توصیه های ایمنی در چهار شنبه سوری

خبرگزاری پانا: چهارشنبه‌ سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال (سه‌شنبه شب) برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۳۲۷۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد

طبق آئین باستان در چهارشنبه سوری آتش بزرگی بر افروخته می شود که تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود و مردم از روی آن می‌پرند و در زمان پریدن می‌خوانند: "زردی من از تو، سرخی تو از من" که این جمله نشانگر آئینی برای تطهیر و پاک‌ سازی مذهبی است که واژه سوری به معنی سرخ به آن اشاره دارد. به بیان دیگر مردم خواهان آن هستند که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به آنها بدهد.
از این رو باید با رعایت نکات ایمنی این سنت آئینی را به خوشی سپری کرد و در نظر داشت که اگر حوادث را بیماری فرض کنیم پیشگیری بهترین درمان است.
بنابراین رعایت توصیه های ایمنی در چهار شنبه سوری می تواند در ایجاد شبی خاطره انگیز تاثیرگذار باشد.
1. تماشاچیان معمولا در خطر اصابت ترکش‌های ترقه‌ها و مواد منفجره هستند. سعی کنید در تیر رس ترکش‌ها نباشید و هیچگاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنید.
2.از پرتاب فشفشه، موشک و سایر مواد آتش زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنید.
4. از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید؛ چرا که ضمن آلودگی شدید هوا، سایر خطرات را هم در بر دارد.
5. آتش بازی در نزدیکی پمپ بنزین‌ها، وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند، در صورت کمترین نشت از وسایل نقلیه، و حتی در شرایط عادی این وسایل را به بمبی تبدیل می‌کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد.
6. در صورت روشن کردن آتش توصیه می‌شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال نظیر نفت، بنزین و الکل روی آتش جدا خودداری کنید.
7. ترقه‌ها و فشفشه‌های عمل نکرده را مجددا روشن نکنید.
8. هرگز مواد سوختنی و ترقه را در مقادیر کم یا انبوه در منزل نگهداری نکنید.
9.از حمل مواد محترقه و منفجره در جیب‌هایتان اجتناب کنید. بسیاری از کودکان به دور از چشم والدین مواد را خریداری و در جیب، کیف و یا کمد نگهداری می‌کنند که به علت درجه آتشگیری پایین به زودی مشتعل و خسارات جانی و مالی فراوانی را ببارمی‌آورند.
10.از‌انداختن مواد تحت فشار(مانند کپسول ها، اسپری حشره کش و....)، وسایل شیشه ای (مانند شیشه آب، آمپول،... ) و قوطی‌های فلزی (مانند قوطی‌های اسپری و کنسرو ) به درون آتش جدا بپرهیزید؛ زیرا به علت دارا بودن خاصیت انفجاری، ذرات آن پرتاب و وارد چشم می‌شود.
11.وجود یک کپسول خاموش کننده آتش نشانی پودری در نزدیک محوطه آتش ضروری است.
12.قبل از ترک محل روشن کردن آتش، حتما از خاموش بودن آن مطمئن شده و باقیمانده آن را حتما توسط آب سرد کرده و جمع آوری کنید.
13. در صورت بروز هر گونه حریق یا حادثه، ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن 125 ستاد فرماندهی آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار