رونمایی از اثر معلم سمنانی به‌عنوان میراث بزرگ معنوی و منظوم ادبیات فارسی

سمنان (پانا) - اثر معلم سمنانی به‌عنوان میراث بزرگ معنوی و منظوم ادبیات فارسی، شناخته و در شهر پایتخت کتاب ایران رونمایی شد.

کد مطلب: ۱۴۳۹۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از اثر معلم سمنانی به‌عنوان میراث بزرگ معنوی و منظوم ادبیات فارسی

جلسه شورای فرهنگ عمومی به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی‌فقیه استان و امام‌جمعه سمنان، با حضور سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، سیدجمال وزیری مدیرکل آموزش و پرورش سمنان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی، برگزار و در حاشیه این جلسه از کتاب تصحیح و تنقیح نورنامه، تازه‌ترین اثر علی عین‌علی معلم بسیجی و خوش‌ذوق سمنانی به‌عنوان میراث بزرگ معنوی و منظوم ادبیات فارسی، در شهر پایتخت کتاب ایران، رونمایی شد.

عین‌علی اظهار کرد: خان‌بی‌بی‌ بیگم‌نیشابوری‌زندی، شاعر بانوی آئینی‌سرا، دیوان شعر ضیاءالمومنین «نورنامه» را در مدحِ شمعِ جمع آفرینش حضرت محمدمصطفی(ص) و ائمه‌‌معصومین(ع) و لاسیما حضرت مهدی(عج)، سروه و برای میراث‌بران امروز، به ارث نهاده است‌.

وی افزود: این شاعره سده‌ ۱۱ و ۱۲ هجری شمسی، مهجور و گمنام، در اوان حکومت زندیه و اواخر دولت صفویه، زیسته و بنا به شواهد متنی، هم‌عصر و از شاگردان مدرسه‌ علامه مجلسی عالم جلیل‌القدر شیعه بود و تاکنون، قبل از تصحیح و تنقیح نورنامه از صاحب این اثر فاخر عدیم‌النظیر که سیره‌ پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را به زبان روان شعر سروده، در هیچ‌یک از منابع تاریخ و ادبیات کلاسیک فارسی یافت نشده و امروز به برکت احیای این متن ارزشمند، جایگاه خود را بین فرهنگ‌دوستان و فارسی‌زبانان خواهد یافت.

عین‌علی یادآور شد: نورنامه مشتمل بر حدود چهار هزار بیت بوده که شاعربانو، نکات بدیعی از زوایای زندگی بزرگان دین مبین اسلام و مذهب تشیّع را با بیان سلیس هنری روایت کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: چاپ اول کتاب حاضر با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان و همچنین معاونت علمی و پژوهشی سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران و به همت نشرِ سِمینا (نام قدیم سمنان) چاپ و منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار