نهمین نشست کارگروه تجارت سازمان همکاریهای اسلامی در آنکارا برگزار شد

نهمین نشست کارگروه تجارت کمیته دایمی همکاری اقتصادی و تجاری سازمان همکاریهای اسلامی روز جمعه در شهر آنکارا برگزار شد.

کد مطلب: ۶۰۵۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، در این نشست اقتصادی نمایندگان 27 کشور از اعضای سازمان همکاری اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران، الجزایر، آذربایجان، بنگلادش، بنین، برونئی، بورکینافاسو، کامرون، ساحل عاج، گابون، گامبیا، عراق، اردن، کویت، لیبی، مالزی، مغرب، قزاقستان، عمان، پاکستان، فلسطین، عربستان سعودی، سنگال، سومالی، سودان، تونس و ترکیه حضور داشتند.
همچنین در این نشست نمایندگان سازمان جهانی گمرک (WCO)، انجمن حمل و نقل بین المللی (UND)، مرکز تامین مالی تجارت اسلامی بین الملل (ITFC)، مرکز اسلامی توسعه تجارت(ICDT) و کمیته اجتماعی و اقتصادی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد (UNESCAP) حضور داشته و در خصوص پنجره واحد گمرکی سخنرانی کردند.
در این نشست، یکی از پروژه های تحقیقاتی کمیته با عنوان 'نظامهای پنجره واحد در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی' که در فوریه 2017 منتشر شده، به طور تفصیلی معرفی شد.
این پروژه تحقیقاتی 142 صفحه ای با هدف آگاهی بخشی از پنجره واحد گمرکی برای تسهیل تجارت انجام شده است.
معرفی اطلاعات و تجربیات موفق اجرای پنجره واحد در بین کشورهای اسلامی و تحلیل وضعیت کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در خصوص اجرای پنجره واحد گمرکی و توصیه های سیاستی برای ایجاد و پیشرفت پنجره واحد در کشورهای عضو از جمله اهداف دیگر این طرح تحقیقاتی بود که در این نشست معرفی شد.
نمونه های مورد مطالعه از کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی شامل سه کشور کامرون، جمهوری قرقیزستان و مغرب و سه کشور غیر عضو سازمان همکاری های اسلامی شامل جمهوری چک، غنا و سنگاپور است.
چگونگی کاهش هزینه های فناوری اطلاعات، چگونگی مقابله با مقاومت افراد ذینفع، چگونگی مدیریت و به حداقل رساندن پروژه پنجره واحد از جمله توصیه های سیاستی طرح مطالعاتی بود که در این نشست نیز معرفی و مورد تاکید قرار گرفت.
در این نشست نمایندگان کشورهای کامرون، ساحل عاج، پاکستان، ترکیه و مغرب هر کدام در خصوص اجرای پنجره واحد در کشور خود مطالبی را ارایه کردند.
همچنین در این نشست یکی از کارشناسان دبیرخانه کومسک در خصوص نحوه تامین مالی پروژه های تحقیقاتی کشورهای عضو، توضیحاتی ارایه کرده و از کشورهای عضو خواست تا در این زمینه فعال تر عمل کنند.
اسناد این نشست محتوای تحقیق ارائه شده در این نشست در وبسایت کومسک قابل بهره برداری همگانی است.
حمید زادبوم رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه به علت مسئولیت سازمان توسعه تجارت ایران در این زمینه به عنوان نماینده ایران در کارگروه تجارت این نشست شرکت داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار