همراه با پزشکان جهادی در برنامه «ماه نشان» شبکه افق

محرومیت زدایی از مرزها تا حاشیه پایتخت

سیزدهمین قسمت برنامه «ماه نشان» با حضور دو پزشک فعال در گروه های جهادی، یکشنبه شب به روی آنتن شبکه افق رفت.

کد مطلب: ۵۰۸۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش سرویس فرهنگی پانا، در سیزدهمین قسمت برنامه «ماه نشان» که شب گذشته روی آنتن شبکه افق رفت خانم دکتر محدثه اقبالی و صبا کرم از پزشکان عمومی جهادگر در مناطق محروم حضور داشتند و درباره فعالیت‌های گروه‌های جهادی صحبت کردند.
بیژن نوباوه مجری «ماه نشان» در ابتدای برنامه با بیان اینکه امشب شب شهید چمران است، گفت: خاطرات زیادی با شهید مصطفی چمران دارم، 15 روز پس از آنکه از دهلاویه بازگشتم او به مقام والای شهادت رسید.
در ابتدای برنامه دکتر صبا کرمی مسئول داروسازی گروه جهادی امام رضا(ع) گفت: این گروه توانست با تعداد کمی از پزشکان عمومی کار خود را شروع کند و با عزیمت به مناطق محروم در خوزستان و دیدن محرومیت‌های مختلف، بخش رسیدگی درمانی و پزشکی این مناطق را بصورت جهادی آغاز کردیم.
مسئول داروسازی گروه جهادی امام رضا(ع) تصریح کرد: در روزهای ابتدایی کار را با چهار دستگاه یونیت سیار دندانپزشکی و با گروهی 40 نفره از استان خرمشهر شروع کردیم زیرا وظیفه خود را رسیدگی به مسایل بهداشتی و درمانی مردم منطقه می‌دانستیم.
وی افزود: هنگام بازگشت به تهران تصمیمی گرفته شد که حتی در پایتخت و مناطق کمتر برخوردار شهر تهران این کارها ادامه یابد و در این راستا به سراغ مردم مناطق محروم تهران رفتیم.
کرمی تصریح کرد: گروه‌های پزشکی ما از جمله همکاران مامایی و پرستاری، مشاوره‌ها و آموزش‌های خوبی را برای مردم مناطق مختلف تهیه و با صبر و بردباری با آنها برخورد می‌کردند به این گونه که تیم پزشکی تمام تعطیلات عید و تابستان خود را خارج از تهران و در مناطق محروم می‌گذراندند تا گامی مهم در جهت بهبودی مردم نیازمند برداشته شود.
کرمی با بیان اینکه کلیه فعالیت های ما با تجهیزات پزشکی است و به این تجهیزات نیازمندیم، گفت: در حال حاضر امکاناتی که در اختیار ما قرار دارد 25 یونیت سیار است و کارهای اولیه که می‌توانیم به صورت سرپایی انجام شود را ارائه می‌دهیم. بیشتر این کارها برای خودسازی خودمان و زکات علمی که به دست آورده‌ایم بوده است.
وی ‌یادآور شد: واژه خدمت‌رسانی با مردم و برای مردم است و زمانی که انجام این کارها به صورت قلبی و گروهی انجام می‌شود رضایتمدی‌ای در پشت آن قرار دارد که باعث می‌شود مردم از گروه‌های جهادی استقبال کنند. هدفمان صرفا کار درمانی نبوده و در کنار این امر کار پژوهشی و پیگیری بیماری در یک منطقه خاص را نیز انجام می‌دهیم.
محدثه اقبالی مسئول دندانپزشکی گروه جهادی امام رضا(ع) هم در ادامه برنامه گفت: من زندگی عادی‌ خود را داشتم و به بیمارستان و بخش های مربوط به خودم سر می‌‌زدم اما بطور اتفاقی و نزدیک شدن به اربعین حسینی(ع) در جریان سفر به کربلا توسط تورهای مختلف قرار گرفتم که من هم دلم رهسپار کربلا شد و تصمیم بر سفر گرفتم که با تمام تلاش‌های ممکن این سفر میسر نشد و تنها موفق شدم خود را به مرز مهران برسانم که در این راه با گروه جهادی امام رضا(ع) آشنا شدم که عمده فعالیت این گروه مربوط به انجام کارهای جهادی از قبیل رسیدگی به وضعیت بهداشتی، درمانی و آموزشی افراد داشته است.
وی افزود: در این سفرها استراحتگاه مناسبی در اختیار ما قرار نداشت؛ ما کارمان را با کمک دوستان و همکاران دیگر شروع کردیم و چون پزشک عمومی هستیم توانستیم گروهمان را گسترش دهیم اما در این مسیر به مشکلات حادی در بیماری مردم برخوردیم که ادامه درمان آنها برای ما میسر نبود.
اقبالی اضافه کرد: ما به کمک های پزشکان متخصص، خیرین، بیمارستان ها و داروخانه‌ها در این مسیر نیاز داریم و از مردم و مسئولین می‌خواهیم که از نظر کمک های پاراکلینیکی ما را کمک کنند همچنین نیازمند حضور اساتید و متخصیص پزشکی در حوزه‌های محتلف و حتی برای آموزش هستیم.
در پایان این گفت‌وگوی صمیمی و ساده، هدیه‌ای از سوی تولیت آستان قدس رضوی به خانم دکتر صبا کرمی مسئول داروسازی گروه جهادی امام رضا(ع) تقدیم شد تا یک روز به صورت خادم افتخاری حرم امام رضا(ع) حضور داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار