مقیمی معاون آموزش ابتدایی خبر داد:
ثبت نام نوآموزان پیش دبستانی به همراه دانش آموزان پایه اول ابتدایی
با توجه به نقش دوره پیش دبستانی در زمینه سازی برای موفقیت تحصیلی دانش آموزان، ثبت نام نوآموزان پیش دبستانی به همراه دانش آموزان پایه اول ابتدایی در مدارس نیز انجام خواهد شد .
به گزارش خبرنگار پانا از البرز ،معاون آموزش ابتدایی، در حاشیه جلسه کمیته پیش دبستانی این استان اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که میتواند در شکل گیری موفقیت تحصیلی و در نهایت پیشرفت تحصیلی در طی دوران تحصیل، تعاملات اجتماعی آنها اثر گذار باشد، شرکت در دورههای پیشدبستانی است.
مقیمی پیش دبستان را اینچنین تعریف کرد: برنامه های منسجمی که برای کودکان سه تا شش ساله قبل از ورود آنها به دوره دبستان در مراکز خاصی تحت عنوان مراکز پیش دبستانی ارائه میشود. ویژگی مهم این دوره، عبارت است از: کودک محوری، استفاده از بازی و فعالیتهای جسمانی کودک و فراهم ساختن محیطی محرک و برانگیزاننده برای رشد عقلانی، اجتماعی، کلامی، عاطفی و جسمانی کودک.
وی تأکید کرد: کودکانی که پس از رسیدن به سن قانونی یکباره از خانه راهی مدرسه میشوند معمولاً با مشکلاتی همچون:جداشدن از محیط مانوس خانوادگی، مواجه شدن با مقررات محیط مدرسه، روبرو شدن با نظم و ترتیبی ملزوم فعالیت های آموزشی و ... مواجه خواهند شد. که این مشکلات در محیط مدرسه، سازگاری را دشوار میسازد و حالت عاطفی نامناسبی که در دانش آموزان ایجاد می کند. راه حلی که برای این مسائل پیشنهاد شده است پیش بینی دوره ای تحت عنوان پیش دبستانی یا آمادگی است که طی آن کودک فرصت کافی داشته باشد تا با استفاده از امکانات تازه ای که بر اثر رشد فراهم آمده است، قسمتی از این موانع را قبل از ورود به دبستان از پیش پای خود بردارد.
معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: براساس يافته هاي روان شناسي و علوم تربيتي، سال هاي پيش از دبستان در رشد و تربيت كودكان نقش اساسي و تعيين كننده اي دارد. در اين دوران حساس و مهم، يادگيري كودكان عميق تر، سريع تر و آسان تر انجام مي شود. توانايي هاي آنان در جنبه هاي مختلف رشد شكوفا مي شود و پايه هاي اصلي شخصيت آنها شكل مي گيرد. بر همين اساس بسياري از پژوهشگران و سياستگذاران امر آموزش، روي آموزش ها و آموزش مهارت هاي پيش دبستاني و دبستان تاكيد دارند پژوهشگران معتقدند بروز ناهنجاري هاي رفتاري- آموزشي چون ناتواني در درك مفاهيم آموزشي، بي قراري و شيطنت در كلاس، بيش فعالي، بي نظمي در انجام تكاليف يا رفتارهاي شخصي، فرار از مدرسه، تكرار پايه آموزشي مردود شدن و هر نوع عدم تعادل رفتاري- آموزشي ناشي از غفلت در آموزش صحيح در پايه پيش دبستاني است. درحقيقت همه كودكان نياز دارند تا پيش از ورود به مدرسه و يا بهتر بگويم ورود به اجتماع، آمادگي هاي لازم را كسب كرده و براي ورود به اجتماع حاضر شوند.
مقیمی ضمن تأکید بر نقش آموزش پیش دبستانی در کاهش افت تحصیلی؛ افزود: آموزش پیش دبستانی، به متخصصان سنجش استعدادها و تواناییهای تحصیلی کودکان اجازه میدهد به موقع تواناییها و ناتواناییهای ذهنی و میزان آمادگی کودکان را برای حضور در آموزشهای دبستانی مورد سنجش قرار دهند و کودکانی را نیز که از این بابت نیازمند آموزشهای جبرانی هستند، شناسایی کنند.
وی در خصوص محتوای این دوره تحصیلی تصریح کرد: در سند تحول بنیادین به مسئله محتوای آموزشی دورههای پیش دبستانی و آمادگی کودکان برای حضور در مدرسه نگاه ویژهای شده است. لذا پیشنهاد می گردد اعظم فعالیتهای این دوره مبتنی بر علایق، تواناییهای کودکان و به صورت بازی باشد همچنین لازم به یادآوری است که چنانچه آموزشهای رسمی و مسائل درسی در این دوره انجام شود نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه میتواند نتیجهای معکوس در دوران مدرسه برای کودکان داشته باشد و موجب بیانگیزگی آنان در کلاس درس گردد.
مقیمی در خاتمه بیان کرد: با توجه به مطالب ارائه شده و نقش غیرقابل انکار دوره پیش دبستانی در کاهش افت تحصیلی، افزایش تعامل اجتماعی، رشد عقلانی و ...، و همچنین به استناد مصوبه شورای معاونین،از مدیران محترم انتظار داریم با برنامه ریزی مناسب، ثبت نام نوآموزان پیش دبستانی را به همراه دانش آموزان پایه اول ابتدایی در مدارس در دستور کار قرار دهند.
ارسال دیدگاه