‌پانا از اجرای ساحت‌های سند تحول بنیادین گزارش می‌دهد؛

سند تحول و تحقق تربیت اقتصادی دانش‌آموزان

صحرایی: وقتی مسائل اقتصادی در مدرسه به دانش‌آموزان آموزش داده شود در بزرگسالی، فردی مقتصد، ماهر، مسئولیت‌پذیر، خلاق و کارآفرین خواهند بود

تهران (پانا) - سواد مالی، یکی از ابعاد مختلف سواد مورد نیاز در جامعه کنونی بوده و آموزش و پرورش نیز در راستای ارتقای آن از دوران دانش‌آموزی تلاش می‌کند تا آینده‌سازان کشور از هم‌اکنون در قالب ساحت تربیت اقتصادی حرفه‌ای به سلاح علم اقتصادی مجهز شوند.

کد مطلب: ۱۴۳۴۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد
سند تحول و تحقق تربیت اقتصادی دانش‌آموزان

وقتی صحبت از سواد به میان می‌آید همه اذهان به سمت آموزش‌های مدرسه‌ای و دانشگاهی می‌رود و به این فکر می‌کنیم که هر کس مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشد یعنی باسواد است در حالی که در جامعه کنونی و شرایطی که علم روزبه‌روز و به سرعت در عرصه‌های مختلف در حال پیشرفت است، فقط سواد علمی و آموزشی برای حضور در بخش‌های مختلف کافی نیست و افراد به‌طور مستمر به ارتقای سطح سواد خود نیازمندند. یکی از مباحث مهم امروز دنیا مسائل اقتصادی است و با وجود بازارهای‌ مختلف پولی و مالی از جمله مسکن، طلا، سکه، ارز، بورس، خودرو و ... هر کسی که می‌خواهد در این عرصه‌ها‌ وارد شود باید به علم روز آن حوزه، مسلح شود. امروز سواد مالی، یکی از مهم‌ترین علوم روز است که آموزش آن از دوران مدرسه در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است. یکی از ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای تربیت دانش‌آموز در تراز انقلاب و هم‌راستا با سبک زندگی ایرانی - اسلامی، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای است. یعنی دانش‌آموز امروز برای حضور فعال در آینده اقتصادی جامعه باید از بُعد اقتصادی و حرفه‌ای نیز آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را دریافت کرده باشد.

رونمایی از اولین جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی‌

اوایل آبان امسال بود که مراسم رونمایی از اولین جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. اندیشکده کسب و کار شریف، اولین دوره جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی با شعار «سواد مالی و اقتصادی؛ ضرورتی برای همه» را برای تمامی کودکان و نوجوانان کشور برگزار می‌کند. این جشنواره، یکی از اقدامات مهمی است که در سال جاری برای تحقق تفاهم‌نامه وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت آموزش و پرورش برگزار شد و ادامه دارد. این جشنواره با هدف توسعه و ترویج سواد مالی برای همه مردم در بخش‌های متنوعی همچون مسابقات، آکادمی علمی، چالش‌های مهارت‌محور و رویدادها و تورهای گوناگون طراحی شده و تلاش جشنواره سواد مالی، آشنایی دانش‌آموزان و مخاطبان با مفاهیم بنیادی و اصول اقتصادی است. جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی در تلاش است تا مخاطبان با مفاهیم بنیادی و اصول اقتصاد، روش‌های کسب درآمد و کاریابی، مدیریت خرج و پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک و بیمه، مدیریت بدهی و اعتبار، کلاهبرداری و حفظ دارایی آشنا شوند.

دانش‌آموزان و معلمان از مخاطبان جشنواره سواد مالی

مسابقاتی برای سواد مالی و اقتصادی پیش‌بینی شده که در این بخش تمام مخاطبان اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان، اساتید و معلمان می‌توانند در چهار محور در آن شرکت کنند. موسی‌زاده، دبیر اجرایی جشنواره در این مراسم اظهار کرد: سواد مالی از مهمترین موضوعاتی است که جوانان و حتی سالمندان به آن نیاز دارند.

وی درباره جشنواره پیش‌ رو و فرآیندهای آن عنوان کرد: محورهای جشنواره هنری، تحقیق و پژوهش، طراحی آموزشی، برنامه‌نویسی و بازی‌سازی است و آثار اولیه تا ۱۵ فروردین 1403 ارسال و اختتامیه جشنواره نیز در اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی درباره نحوه شرکت علاقه‌مندان و دانش‌آموزان در مسابقات عنوان کرد: برای شرکت در این جشنواره، محورهای متنوعی در نظر گرفته شده و شرکت‌کنندگان پس از مشاهده ویدئوهای سرنخ که محتوای عمومی مباحث سواد مالی را به مخاطبان ارائه می‌کند، گرایش مورد نظر را انتخاب و اثر خود را در 4 محور اصلی ارائه می‌دهند و پس از آن برگزیدگان آثار پذیرفته‌شده پس از داوری و رای مردمی برای حضور در برنامه 3 روزه جشنواره پایانی دعوت خواهند شد.

سیاستگذاری جدید دولت برای ارتقای سواد مالی دانش‌آموزان

علی مروی، رئیس اندیشکده کسب و کار شریف در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد‌: «یکی از اقدامات برای آموزش بهتر سواد مالی این است که طیف محصولاتی که سواد مالی را در بر می‌گیرد، متنوع شده و صرفا به کتاب درسی اکتفا نشود. انیمیشن، استندآپ‌کمدی و روش‌های جذاب برای انتقال مفاهیم مالی به دانش‌آموزان از جمله شیو‌ه‌هایی است که می‌توان برای آموزش بهتر به دانش‌آموزان از آن استفاده کرد.»

مروی خاطرنشان کرد: «برای انتقال مفاهیم پیچیده و فنی مالی به سطوح پایین‌تر چند اقدام در حال انجام است. نخست آن که در جشنواره سواد مالی، محتواها با مفاهیم ساده و قابل انتقال به دانش‌آموزان انجام خواهد شد. همچنین برای آموزش بهتر معلمان و آشنایی آن‌ها با مفاهیم سواد مالی، برنامه‌هایی در دست انجام است. چون فهم این مفاهیم توسط معلمان منجر به آموزش بهتر دانش‌آموزان خواهد شد.»

وی افزود: «آموزش معلمان منجر به آن خواهد شد که هر معلمی با زبان و بیان خود و تولید محتواهایی جدید، آموزش بهتری انجام دهد. ما این محتواها را از معلمان دریافت می‌کنیم و آن دسته از محتواهایی که با اقبال بیشتری مواجه شوند، گسترش خواهند یافت.»

سواد مالی از همان سال‌های اول و دوم دبستان قابل آموزش است

رئیس اندیشکده کسب و کار شریف با بیان اینکه سواد مالی از همان سال‌های اول و دوم دبستان قابل آموزش است، گفت: «البته در دوره ابتدایی باید این مفاهیم پایه و اولیه و به عبارتی ساده باشد و پس از آن در مقاطع بالاتر می‌توان مفاهیم پیچیده‌تر را به دانش‌آموزان آموزش داد.»

مروی خاطرنشان کرد:‌ «برای آموزش سواد مالی ابتدا از ظرفیت دست‌اندرکاران حوزه آموزش، معلمان و مدرسان آموزش و پرورش استفاده خواهد شد و در وهله بعد از ظرفیت دانشگاهیانی استفاده خواهد شد که هم برای دانش‌آموزان دغدغه دارند و هم این مهارت را دارند که این مفاهیم با زبان ساده‌تر آموزش داده شود.»

وی افزود:‌ «طیف سومی که برای آموزش سواد مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند افرادی هستند که از آموزش و پرورش خارج شده و به تازگی دانشجو شده‌اند و هنوز هم با مدارس ارتباط دارند و به این دلیل که تازه از آن فضا خارج شده‌اند مقتضیات آن فضا را بهتر درک می‌کنند و می‌توان از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد.»

آموزش سواد مالی از پایه‌ ابتدایی به دانش‌آموزان شدنی است

آرش جهانگیری، کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت و ضرورت آموزش سواد مالی از پایه‌ ابتدایی به دانش‌آموزان گفت: «هرچه سواد مالی در جامعه بیشتر شود، رفاه عمومی افزایش پیدا می‌کند. ضرورت آموزش مسائل اقتصادی همچون بورس این است که برای مثال اگر شخصی در سن 40 سالگی، تازه به یاد بیاورد که باید به دنبال سواد مالی و یادگیری برود این زمان برای آموزش مسائل این چنینی و این آموزش‌ها بسیار دیر است. هر چه زودتر ما با این مباحث آشنا شویم خیلی بیشتر به اقتصاد کلان کمک می‌شود. چرا که امروز داشتن سواد مالی، یک نیاز در جامعه است.»

وی سواد مالی را معیار باسوادی در عصر حاضر دانست و بیان کرد: «در یک بازه زمانی، سواد خواندن و نوشتن نیاز جامعه بود و با دانستن آن شما شخصی عادی و باسواد در جامعه خطاب می‌شدید. زمانی گفته می‌شد که هر شخصی که کار با کامپیوتر را نداند شخص بی‌سواد است و معیار سواد آشنایی با کار کامپیوتر بود. به مرور زمان همینطور تعریف سواد تغییر کرد و امروزه به جایی رسیدیم که اگر کسی سواد مالی را نداند و با آن آشنا نشود، شخصی بی‌سواد است. چنین شخصی در زندگی روزمره خود دچار مشکل می‌شود. یعنی امروز معیار سواد در جامعه آشنایی با سواد مالی، بازارهای مالی و مسائل‌ اقتصادی است.»

جهانگیری، نیاز به آموزش مسائل اقتصادی را از همان پایه‌های ابتدایی لازم دانست و اظهار کرد: «بهتر است که آموزش سواد مالی از همان مقاطع اولیه ‌به دانش‌آموزان شروع شود اما این آموزش‌های مالی که برای دانش‌آموزان است باید بیشتر به حالت پیشتازی باشد. یعنی اینکه آن مفاهیم اولیه را همچون در کار پیشتازی که روحیه‌ ازخودگذشتگی و کمک به همنوع همراه با بازی و برنامه تفریحی آموزش داده می‌شود، مسائل اقتصادی را به‌صورت یک مهارت همراه با تفریح به افراد بیاموزیم.»

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آموزش‌ها برای پایه‌های ابتدایی نباید خشک باشد اما در ادامه مسیر با گذشت زمان باید آموزش تغییر کند و برای هر گروه سنی مناسب‌سازی شود، افزود: «آموزش سواد مالی، اول باید به‌صورت بازی و تفریح باشد اما به مرور زمان هرچه جلوتر می‌رویم و به پایه‌های بالاتر می‌رسیم، می‌توانیم آموزش‌ها را تغییر دهیم. برای مثال؛ این آموزش را به‌صورت یک کتاب درسی یا یک پودمان درسی در یکی از کتب درسی می‌توان اضافه کرد که تمام دانش‌آموزان در تمامی رشته‌ها به خوبی با آن آشنا شوند.»

امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت‌خانه‌های آموزش‌وپرورش و اقتصاد با موضوع «تربیت اقتصادی حرفه‌ای»

در این راستا و با توجه به اهمیت سواد مالی و اقتصادی در بین دانش‌آموزان، تفاهمنامه مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور اقتصادی و دارایی با موضوع «تربیت اقتصادی حرفه‌ای» در اواخر شهریور امسال به امضا رسید.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت‌ دانش‌آموزی که سند تحول بنیادین ترسیم کرده دارای ۵ ویژگی خلاق، ماهر، کارآفرین، مقتصد و مسئولیت‌پذیر است. سطوح دانش اگر به ۲ دسته سطح پایین و سطح بالا تقسیم شود، هدف المپیادها و جشنواره‌ها رسیدن به دانش سطح بالا است و در این تفاهمنامه نیز سطح بالای تفکر و دانش را هدفگذاری می‌کنیم.

صحرایی خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی هرچه یک امر مورد اعتماد در سنین پایین‌تر برنامه‌ریزی شود، ثبات آن در آینده بیشتر است و فرد آن موضوع را فرا می‌گیرد.‌ از این حیث در زیرساخت توسعه هدفگذاری در سن پایین برای هر موضوعی، یک امر اجتناب‌ناپذیر است و این تفاهمنامه به دنبال برجسته‌سازی یک ایده کلیدی در کشور یعنی مدرسه است چرا که هر اتفاق خوبی برای آینده کشور بخواهیم رقم بزنیم باید به مدرسه برگردیم.

وی تاکید کرد: وقتی در مدرسه بخواهیم مسائل اقتصادی را به دانش‌آموزان یاد دهیم حتما در بزرگسالی، فردی مقتصد، ماهر، مسئولیت‌پذیر، خلاق و کارآفرین خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقطه هدف آموزش اقتصادی حرفه‌ای، مدارس سمپاد و نمونه دولتی، سکوی شروع خوبی می‌شود، گفت: در شبکه اجتماعی شاد نیز گاهی روزانه میلیاردها مطلب دانش‌آموزی داریم که با احتساب حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز، اولیا و معلمان می‌تواند به بخش عظیمی از جامعه منتقل شود که از این بستر هم‌ می‌توان برای آموزش استفاده کرد. بنابراین اثر این کار مشترک، تصاعدی است.

نیازمند افزایش سواد اقتصادی از جهات مختلف در جامعه هستیم

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این مراسم گفت: متاسفانه نسبت به آنچه که در تراز مطلوب نظام تعلیم و تربیت کشور است در همه زمینه‌ها فاصله داریم و این فاصله در حوزه مسائل اقتصادی، بسیار زیاد است. این فاصله می‌تواند شروع و اهرمی برای پیمودن مسیری باشد که پیش از این باید پیموده می‌شد و همچنین می‌توان با سرعت بیشتری، عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد.

خاندوزی، زمان تحصیل تا پایان دوره متوسطه را فرصت بی‌نظیری دانست و خاطرنشان کرد: بهره‌ای که از این دوره باید ببریم نه در سطح تحلیل و فهمی و نه در مهارت و اقدام را نمی‌بریم. دانش‌آموزان اگر خود را صرفا به جریان آموزشی متعارف آموزش و پرورش بسپارند در پایان دوره متوسطه به جهت اینکه مسائل اقتصادی را در سطح فردی و خانوادگی و محیط کوچک اطراف خود بتوانند تحلیل کنند و نه در سطحی که مهارت داشته و تصمیمات درست اقتصادی و مالی بگیرند، مجهز و مسلح نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه ثمرات این مساله حتما در حوزه زندگی جمعی ما تاثیر خود را نشان خواهد داد، اظهار کرد: برای کشوری که بیش از دوسوم آن سهامدار بورس هستند و کشوری که در معرض جنگ اقتصادی است و همچنین اگر بخواهیم فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اقتصاد قوی محقق شود، مضاعف بر سایرین نیازمند افزایش سواد مالی و اقتصادی هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار