در گفت‌وگوی پانا مطرح شد؛

آموزش سواد مالی نیازمند استفاده از روش‌های مدرن تدریس

تهران (پانا) - کارشناس سواد مالی با تاکید براینکه آموزش‌های مربوط به امور مالی در گذشته دانش‌آموز محور نبوده و بیشتر معلم‌محور بوده است، بنابراین باید تلاش شود که از آموزش‌های سنتی و کتاب و جزوه فاصله گرفته شود، عنوان کرد بسیاری از مفاهیم در حوزه اقتصادی خشک و جدی بوده و ممکن است جذابیت لازم را برای دانش‌آموزان نداشته باشد بنابراین آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد که تمایل آنها را به فراگیری افزایش دهد.

کد مطلب: ۱۴۴۲۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
آموزش سواد مالی نیازمند استفاده از روش‌های مدرن تدریس

علی مقرب، کارشناس سواد مالی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:« همواره گفته می‌شود که کودکان و دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند. باید ابتدا مشخص شود که مفهوم آینده ساز چیست؟. دانش‌آموزان در آینده یا در قالب سیاستگذار و کارمند فعالیت خواهند کرد یا آنکه فعال کسب و کار می‌شوند.یا کارمند می‌شوند یا مدیر یک سازمان هستند و یا آنکه به عنوان مدیر یک خانواده باید تصمیم‌های اقتصادی بگیرند.»

وی افزود:« بنابراین این که گفته می‌شود آینده، معنایش این است که از امروز مهارت‌هایی را به دست آورند که در آینده آنها را کارآمد و متخصص کند. در بازارهای سرمایه، مفهومی به نام مفهوم مرکب وجود دارد به این معنا که هر یک سالی که زودتر وارد بازار سرمایه شده و بیشتر پس‌انداز کرده باشید پول اهرم شده و در یک دهه دارایی شما چندین برابر خواهد شد. در مورد آموزش نیز اینگونه است و آموزش سواد مالی مهارت دانش‌آموزان را به نحو قابل توجهی افزایش می‌دهد.»

کارشناس سواد مالی عنوان کرد: «بسیاری از مفاهیم در حوزه اقتصادی خشک و جدی بوده و ممکن است جذابیت لازم را برای دانش‌آموزان نداشته باشد بنابراین آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد که تمایل آنها را به فراگیری افزایش دهد.»

آموزش‌های مربوط به امور مالی در گذشته دانش‌اموز محور نبوده است

وی افزود:« آموزش‌های مربوط به امور مالی در گذشته دانش‌آموز محور نبوده و بیشتر معلم‌محور بوده است در حالی که سواد مالی باید مرتبط با افراد و دانش آموزان باشد و آینده‌ای را از آن آموزش متصور باشند به طور مثال ساخت یک محصول یا ربات، راه‌اندازی یک کسب وکار یا شرکت در مسابقات داخلی و خارجی می‌تواند هدف دانش‌آموز از یک سری از آموزش‌ها باشد.»

کارشناس امور آموزشی عنوان کرد:« آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد که ابتدا اهداف تعیین شود و برای رسیدن به آن هدف تلاش کنند. قطعا در این مسیر نیاز به بودجه‌ریزی و مدیریت وجود دارد.»

مقرب تصریح کرد:‌« در بخش منابع یک قسمت، موضوع پول و دارایی است. خیلی از دانش‌آموزان ممکن است پولی در اختیار نداشته باشد اما اعتبار لازم را داشته باشند و با استفاده از دوستان و کمک‌گرفتن از دیگران در به نتیجه‌رساندن ایده‌ خود موفق باشند.»

ضرورت انجام فعالیت‌های گروهی در خارج از مدرسه

وی گفت: «باید تلاش شود که از آموزش‌های سنتی و کتاب و جزوه فاصله گرفته شود و دانش‌آموزان با جستجو در سایت‌های اقتصادی موضوعات اقتصادی را فرابگیرند و در قالب آموخته‌های خود پروژه‌های اقتصادی اجرا کنند. دراین مسیر باید کار گروهی نیز انجام شود و فعالیت‌هایی را در خارج از مدرسه با دوستان یا خانواده خود نیز انجام دهند.»

کارشناس امور آموزشی خاطرنشان کرد:‌ «آموزش‌ها موجب می‌شود تا در مدیریت هزینه‌ خانوارها از آب و برق و گاز و سایر موارد درک درستی از هزینه و محدودیت منابع وجود داشته باشد و اگر بدانند که هدف اقتصادی خانواده چییست طبیعی است که پس‌اندازها می‌تواند صرف امور دیگری برای خانواده شود که دانش اموزان نیز در جریان آن باشند.»

مقرب تصریح کرد:‌ «می‌توان از طریق روش‌های غیررسمی کار تیمی را توسعه داده و سواد مالی به پیشرفت پروژه ه‌های تیمی کمک کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار