رئیس دفتر انتشارات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

فقط ۲۷ درصد کتاب‌های کمک درسی محتوای مناسب دارند

تهران (پانا) - رئیس دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش با اشاره به ضعف همکاری ناشران کتاب های کمک درسی با آموزش و پرورش از استاندارد بودن تنها ۲۷ درصد کتاب های کمک درسی خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۶۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد

محمد ناصری در نشست خبری پانزدهمین جشنواره کتاب رشد با اشاره به مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص ساماندهی منابع آموزشی گفت: دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی که برگزاری جشنواره کتاب رشد را برعهده دارد از سال ۷۹ که اولین دوره جشنواره کتاب رشد را برگزار کرده است تا امروز علاوه بر اینکه اسناد راهنمای تولید کتاب مناسب را آماده کرده و در اختیار دست‌اندرکاران تولید کتاب گذاشته، فهرستگان کتابهای مناسب را هم در اختیار مدارس گذاشته است.

وی درخصوص اهداف برگزاری جشنواره کتاب رشد به‌عنوان یکی از اقدامات حوزه ساماندهی منابع آموزشی گفت: ما می‌خواهیم به تنور کتاب‌های مناسب بدمیم و الگوهای موفق را معرفی کنیم.

رئیس دفتر انتشارات سازمان پژوهش با اشاره به ضعف موجود در بازار نشر در بخش کتابهای کمک آموزشی گفت: در حالی که ۷۲ درصد کتابها در سایر حوزه‌ها مناسب تشخیص داده می‌شوند در حوزه کمک درسی تنها ۲۷ درصد کتابها مناسب تشخیص داده می‌شوند و این نشان دهنده حداقل همکاری ناشران بخش کمک درسی با آموزش و پرورش است.

معرفی 41 اثر در جشنواره پانزدهم

ناصری در خصوص جشنواره پانزدهم کتاب رشد گفت: از بین ۲۸۰۰ کتاب از ۳۰ ناشر که به مرحله آخر داوری وارد شدند ۱۲۷ نامزد داریم که ۱۰ اثر برگزیده و ۳۱ اثر تقدیری در مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به آرای هیئت داوران در بخش‌های مختلف به ناشران توصیه کرد از تکرار روش‌های معمول حوزه نشر بپرهیزند و در عرضه، تولید و ظاهر کتاب خلاقیت داشته باشند.

ناشران باید فرایند برنامه درسی را بشناسند

رئیس دفتر انتشارات سازمان پژوهش ادامه داد: تولیدکنندگانی که می‌خواهند همکاری مؤثری با آموزش و پرورش داشته باشند باید فرایند برنامه درسی و اهداف و دیدگاه‌های حاکم بر آن را بهتر بشناسند.

ناصری در پایان با اشاره به بازار کمک درسی که در حال حاضر حضور قدرتمندی در زندگی دانش آموزان دارد اظهار کرد: اگر روزی کتابهای درسی ما تحت تأثیر کتاب‌های کمک درسی قرار بگیرد این آفتی برای جامعه خواهد بود و شأن مدرسه از محل تعلیم و تربیت به آموزشگاه تنزل پیدا می‌کند.

دوز مناسب کتاب کمک درسی باید مصرف شود

وی افزود: وجود کتابهای کمک درسی که هدف آنها اغلب کنکور است با این حجم بالا در دوره متوسطه مخرب است و نوعی انحراف از اهداف تربیتی به شمار می‌آید. کتاب کمک درسی به‌مثابه دارو است که باید دوز مناسبی از آن مصرف شود و مصرف بالای آن خطرناک است اما متأسفانه اولیای ما فکر می‌کنند هرچه کتاب کمک درسی بیشتری مصرف کنند بهتر است و این اشتباه است.اگر کتاب کمک درسی مبتنی بر اهداف آموزش و پرورش نباشد در کار یادگیری اختلال ایجاد می‌کند.

پانزدهمین جشنواره کتاب رشد روز دوشنبه ۱۱ دی ماه ۹۶ در مدرسه دارالفنون تهران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار