آریا عظیمی نژاد:

می خواهم بستری فراهم شود موسیقی مقامی به گوش شنوندگان دنیا جذاب باشد

آریا عظیمی نژاد خبر داد: می‌خواهیم بستر را جوری به وجود آوریم که موسیقی مقامی ایران برای شنوندگان تمام دنیا جذاب باشد به همین جهت بعد از اجرای در جشنواره، برنامه‌ریزی هایی کرده ام برای برگزاری کنسرت در فستیوال‌ها و رویدادهای مختلف دنیا که اولین آن، حضور در فستیوال مونیخ آلمان است.

کد مطلب: ۵۶۶۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، در ادامه نشست های رسانه‌ای بخش تلفیقی سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، که امروز هجدهم دی ماه در تالار وحدت برگزار شد، آریا عظیمی در خصوص اجرای گروه خود، اظهار کرد: موسیقی نواحی علاقه شخصی من است و من حتی این موسیقی را از موسیقی سنتی و ردیفی خودمان جذاب‌تر می‌دانم، به همین جهت موسیقی ای که قرار است در این کنسرت اجرا کنم مبتنی بر همین تفکری است که به آن اشاره کردم.

وی افزود: ما آمده‌ایم تا گونه‌ای دیگر از شنیدن موسیقی مقامی ایران را درست کنیم و از آنجا که خودم علاقه‌ بسیار زیادی به موسیقی راک دارم، تلاش کردم تا با یک برگشت به این فضا، فرم را به فضای آلترناتیو برسانم. هدف تشکیل این گروه موسیقایی که تعدادی از دوستان حرفه‌ای من در عرصه نوازندگی عضو آن هستند، فعالیت در اجراهای برون‌مرزی است به طوری که می‌خواهیم بستر را جوری به وجود آوریم که موسیقی مقامی ایران برای شنوندگان تمام دنیا جذاب باشد به همین جهت بعد از اجرای در جشنواره، برنامه‌ریزی هایی کرده ام برای برگزاری کنسرت در فستیوال‌ها و رویدادهای مختلف دنیا که اولین آن، حضور در فستیوال مونیخ آلمان است.

این آهنگساز تصریح کرد: این گروه روزهای زیادی است که شکل گرفته و وقتی پیشنهاد دادند که برای جشنواره فجر حضور داشته باشم با کمال میل پذیرفتم چراکه اعتقاد قلبی من اسن است که ما هستیم که احترام و ارج و قربی اگر برای موسیقی وجود ندارد به آن دامن زده ایم و این ما هستیم که می توانیم به شکل متقابل آن را جبران کنیم.شرایط سخت است و بودجه و امکانات لازم وجود ندارد ولی اگر بخواهیم اینگونه فکر کنیم که همه چیز بد است اینها ثمره ای نخواهد داشت. باید جنگید و بود و کار کرد تا نقصان ها برطرف شود من خوشحالم در این جشنواره در خدمت دوستان موزیسین هستم.

وی در توضیح قطعاتی که در این کنسرت در جشنواره موسیقی فجر اجرا می کنند، گفت: اجرای قطعاتی برگرفته از موسیقی مناطق مازندران، جنوب البرز، کردستان، خراسان و استان هرمزگان به همراه خوانندگی بزرگوارانی چون استاد اسحاقی، استاد خالو قنبر راستگو و تعدادی دیگر از هنرمندان بومی مناطق، بخش اصلی برنامه‌های ما را تشکیل می‌دهند. ما معتقدیم یک موسیقی اجرا می‌کنیم که در فرازهای آن، نشانه‌های خوبی از موسیقی مقامی دیده می‌شود که می‌توان بر اساس بداهه‌نوازی و فضایی که از قبل تعیین شده، به اتفاق خوبی رسید.

عظیمی‌نژاد خاطر نشان کرد: این نغمات بسیار جذاب هستند که متأسفانه حتی در میان موزیسین‌های ما نیز ناشناخته ماندند؛ برای اینکه روی آن ها کار نشده است، هدف ما این است که این نغمات موسیقی نواحی را از فضای خودشان جدا کنیم و یک اتفاق جدیدی را رقم بزنیم. استفاده از نغمات نواحی و موسیقی های مقامی هر منطقه می تواند یک اتفاق زیبایی باشد که از گستردگی این نغمات سخن می گوید و اینکه می توانند فضای جدیدی را خلق کنند که مخاطب را از شنیدن آن به شگفتی وا می دارد. اصلا سعی نداریم این نغمات را مهجور و سنتی جلوه دهیم بلکه می خواهیم خیلی مدرن جلوه کنند و قابلیت های واقعی خودشان را نشان دهند.

در بخش دیگر این نشست نیما رمضان عنوان کرد: ما صحبت هایی در مورد ایده هایی که آریا عظیمی نژاد درباره موسیقی داشت کرده بودیم و یک روز نشستیم و به یک جمع بندی رسیدیم و نتیجه این شد که ترکیب موسیقی خودمان با موسیقی مدرن که در جهان شنیده می شود می تواند اتفاق خیلی خوب باشد که ایده آریا در این مورد بسیار جذاب بود. استارت این ایده زده شد و ما هفت ترک جمع کردیم و در هر ترک یک اتفاق جذاب رخ داد. آریا سه تار نواخت و به قدری زیبا بود که حال و هوای کار را متفاوت کرد. ما نیاز به یک بازه زمانی داریم تا به یک نقطه مشترک برسیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار