون باشد. شک ندارم همین معلمان و دانش آموزان ما صاحب انگیزه می‌شوند.

وی ادامه داد: اکنون مدارس نقاشی و کامپیوتر داریم اما چطور زبان که آنقدر مهم است مدرسه ندارد، پیشنهاد می‌کنم مدارس خاص زبان انگیسی را در آموزش و پرورش داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار