معاون پژوهشی وزیر آموزشوپرورش: درس انسان و محیط زیست به عناوین درسی اضافه میشود
تهران (پانا) - معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تهدید خطرات زیست محیطی از افزوده شدن عنوان درسی «انسان و محیط زیست» به عناوین درسی دانشآموزان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، حجتالاسلام محیالدین بهرام محمدیان در همایش شیوههای نوین حفاظت محیط زیست که ۳۰ بهمنماه در اهواز برگزار شد اظهار کرد: هدف ما در آموزش و پرورش باید آموزش حیات طیبه به دانشآموزان باشد. حیات طیبه و زندگی شایسته، حیاتی است که بر اصول و سبک زندگی اسلامی ساخته شده باشد. با رسیدن به آن، ما میتوانیم به شکوفایی فطرت وجودی انسان دست یابیم .
وی افزود: دستگاه تعلیم و تربیت باید بتواند نسل امروز را در موقعیتهایی قرار دهد که با عقلانیت چنین زندگی را انتخاب کنند. اگر ما زبان طبیعت را بیاموزیم، طبیعت و هستی با ما سخن میگوید. ما باید بتوانیم این ارتباط را برقرار کنیم .
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: باید به دانشآموزان یاد دهیم که هستی را بشناسند. آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان که دانشآموزان در آن آموزش میبینند و به عنوان دستگاهی که دانش را انتقال میدهد و دانشآموزان را تربیت میکند، باید این کار را انجام دهد. با توجه به اهمیت آن لازم است در برنامهریزیها به صورت اختصاصی و مشخصتر به این مسأله بپردازیم .
محمدیان تصریح کرد: تفکر بستری برای بررسی و حل معضلات جامعه است. به دلیل تأثیری که این مسأله دارد، باید به طور مستقیم تفکر، اندیشه و خردورزی را در برنامههای درسی قرار دهیم.
وی گفت: بحث محیطزیست و آفرینش در فیزیک، شیمی، زیستشناسی و جغرافیا مطرح میشود. اما با توجه به خطرهایی که محیط زیست را تهدید میکند و با توجه به حساسیتهایی که امروزه نسبت به این پدیده ایجاد شده است، از سال گذشته ناگزیر شدیم عنوان درسی "انسان و محیط زیست" را به عناوین درسی بیافزاییم .
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همکاران من، دبیران زیستشناسی، جغرافیا و زمینشناسی در دروس خود به این مقولهها میپردازند؛ با این وجود لازم بود یک درس مستقل برای آن تعریف شود. توجه به موضوع آب، خاک، هوا، انرژیهای تجدیدپذیر، بازیافت زبالهها و ... در واقع پرداختن به سرمایهها است .
با بحران کانونهای زیست محیطی مواجه هستیم
وی با اشاره به اینکه سدسازیهای نامتعارف میتواند مشکلات زیادی ایجاد کند، گفت: امروزه با کانونهای بحرانی زیست محیطی مانند دریاچه ارومیه مواجه هستیم. در خوزستان، ریزگردها و گرد و خاک و در شمال غرب نیز ریزگردهای نمکی پیدا شدهاند. این مسائل ما را وادار میکنند در برنامههای آموزشی و تربیتی خود به محیط زیست توجه ویژهای داشته باشیم .
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: باید اهمیت و جایگاه زیستبوم خود را بشناسیم. آموزشهایی را نیز در این زمینه ترتیب دادیم. از نگاه دینی نیز به ما توصیه شده است که به محیط زیست توجه کنیم. اگر امروز با بحرانهای مختلف گرد و خاک و آب مواجه هستیم، باید بیش از آنکه بدانیم، بسازیم و بیش از آنکه شکایت کنیم، بدانیم و فکر کنیم. باید منابع تغذیه خود را بشناسیم و بدانیم باید از چه ویژگیهایی استفاده کنیم .
محمدیان تاکید کرد: دانشآموزان باید به عنوان مدیران و بهرهبرداران آینده برای مسائل آماده شوند و یک انتخاب هوشمندانه در آینده انجام بدهند. شاید دو ساعت تدریس یک درس در هفته کافی نباشد اما این کار آغازی برای اندیشیدن و تعامل است. از همکاران انتظار دارم به نقد کاستیها و پیشنهادات جدید توجه داشته باشند. عینی شدن و فراگیر شدن محیط زیست را در مدارس پیگیری کنند. این کتابها برای بهتر زندگی کردن دانشآموزان ما طراحی شدهاند .
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان کرد: باید از سرمایههای خود استفاده کنیم. استفاده خام از منابع چیزی جز ضرر زدن به خود ندارد. یکی از بحثهای جدی که در این کتاب به آن توجه کردیم، وجود منابعی است که برای ما ارزش افزوده ایجاد میکند .
وی با اشاره به برخی مشکلات محیطزیستی خوزستان گفت: ما هشت سال در خوزستان در برابر دشمن جنگیدیم تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد. ما در برابر نسل آینده مسئول هستیم. نمیتوانیم بگوییم ما به دشمن اجازه ندادیم وارد خوزستان شود اما خودمان خاک، مزارع، بناهای تاریخی و رودخانههای خوزستان را نابود کردیم.
ارسال دیدگاه