به مناسبت سالگرد زلزله رودبار گیلان؛ خواب زمین همچنان آشفته است

24 سال از روزی که زمین در استان های گیلان و زنجان لرزید و هزاران نفر کشته و صدها هزار نفر بی خانمان شدند، گذشته اما خواب زمین هنوز آشفته است.

کد مطلب: ۵۰۸۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان،بر اساس هشدار زمین شناسان ، گسل خزر در دامنه شمالی البرز به طول 550 کیلومتر از لاهیجان تا جنوب گنبد کاووس به موازات دریای خزر همچنان به شدت فعال و بسیاری از زمین لرزه های رخداده در سواحل جنوبی خزر، در اثر فعالیت این گسل است.
از سوی دیگر پژوهش های زمین شناسی دریایی نشان دهنده فعال بودن خطواره های کف دریای خزر و امکان ایجاد موج های مخاطره آمیز یا همان سونامی در صورت وقوع زمین لرزه یا زمین لغزش های زیر دریایی است.
این در حالیست که شواهد نشان می دهد با وجود تجربه تلخ زلزله رودبار و تلفات و خسارات سنگین آن هنوز مخاطراتی نظیر زلزله مورد توجه جدی قرار نگرفته و به مقوله ایمن سازی ساخت و سازها و همچنین آموزش و پیشگیری توجه بایسته نمی شود .
در همین ارتباط ، رئیس اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان گیلان در ارتباط با امکان بروز زمین لرزه های بزرگ گفت : سابقه رخداد زلزله لاهیجان در سال 1057 به بزرگی 6.5 در مقیاس امواج سطحی زمین و زمین لرزه مهیب رودبار در سال 1369 به بزرگی 7.4 و بیش از 200 خردلرزه یک دهه اخیر در گیلان، نشان از جنبایی گسل های موجود در استان دارد .
پانته آ گیاهچی اظهار کرد : در گیلان گسل های جنبا و لرزه زایی همچون گسل خزر، آستارا، لاهیجان، رودبار وجود دارند که متاسفانه برخی سازه های مسکونی، اداری و تجاری در نزدیکی این سرچشمه های لرزه ای بنا شده اند.
وی متذکر شد : رعایت نکردن حریم دریا در گیلان نیز می تواند تبعات بسیار نگران کننده ای داشته باشد و اگر احتمال سونامی را هم نادیده بگیریم، حتی پیشروی آب دریا هم ساکنان مجتمع های مسکونی واقع در حریم دریا را تهدید می کند.

آخرین روز خردادماه برای گیلانیان هر سال یادآور زمین لرزه سال 1369 رودبار و روستاهای تابعه استان و شمال غرب زنجان در ناحیه طارم علیا است. حدود 35 هزار نفر بر اثر این رخداد طبیعی جان خود را از دست دادند و شمار زیادی دچار آسیب های شدید جسمی و روحی شدند. همچنین بیش از 200 هزار واحد مسکونی تخریب شد و خسارت های عمده‌ای به تأسیسات و مکان های عمومی در استان های گیلان و زنجان وارد آمد و حدود 500 هزار نفر بی‌خانمان شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار