رئیس نهضت سواد آموزی ناحیه یک بهارستان:
آموختن سواد نقش برازندهای درتکامل شخصیت انسان و رشد جوامع بشری دارد
بهارستان یک (پانا) - رئیس نهضت سواد آموزی ناحیه یک بهارستان، آموختن سواد را دارای نقش برازندهای در تکامل شخصیت انسان و رشد جوامع بشری دانست.
غلامرضا اصلانی، رئیس نهضت سواد آموزی ناحیه یک بهارستان، در گفت و گو با پانا بیان کرد: «سواد و سوادآموزی فواید و کارکردهای بسیاری برای اقشار مختلف جامعه، در ابتدا برای خود افراد، سپس برای خانواده و در نهایت جوامع دارد؛ داشتن سواد سبب میشود اشخاص شاهد پیشرفتهای خود در طول زندگی باشند، زیرا میدانیم که سواد تنها خواندن و نوشتن نخواهد بود، بلکه آنها در ادامه تحصیلات خود میتوانند به شغل مورد علاقه و شایستهای دست یابند، لازم به ذکر است که شغل مناسب و مورد علاقه زمینه را برای ترقیهای روزافزون فراهم می کند.»
وی در ادامه اذعان کرد: «هر فردی در میان خانواده اگر از دانش کافی برخوردار باشد میتواند در مواقع مختلف مانند بیماریها، وضعیت نابسامان اقتصادی، فراغ و وصال، تاریکی و روشنی یاریرسان تمامی اعضای خانواده باشد؛ پدر و مادر یک خانواده بعنوان سرپرست و والدین فرزندان خویش برای تعلیم و تربیت آنها لازم است خردمند، آگاه، دلسوز اما واقعبین باشند که همه اینها نیازمند علم و سوادآموزی توسط والدین است.»
اصلانی ضمن اشاره به ارزش سواد آموزی در جامعه اظهار کرد: «هر جامعهای برای ایجاد شرایط مناسب جهت پیشرفت و رسیدن به آرمانهای خود به شهروندان باسواد نیاز دارد، سواد تنها کسب مدرک و حتی دکتر شدن نیست، بلکه هدف والاتر و بالاتر آن، رسانیدن جامعه به سطح سواد علمی است و سواد علمی یعنی تربیت کودکان و جوانانی آگاه و سازنده که آمادگی رویارویی با شرایط اجتماعی فردا را داشته باشند، بتوانند مسائل و مشکلات پیچیده جهان فردا را حل کنند، مسائلی که امروز بر ما پوشیده اند، خود را عضو موثر و مسئول جامعه بدانند و بتوانند در تصمیمگیریهای اجتماعی مشارکت فعال داشته باشند.»
رئیس نهضت سواد آموزی ناحیه یک بهارستان، در خصوص طرح سوادیار عنوان شرح داد: «طرح سوادیار، طرحی نوین و بسیار کارآمد است، چرا که با استفاده از پتانسیل افراد خانواده به ویژه دانشآموزان فعال و کوشا به عنوان سوادیار میتوان گامهای بلندتری در راستای حوزه سوادآموزی برداشت؛ به امید خدا با تلاش دانشآموزان سوادیار ناحیه یک بهارستان میتوانیم زمینه را جهت تحقق اهداف والای این امر فراهم سازیم.»
اصلانی در پایان ضمن اشاره به وظایف سوادیاران گفت: «دانشآموز سوادیاران وظایف مهمی برعهده دارند که میتوان در ابتدا به تبلیغ سوادآموزی و جلب توجه کمسواد و بیسوادها به سوی نهضت سوادآموزی، ایجاد علاقه در آنها جهت شرکت در کلاسهای نهضت سوادآموزی اشاره کرد؛ سپس سوادیاران میبایست در اقداماتی مانند بررسی سطح سواد مراجعه کنندگان، تشکیل پرونده آنها، تشکیل کلاسها و در آخر آموزش فراگیران، نقش داشته و کمک کننده باشند.»
خبرنگار دانشآموز: پریا مرادی
ارسال دیدگاه